Elke webshop droomt zoveel mogelijk conversie en verkoop maar slechts bij weinigen komt deze droom daadwerkelijk uit. Het realiseren van verkopen of conversies is geen eenvoudige opdracht. Elk element op de website draagt bij tot de totaal beleving van de websitebezoeker. Je neemt de websitebezoeker mee op een heuse customer journey die hopelijk uitmond in een conversie. Een belangrijk onderdeel van de customer journey is de productpagina. Uit onderzoek blijkt dat vele webshops hun productpagina’s nog niet hebben geoptimaliseerd. Wij geven je alvast 11 tips om van jouw productpagina een echte conversie-bom te maken.

Kwalitatieve productfoto’s of filmpjes

Een beeld zegt meer dan duizend woorden! Dit moet je in het achterhoofd houden bij het opmaken van een productpagina. Een donkere en wazige foto zal ervoor zorgen dat de websitebezoeker de website onmiddellijk verlaat wegens een gebrek een duidelijkheid en vertrouwen. Zorg er dus voor dat jouw foto’s van professioneel niveau zijn. Enkele tips:

  • Optie om foto’s schermvullend weer te geven
  • Mogelijkheid tot inzoomen
  • Verschillende invalshoeken
  • Foto’s waarbij het product in gebruik is
  • Verschillende opties indien het een variabel product is

Gebruik tools zoals Answer The Public om te achterhalen welke vragen internetgebruikers zich stellen als het over jouw producten gaat. Beantwoord deze vragen vervolgens in een productvideo.

Meerdere betaalmogelijkheden

Consumenten willen snel, veilig en makkelijk kunnen betalen op jouw website! Zorg dus voor volgende betaalmogelijkheden op jouw webshop. Hoe meer opties je aanbiedt, hoe waarschijnlijker de kans dat de websitebezoeker over het juiste betaalmiddel beschikt. We denken onder andere aan bankkaart/kredietkaart (Visa en Mastercard), debietkaart bancontact, direct banking (KBC, ING, etc.), overschrijving, Paypal en Ideal. Bekijk zeker even de mogelijkheden via betalingsprovider Mollie, welke een lage kost per transactie aanrekent en waarbij je geniet van de laatste nieuwe technologieën op vlak van betalingsverkeer!

Kortingsregels

Iedereen houdt van korting! Voorzie kortingscodes en communiceer de kortingscodes op de productpagina door middel van een tekstregel of een pop-up. Het geven van een korting zal leiden tot conversie want korting is heel vaak de doorslaggevende factor in het beslissingsproces van de websitebezoeker. Hou desalniettemin in het achterhoofd dat je ‘het spel’ (concurrentie) nooit kan winnen puur op prijsvlak. Er zal altijd wel één iemand goedkoper zijn. Een éénmalige korting aanbieden voor nieuwe klanten kan wel voldoende zijn om de potentiële klant over de streep te halen en deze aan je merk te binden.

Geef informatie

Een product met een kwalitatieve productfoto of -film, creëert een bepaalde sfeer rond het product. Bijgevolg denken veel webshopeigenaars niet verder dan het ontwikkelen van een schitterende foto. Hierdoor ontbreekt er vaak essentiële informatie op de productpagina. Een goede productpagina geeft antwoord op de 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Schets een duidelijk beeld van het product, geef de productspecificaties en levertijd weer, meld een eventuele verzendkost, geef aan wat de garantie inhoud, hoe werkt het retourproces, geef enkele voorbeelden van uitwerkingen, zet de USP’s van het product in de kijker, etc.

Reviews

In de hedendaagse maatschappij is social-proof zijn van cruciaal belang! Als consumenten online een product aankopen, zijn de reviews een doorslaggevende factor. Zorg er dus voor dat de websitebezoekers een review kunnen schrijven over een product. Hoe? Wij raden aan volgende zaken te implementeren:

Review conversie
  • Vrije tekst
  • Sterren-rating
  • Plus- en minpunten (ja, durf ook de minpunten te vermelden)

Op deze manier kan jij de review-sectie visueel maken. Hoe jij omgaat met reviews, kan de webshop maken of kraken. Bedankt positieve reviews en speel in om negatieve reviews door problemen of klachten op te lossen. Hieruit zal blijken dat je interactiviteit bent, wat leidt tot meer vertrouwen bij de consumenten.

Zet jouw troeven in de kijker!

Jij weet waarom de consumenten op jouw webshop een aankoop moeten plaatsen maar weten de consumenten dat ook? Waarschijnlijk niet! Zet daarom jouw voordelen in de kijker: waarom moeten bezoekers jouw website kiezen en niet die van een concurrent? Als je in een sector actief bent met veel concurrentie, is dit onmisbaar!

Bestseller?

De meeste mensen zijn kuddedieren en daarop kan jij inspelen. Heb je een bestseller? Vermeld dat op de productpagina en meer websitebezoekers zullen het aankopen! Je kan eveneens vermelden hoeveel keer het product reeds is gekocht door andere websitebezoekers.

Optimaliseer voor mens en zoekmachine

Consumenten zoeken via Google informatie over het product dat ze willen aankopen. Uiteraard wil je dat jouw website of productpagina getoond wordt wanneer iemand iets opzoekt in jouw vakgebied want een hogere positie staat gelijk aan meer online zichtbaarheid. Dit leidt op zijn beurt tot meer bezoekers, wat meer verkopen of conversies zou moeten opleveren. Wij raden altijd aan om de productpagina’s te optimaliseren voor mens en zoekmachine want Google hecht veel belang aan de mening van de website bezoeker. Zorg er dus voor dat jouw website duidelijk is, vlot leesbaar, snel, mobielvriendelijk, etc. Ga jouw productpagina’s niet volproppen moet zoekwoorden want dat vermindert de leesbaarheid en bijgevolg de SEO-score.

Geef service!

Eens de consument een productpagina bezoekt, bestaat de kans dat hij/zij enkele vragen heeft omtrent het product! Als de websitebezoeker niet snel en gemakkelijk een antwoord vindt op zijn vraag, dan zal hij de website verlaten. Dit kan je verhelpen door een live chat! Zorg ervoor dat websitebezoekers onmiddellijk vragen kunnen stellen. Is het organisatorisch niet mogelijk om een live chat te implementeren? Zorg er dan voor dat de contactgegevens makkelijk vindbaar zijn. Verwijs hierbij naar sociale media zoals Facebook, Messenger, Twitter, etc. Contact opnemen via deze weg is heel laagdrempelig.

Creëer tijdsdruk of schaarste

Ben jij op zoek naar een product en merk je op dat er nog slechts 3 stuks op voorraad zijn of dat de kortingsprijs maar enkele uren geldig is, dan zal dat jouw aankoopbeslissing beïnvloeden! Maak hiervan gebruik op de webshop en trigger de websitebezoeker zodat hij zijn aankoopbeslissing niet uitstelt.

Timer op een website plug-in

Call-to-action

Voorzie een duidelijke actieknop die dicht bij de prijs staat en herhaal de actieknop onderaan de productpagina. Op deze manier kan je website bezoeker op elk moment op de actieknop klikken en het product aankopen. Als wij zelf op onderzoek gaan, merken we op dat veel actieknoppen niet correct zijn geplaatst of ingesteld. Een echte conversie killer!

Hulp nodig? Digital Natives to the rescue!

Hello Digital Natives

Hebben jouw productpagina’s een grondige update nodig of vraag je jezelf af waarom de conversies blijven? Neem dan contact op met Digital Natives. Wij onderzoeken jouw webshop en bezorgen jou een uitgebreid rapport met alle verbetermogelijkheden. Geen ervaring met webshopbeheer? Geen nood! Wij kunnen deze verbetermogelijkheden onmiddellijk implementeren op de webshop!

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu