Iemand die de Drone opleidingen website gebruikt op een iMac

Verkoop je producten via een webshop? Dan ben je steeds op zoek naar manieren om consumenten naar de webshop te lokken. Er bestaan verschillende manieren zoals sociale media en e-mail. Vanuit deze kanalen wil je consumenten naar de webshop leiden maar op welke pagina moeten ze terecht komen? Je kan de bezoekers naar de homepage sturen maar het is beter om hen naar een specifieke landingspagina te sturen. Een goede landingspagina draagt bij tot het conversieratio van de webshop. Maar wat is een landingspagina en hoe kan ik een goede landingspagina opmaken? Wij geven je alvast enkele tips!

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een losse pagina binnen je website waarnaar je verwijs vanuit andere media. We denken hierbij een link vanuit een adwords campagne, e-mail, sociale media of een QR-code. Je zal bijvoorbeeld een Facebookcampagne opstarten met als doel het verzamelen van inschrijvingen op de nieuwsbrief. Als de Facebookgebruikers op de campagne klikken, worden ze doorverwezen naar de landingspagina. Vervolgens kunnen ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

De landingspagina moet nauw aansluiten bij de campagne waardoor de bezoeker geen moeite hoeft te doen om zich te oriënteren. Je hebt immers een bepaalde verwachting gecreëerd! De bezoekers moeten onmiddellijk overtuigd zijn om een bepaalde handeling uit te voeren zoals het inschrijven op een nieuwsbrief, aanvragen van een demo, downloaden van een e-book, een offerte aanvragen of een aankoop doen. Zo’n pagina is dus gericht op conversie! Een landingspagina moet trouwens niet terug te vinden zijn in de menu van de website aangezien het geen deel uit maakt van de vaste websitestructuur.

Welke types landingspagina’s bestaan er?

Afhankelijk van de gekozen doelstelling zal je een landingspagina opmaken. Bij een landingspagina draait het niet zozeer om het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers, maar om het binnenhalen van de juiste prospecten. Je moet dus goed nadenken over de doelstelling om een landingspagina te creëren die de juiste bezoekers aantrekt. Wil je e-mailadressen verzamelen of producten verkopen? Beide landingspagina’s zullen er anders uitzien! We sommen alvast de 4 grootste types landingspagina’s op.  

Een groep mensen die een online strategie uitwerken
  • Homepage: de bekendste maar minst effectieve vorm van een landingspagina is de homepage. Via de homepage zal je bezoekers welkom heten maar er is ontzettend veel afleiding en er wordt bijna altijd verwezen naar andere pagina’s.
  • Verkooppagina: deze pagina’s proberen bezoekers te overtuigen een product of dienst aan te kopen. Op deze pagina’s vind je vaak prijsvoordelen en wordt er schaarste gecreëerd.
  • E-mail verzamelpagina: landingspagina’s worden heel vaak gebruik om leads te scoren. Je probeert e-mailadressen te verzamelen door bijvoorbeeld een e-book aan te bieden of door bezoekers zich te laten inschrijven op de nieuwsbrief.
  • Productinformatiepagina: op dergelijke pagina’s vind je alle informatie over een product, vaak nog voor het op de markt is (ruik jij de kans op pre-orders binnen te halen?). Je wekt een bepaalde interesse op en veelal kan je vanuit dergelijke pagina’s doorklikken naar de eigenlijke productpagina om een aankoop te plaatsen.

Enkele tips!

  • Start met een duidelijke titel: bezoekers beslissen in een fractie van een seconde of ze op de landingspagina blijven. Zorg voor een duidelijke en triggerende titel die de bezoekers overtuigen om op de ladingspagina te blijven.
  • Zorg voor een duidelijke CTA: zorg ervoor dat de CTA-button onmiddellijk de aandacht trekt. Het is een conversiekiller als de bezoekers moeten zoeken naar de CTA-button. Als de landingspagina veel informatie bevat, kan je de CTA-button enkele keren herhalen.
  • Kort en krachtig: je moet de bezoekers overtuigen om voor jouw onderneming te kiezen. Schrijf geen lange saaie stukken tekst maar zorgt voor korte en krachtige zinnen, verdeeld in verschillende kleine stukjes tekst. Verwijder alle overbodige tekst!
  • Zet de voordelen in de kijker: om bezoekers een actie te laten ondernemen, moet je hen overtuigen met de voordelen die je te bieden hebt. Twijfel niet om de sterkte punten kort en krachtig op te sommen.
  • Afbeeldingen en video’s: ondersteun de korte en krachtige zinnen met tot de verbeelding sprekende afbeeldingen en video’s. Een beeld zegt meer dan duizend woorden!
  • Witruimte: Durft witruimte te gebruiken. Het zorgt voor luchtigheid en rust waardoor de aandacht van de bezoeker zich sneller vestigt op de CTA.
  • Kies één doelstelling: logisch toch? Blijkbaar niet! We zien nog teveel landingspagina’s met verschillende doelstellingen. Je wil vaak teveel vertellen. Kies dus één doel en één CTA.
  • Denk aan de advertentie: het is belangrijk dat de landingspagina volledig aansluit bij de advertentie waardoor de bezoeker zich niet moet heroriënteren. Dit resulteert in minder bezoekers die afhaken en meer bezoekers die de boodschap daadwerkelijk lezen.
  • Statistieken: meten is weten! Analyseer de landingspagina met Google Analytics. Je kan eveneens Hotjar gebruiken om te kijken op wat bezoekers klikken en hoever ze scrollen.
  • Simpel formulier: Maak gebruik van een simpel formulier met zoveel mogelijk voorgekauwde antwoorden. Een eenvoudig formulier zal ervoor zorgen dat minder bezoekers de website verlaten.
  • Vermijd afleiding: veel landingspagina’s bevatten te veel factoren die de bezoekers afleiden. We denken bijvoorbeeld aan sociale media buttons! Heel interessant, maar niet op de landingspagina aangezien de buttons ervoor zorgen dat de bezoekers de website verlaten.

Digital Natives ontwerpt jouw landingspagina

Hello Digital Natives

Wil je werken met één of meerdere landingspagina’s om jouw advertenties of andere digitale marketing activiteiten te ondersteunen? Contacteer dan Digital Natives! We ontwikkelen en bouwen landingspagina’s op maat voor slechts €375. Zo ontwikkelden we een landingspagina voor Noordzee Drones. Benieuwd naar de resultaten? Lees dan de case over Drone-opleiding.be. Wist je trouwens dat Digital Natives je onderneming kan bijstaan doorheen het volledige digitale marketing proces? Neem een kijkje op ons dienstenpagina en ontdek waarmee we je kunnen helpen!  

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu