Vergelijkbare doelgroepen zijn een manier om nieuwe mensen te bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in de producten of diensten van de onderneming. Ze zijn namelijk vergelijkbaar met de beste bestaande klanten of leads. Om een vergelijkbare doelgroep te maken, open je het doelgroepenmenu van de Facebook Business Manager. In dit overzicht vind je al de doelgroepen die reeds aangemaakt zijn. Als je al een aangepaste doelgroep hebt, kan je een door op ‘doelgroep maken’ te klikken, een vergelijkbare doelgroep aanmaken.

Wat moet je weten alvorens je start met vergelijkbare doelgroepen?

Alvorens je een vergelijkbare doelgroep maakt, moet men volgende zaken weten:

  • Een vergelijkbare doelgroep kan alleen worden gemaakt door de beheerder van de Facebookbedrijfspagina of Facebook-pixel waaruit de vergelijkbare doelgroep wordt gemaakt
  • Als je een vergelijkbare doelgroep maakt op basis van een aangepaste doelgroep, moet je de maker zijn van die aangepaste doelgroep.
  • Als je een vergelijkbare doelgroep maakt op basis van gegevens over mobiele-appinstallaties, moet je voor de app de rol van beheerder of ontwikkelaar hebben.

Hoe maak ik een vergelijkbare doelgroep?

Vergelijkbare doelgroepen

Als je een vergelijkbare doelgroep maakt, start je met het kiezen van een brondoelgroep en identificeert Facebook de gelijkenissen met de mensen in deze doelgroep. De brondoelgroep kan bestaan uit op waarde gebaseerde bronnen, dit is een aangepast doelgroep die het gegevenstype ‘klantwaarde’ heeft meegekregen. De brondoelgroep kan eveneens bestaan uit niet op waarde gebaseerde bronnen zoals de fans van een Facebookbedrijfspagina, mensen die een bericht leuk vinden, mensen die een bepaalde video op de Facebookpagina voor een bepaald percentage hebben bekeken of andere aangepaste doelgroepen die geen waardemeter bevatten.  

Locatie bepalen

Vervolgens zoekt Facebook mensen die vergelijkbaar zijn met deze mensen. Daarna zal je de landen kiezen waar je de vergelijkbare doelgroep wilt aanmaken. Stel dat je over een webshop beschikt die enkel in België verkoop realiseert maar dat je deze webshop in andere landen wilt promoten. Dit is perfect mogelijk dankzij de vergelijkbare doelgroepen. Er wordt een brondoelgroep aangemaakt met de beste klanten van de Belgische markt en vervolgens kan je het land selecteren waarin je de webshop wilt introduceren. Facebook zal vervolgens de potentiële klanten benaderen op basis van de informatie die het uit de brondoelgroep haalt. Op deze manier hoef je geen complexe datamodellen samen te stellen!

Welke locaties zijn mogelijk?

Locatie kiezen

Als je niet weet op welk land je wilt targeten, kan je proberen een wereldwijde of regionale vergelijkbare doelgroep te maken. Het is eveneens mogelijk om een vergelijkbare doelgroep voor meerdere landen te maken. Je kan bijvoorbeeld vergelijkbare doelgroepen maken in een handelsgebied (zoals de Europese Economische Ruimte), landen met een app store of de opkomende markten. Als je bijvoorbeeld in een advertentiecampagne Europa als geheel target, kan dit leiden tot betere prestaties dan het uitvoeren van afzonderlijke campagnes in elk land van Europa. Dit komt omdat het Facebooksysteem naarmate de campagne vordert het budget beter kan targeten op mensen die waarschijnlijk de actie zullen uitvoeren waardoor je de campagne kan optimaliseren. Facebook zal altijd de best mogelijke klanten vinden, wat betekent dat de vergelijkbare doelgroep mogelijk niet evenredig wordt verdeeld over de landen in de doelgroep.

Minimale grote van de brondoelgroep

De brondoelgroep moet minimaal uit 100 personen bestaan maar er wordt aangeraden om brondoelgroepen van 1000 tot 50000 mensen te gebruiken. De kwaliteit van de brondoelgroep is eveneens heel belangrijk. Als een brondoelgroep bijvoorbeeld uit de beste klanten bestaat in plaats van alle klanten, kan dit tot betere resultaten leiden. Als je nog geen x-aantal klanten hebt, kan je andere belangrijke momenten kiezen als trigger.

Hoe groot is de vergelijkbare doelgroep?

Vergelijkbare doelgroep

Je kan de grootte van een vergelijkbare doelgroep bepalen tijdens het aanmaken van de doelgroep. Kleinere doelgroepen komen beter overeen met de brondoelgroep. Een grotere doelgroep vergroot het potentiële bereik, maar verkleint de gelijkenissen tussen de vergelijkbare doelgroep en de brondoelgroep. De grote van de vergelijkbare doelgroep kan variëren van 1 procent tot 10 procent van de totale bevolking van de landen die je opgeeft. Bij 1 procent draait het om de mensen die het meest overeenkomen met de brondoelgroep. Je kan een set van vergelijkbare doelgroepen aanmaken om verschillende biedingen te hanteren voor doelgroepen waar je verschillende waarden aan hecht.

Optimaliseer je biedingen!

Door op ‘geavanceerde instellingen’ te klikken, kan je het aantal doelgroepen kiezen dat je wilt aanmaken. Vervolgens kan je de schuifregelaars aanpassen om te bepalen hoeveel overeenkomsten de doelgroepen met de brondoelgroep dienen te hebben. De doelgroepen die je maakt, overlappen niet met elkaar. Je hoeft dus overige vergelijkbare doelgroepen niet uit te sluiten.

Met welke zaken moet ik rekening houden?

Bij het maken van een vergelijkbare doelgroep moet en rekening houden met volgende zaken:

  • De vergelijkbare doelgroep zal alleen mensen bevatten die wonen in het land(en) dat men opgeeft.
  • De brondoelgroep moet minimaal uit 100 mensen uit één land bevatten om deze te gebruiken als basis voor een vergelijkbare doelgroep
  • Je hoeft geen mensen in de brondoelgroep te hebben uit het land of de landen waarop je wilt targeten. Als je bijvoorbeeld een brondoelgroep van 10000 mensen uit Nederland hebt, kan je die gebruiken om een vergelijkbare doelgroep te maken in België.
  • Je kan via één brondoelgroep maximaal 500 vergelijkbare doelgroepen maken.
  • Mensen in de brondoelgroep worden uitgesloten van de vergelijkbare doelgroep, tenzij je een Facebook-pixel als brondoelgroep gebruikt.
  • Je kan meerdere vergelijkbare doelgroepen tegelijk gebruiken in een advertentieset. De advertentieset target de advertenties op mensen uit de geselecteerde vergelijkbare doelgroepen.
  • Het kan 6 tot 24 uren duren voordat de vergelijkbare doelgroep is gemaakt. Daarna wordt de doelgroep elke 3 tot 7 dagen vernieuwd, zolang je actief advertenties op die doelgroep target.
  • Je hoeft niet te wachten tot de vergelijkbare doelgroep is bijgewerkt om deze te kunnen gebruiken voor de advertentiedoelgroep.
  • Je kan zien wanneer de vergelijkbare doelgroep is bijgewerkt door naar de pagina ‘doelgroepbeheer’ te gaan. Op die pagina kan je de aanpassingsdatum bekijken in de kolom ‘beschikbaarheid’.

Tip: Klantenbestand of Facebookpixel?

De brondoelgroep kan een doelgroep zijn op basis van je klantenbestand. Wij raden echter aan om de Facebookpixel te gebruiken. Facebook ziet namelijk direct wie er op jouw website komt. Als je met een klantenbestand werkt, dan gaat Facebook proberen om die klanten te koppelen met een Facebook-profiel op basis van het e-mailadres. Als de klant met een ander e-mailadres is aangemeld op Facebook, dan kan Facebook niet zien wie die klant is. Dit is de reden waarom wij de Facebookpixel aanraden!

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Ben je niet thuis in de online marketing wereld maar wil je de vergelijkbare doelgroepen introduceren in jouw bedrijf? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze experten. Wij helpen jou met het bepalen van de doelgroep. Eens we de doelgroep bepaald hebben, helpen we jou met het opzetten van de advertentiecampagnes.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu