Je hebt ongetwijfeld al horen vertellen over Pinterest maar wat is het nu precies? Pinterest is een digitaal prikbord. De applicatie wordt beschouwd als een van de sociale media kanalen maar Pinterest is eveneens een zoekmachine. Je zoekt namelijk foto’s, quotes en dergelijke over allerlei verschillende onderwerpen en je pint ze vast op jouw prikbord.

Logo Pinterest

Veel Pins kunnen voor chaos zorgen op het prikbord. Om het prikbord overzichtelijk te houden kan je verschillende verzamelingen aanmaken, ‘borden’ genaamd. Denk maar aan een bord met inspiratie omtrent ‘recepten’ of ‘decoratie’. Waarom wordt de applicatie dan alsnog aanzien als een sociaal media kanaal? Je kan jouw digitaal prikbord openbaar maken en je kan andere Pinterestgebruikers volgen. Door andere Pinterestgebruikers te volgen, ontwikkel je een feed waarin alle Pins terechtkomen van de accounts die jij volgt. Je kan de Pins van de accounts die je volgt gemakkelijk Repinnen op jouw eigen prikbord. Zie je al de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Wie gebruikt Pinterest?

Meer dan 80% van de Pinterestgebruikers zijn vrouwelijk! Het aantal mannen op het platform is aan een opmars bezig want 40% van de nieuwe accounts worden aangemaakt door mannen. Ondanks de mannelijke inhaalbeweging zijn liefst 90% van de Pins geplaats door een vrouw. Je bereikt ook een ouder publiek dan Instagram. De gemiddelde leeftijd van een Pinterestgebruiker is ongeveer 40 jaar. De actiefste groep gebruikers is wel beduidend jonger dan 40 jaar.

Waarom is Pinterest interessant voor bedrijven?

De vraag naar visuele content stijgt nog steeds waardoor we meer en meer gebruik maken van beeld. Pinterest speelt hier goed op in. Je kan elke pin linken aan een website, webshop of blog. Verkoop jij producten online? Iedereen die op jouw Pins klikt, wordt onmiddellijk doorverwezen naar jouw webshop. Dit is de droom van iedere marketeer want Pinterest brengt voortdurend bezoekers en klanten naar jouw website.

Starbucks koffie

Tevens is Pinterest ook een platform waarop je een bepaalde beleving rondom jouw product of merkt kan opwekken. Starbucks is hier een schitterend voorbeeld van. Starbucks werkt met filters en een bepaalde beeldschepping om in de koffie-sfeer terecht te komen. Ze nemen hun volgers mee op een heuse koffie-reis doorheen de wereld. Wie wilt daar nu geen deel van uitmaken? Dat is net de doelstelling van Pinterest! Je wekt interesse op bij jouw volgers en inspireert hen om te ondernemen met jouw product.

Welke voordelen levert Pinterest nog op?

Naast het genereren van verkeer naar de website zijn er nog tal van andere voordelen verbonden aan Pinterest:

  • Doelgroep: je kan jouw doelgroep volgen en kijken welke afbeeldingen zij pinnen. Als onderneming kan je hier interessante informatie uithalen omtrent productontwikkeling, interesses, hot topics, …
  • Imago en naamsbekendheid: dankzij Pinterest krijg je de gelegenheid om jouw bedrijf in de spotlight te plaatsten. Ga op zoek naar brand ambassadors!
  • Inspiratiebron: zorg voor een creatieve feed door jouw producten origineel voor te stellen of laat zien op welke manier en in welke omgeving jouw producten gebruikt kunnen worden. Een foto van een decoratief item zegt veel meer in een schitterende omgeving dan op een witte achtergrond. Inspireer!
  • Verkoop stimuleren: zoals gezegd kan je elke Pin linken aan jouw website, webshop of blog. Wanneer je producten verkoopt is het bijzonder interessant om de Pin te linken aan de productpagina. Koppel daar een goede cross-sell strategie aan en jouw trein is vertrokken!
  • Levensduur van een Pin: op Facebook, Twitter en Instagram verdwijnt je post bijna onmiddellijk naar de achtergrond terwijl de Pins op Pinterest een eigen leven gaan leiden dankzij het pinnen en Repinnen van jouw volgers.

Digitip: Pinterest wordt gedomineerd door gebruikers die zelf content op het platform plaatsen. Maak het de gebruiker of websitebezoeker zo gemakkelijk mogelijk om jouw content te delen op Pinterest!

Vrouw die Pinterest gebruikt op smartphone

Is Pinterest interessant voor mijn bedrijf?

Wil je onmiddellijk starten met Pinterest? Niet te snel! Pinterest is niet voor elk bedrijf interessant. De applicatie is toegespitst op beeld. Je moet de Pinterestgebruikers interessante visuele content kunnen aanbieden omtrent jouw product. Dit is jammer genoeg niet mogelijk in elke sector. Het gebruik van Pinterest is interessant voor bedrijven in onderstaande sectors:

  • Mode
  • Cosmetica
  • Interieur
  • Hobby
  • DIY
  • Reizen
  • Kunst
  • Gastronomie
  • Evenementen: trouw, babyborrel, verjaardag
  • Etc.

Kan ik adverteren?

Is Pinterest interessant voor jouw bedrijf? Sedert 2019 kan je adverteren op het platform, wat de applicatie nog interessanter maakt! Lees onze blog omtrent het aanmaken van een zakelijk account en hoe je moet adverteren op Pinterest. Na het lezen van beide blogberichten kan je met het sociale media kanaal werken en jouw eerste advertentie lanceren!

Hello Digital Natives

Heb je hulp nodig bij het instellen van jouw zakelijk account? Wil je adverteren op Pinterest maar laat jouw agenda dit niet toe? Geen nood! Digital Natives helpt je graag. Neem contact op met onze specialisten en samen bereiken we jouw doelstelling.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu