Logo TikTok

Behoort Gen Z tot jouw doelgroep? Dan is TikTok het platform dat niet mag ontbreken in jouw digitale marketingstrategie!

De app TikTok, voorheen Musical.ly, combineert video’s met muziek, VR-filters en hashtags. De app is razend populair bij jongeren tussen de 10 en 21 jaar. Vorig jaar werd de app 663 miljoen keer gedownload via de onlinewinkels van Apple en Google. Dat is iets minder dan de app van Facebook (711 miljoen), maar meer dan die van bijvoorbeeld Instagram (444 miljoen).

Je kan met de app eenvoudig korte video’s (max. 15 seconden) maken en ontdekken. Je kan een grote verzameling aan liedjes gebruiken tijdens het opnemen. In de video’s playbacken gebruikers een liedje, met een eventuele bijpassende choreografie. Vervolgens kan je de video bewerken met speciale effecten, beelden vertragen, beelden versnellen, stickers bij het filmpje plaatsen, etc. De app richtte zich op muziekvideo’s maar tegenwoordig zijn ook grappige video’s, lifehacks en de chatfunctie bijzonder populair. Kortom, de app breidt uit!

TikTok voor mijn bedrijf?

Wil je de jongere generatie aanspreken? Aarzel dan niet om een TikTok-account aan te maken en zelf filmpjes te maken. Met een gezonde portie creativiteit kan je de aandacht trekken van jouw doelgroep. Uiteraard dien je de nodige tijd te investeren in de applicatie want een filmpje maken vergt nu eenmaal meer tijd dan de uiteindelijke 15 seconden die je online zal plaatsen. Er hoeft slechts één filmpje opgepikt te worden door een bekende influencer en de bal kan aan het rollen zijn. Tevens is het een leuk kanaal om jouw bedrijf eens in een ander daglicht te plaatsen. De content op dit platform is speels en informeel waardoor dat je het vertrouwen kan winnen van de jongeren. Naast het beheren van jouw eigen kanaal, kan je ook een Hashtag Challenge starten!

Hashtag Challenges

De ‘Hashtag Challenges’ vormen een belangrijk aspect binnen de TikTok’s community. De gebruikers van de app gaan deze uitdagingen graag aan en uploaden filmpjes omtrent de uitdaging. De uitdagingen krijgen een #-tagnaam, zodat je ze gemakkelijk onthoud en je ze nog gemakkelijker kan vinden.

Je kan als onderneming zelf een Hashtag-uitdaging lanceren. Als jouw onderneming erin geslaagd is om een populair kanaal op te bouwen, dan kan je de uitdaging zelf lanceren. Wanneer dit niet het geval is, kan je gebruik maken van influencers om samen een Hashtag-uitdaging te starten. Zodra de uitdaging gelanceerd is, kunnen gebruikers eenvoudig deelnemen. Een schitterend voorbeeld is de #yeeyeejuice-uitdaging. Hierbij toveren jongeren zich om tot cowboy op de wereldbekende hit ‘old town road’. Niets speciaals zou je denken maar het is net deze uitdaging die ervoor gezorgd heeft dat ‘old town road’ een wereldbekende hit is geworden!

Influencers

Net zoals Instagram heeft TikTok eigen influencers. Ken jij Stien Edlund? Hoogstwaarschijnlijk niet maar de Vlaamse TikTok-ster heeft 2,4 miljoen volgers. Hierdoor mocht ze zelfs haar eigen kledinglijn ontwerpen bij ZEB en vlogt ze voor VTM Kids.

Internationaal zijn de cijfers nog indrukwekkender. De Duitse tweeling Lisa en Lena Mantler had de meeste TikTok-volgers, ruim 32 miljoen. Ze braken drie jaar geleden door met een filmpje van slechts 8 seconden. De inmiddels 16-jarige meisjes hebben ondertussen een single en een eigen kledinglijn uitgebracht. Verder verkopen ze accessoires online! Dit succes noodzaakte hen te stoppen met TikTok en zich verder te concentreren om hun carrière als artiesten.

Er zijn tal van andere influencers actief op dit platform. Als onderneming is het een uitdaging om de juiste influencer te vinden. Die influencers moeten namelijk jouw specifieke doelgroep bereiken. Wil je hierin bijgestaan worden? Wij helpen je graag met jouw influencermarketing!

Grote sterren

Grote sterren zoals Selena Gomes en Britney Spears maken vaak reclame voor hun nieuwe liedjes via TikTok. Dit doen ze door te vragen om hun liedjes te gebruiken bij het maken van een nieuwe video. De tofste filmpjes worden beloond met een persoonlijk reactie van de grote ster. Simpel maar effectief!

Kan je adverteren op TikTok?

Influencers vonden hun weg inmiddels naar de app maar de ook de mogelijkheden tot adverteren worden steeds verder uitgewerkt. De mogelijkheden op TikTok zijn nog niet zo uitgebreid als het Facebookplatform maar er wordt hard gewerkt om een volwaardig advertentieplatform op poten te zetten. Als onderneming kan je bijvoorbeeld in de newsfeed van de gebruikers terecht komen. Dit werkt op dezelfde basis als Snapchat of de Instagram Story. De advertentie speelt zich af op volledig scherm, kan overgeslagen worden en moet tussen de 9 en 15 seconden duren. Uiteraard krijg je uitgebreide statistieken omtrent jouw advertentiecampagne!

Waarom zou je adverteren op TikTok?

TikTok in de hand

TikTok is een ontmoetingsplaats voor Gen Z en dus ook de advertentieplaats bij uitstek om deze generatie te bereiken. In 2020 zal deze generatie 40% uitmaken van de consumenten, je moet ze dus nu in contact laten komen met jouw merk of bedrijf. Waarom via TikTok? De app zorgt ervoor dat je cool en trendy blijft in de ogen van jongeren. Trouwens, waarop wacht je? Er zijn nog niet veel adverteerders actief op TikTok! Dit zorgt ervoor dat je goedkoper kan adverteren dan bijvoorbeeld op Facebook.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu