LinkedIn

LinkedIn is een onmisbare schakel in jouw online marketingmix. Waar kanalen als Facebook, Twitter en Instagram focussen op B2C, laat LinkedIn je toe om te netwerken en zakelijke content te delen. Kortom, LinkedIn focust zich op B2B. Hoe je een LinkedIn bedrijfsprofiel aanmaakt en welke voordelen het platform te bieden heeft, hebben we reeds toegelicht in de blog ‘LinkedIn voor bedrijven: hoe maak ik een bedrijfsprofiel?’. Alvorens te profiteren van de voordelen die het platform te bieden heeft, geven we je 13 tips mee om meer uit jouw LinkedIn bedrijfspagina te halen. Dankzij deze tips zal jouw vindbaarheid op LinkedIn gevoelig vergroten en zal de bedrijfspagina er professioneler uitzien.

1. Profielfoto en achtergrondafbeelding

Wij raden aan op jouw logo als profielfoto te gebruiken. Waarom? Het logo zal verschijnen bovenaan de bedrijfspagina, naast al de updates, naast al jouw reacties, op het persoonlijke profiel van de werknemers en in de zoekresultaten van LinkedIn. Op deze manier creëer je herkenbaarheid.

Voeg eveneens een achtergrondafbeelding toe. Veel ondernemingen doen dit nog niet. Jammer, want LinkedIn is een soort van online visitekaartje. De achtergrondafbeelding vraagt een doordachte keuze. Denk goed na over de look & feel die je als onderneming wil uitstralen. Hou steeds rekening met de afmetingen die LinkedIn opdraagt voor bepaalde afbeeldingsformaten. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

2. Optimaliseer de paginabeschrijving en bedrijfsdetails

Wanneer je een bedrijfspagina aanmaakt, stel je uiteraard de bedrijfsgegevens en -details in. Toch merken wij dat veel bedrijfspagina’s hierbij steken laten vallen. Het informatiegedeelte is een van de eerste plekken die mensen bekijken als de bedrijfspagina bezoeken. Zorg voor een duidelijke slogan van maximaal 120 tekens. Vervolgens geef je een beschrijving van jouw onderneming. Hiervoor kan je 2000 tekens gebruiken. Je krijg dus voldoende ruimte om de bezoekers aan te tonen waarvoor je staat, wat je aanbiedt en hoe ze je kunnen contacteren.

Als onderneming ben jij specialist in jouw vakgebied. Laat dat weten aan LinkedIn! Je krijgt de mogelijkheid om 20 specialiteiten toe te voegen. Gebruik de aangeboden kans om het LinkedIn-netwerk te laten weten waarin jij uitblinkt. Je kan zoekwoorden gebruiken als specialisatie waardoor de SEO-score positief beïnvloed wordt.

3. Voeg een CTA toe

Net zoals op Facebook, kan je op LinkedIn een Call-to-Action toevoegen aan jouw bedrijfsprofiel. Een goede CTA leidt tot meer websitebezoeken, informatieaanvragen, enzoverder. Op basis van wat je wil dat volgers doen, kan je de CTA kiezen. De CTA wordt vaak over het hoofd gezien maar is heel belangrijk voor het doorklikratio.

4. Creëer waardevolle content voor jouw LinkedIn-netwerk

Om te scoren op LinkedIn moet je waardevolle content creëren. Je moet het netwerk een meerwaarde kunnen bieden en jezelf positioneren als expert binnen jouw vakgebied. Zorg ervoor dat je teksten gemakkelijk leesbaar zijn en voeg steeds een interessante begeleidend tekstje toe als je bijvoorbeeld een blog vanop jouw website deelt. Je hoeft trouwens niet altijd eigen content te delen. Je kan gerust content delen vanop andere accounts waarvan je denkt dat het relevant is voor het netwerk van de onderneming. Variatie is de boodschap!

Een update met een afbeelding werkt beter aangezien de update meer opvalt. Dat leidt tot meer mensen die jouw update interessant vinden, erop reageren of delen waardoor je bereik vergroot. Ben je geen specialist in het bewerken van foto’s? Er bestaan verschillende programma’s zoals Canva waarmee je vliegensvlug en doodeenvoudig foto’s kan bewerken.

LinkedIn Post

5. Ga in dialoog met je volgers en neem deel aan discussies

LinkedIn is een schitterend medium om op een degelijke manier discussies te stimuleren. Je kan met vakgenoten discussiëren over vakgerelateerde onderwerpen. Grijp deze kans en ga in dialoog met je volgers en concullega’s of neem actief deel aan discussies. LinkedIn is en blijft een sociaal netwerk!

6. Ontdek de LinkedIn statistieken

Net zoals alle andere sociale netwerken beschikt LinkedIn over uitgebreide statistieken. Meet, analyseer en optimaliseer de prestaties van jouw bedrijfspagina, updates en advertenties. Dankzij de statistieken kan je bijvoorbeeld achterhalen welke updates goed scoren binnen jouw netwerk. Elk rapport kan je exporteren naar een Excel-bestand. Welke statistieken kan je zien?

  • Updates (weergaven, kliks, CTR, reacties, …)
  • Overzicht van de volgers (functie, locatie, bedrijfstak, bedrijfsgrootte …)
  • Demografische gegevens van de bezoekers (functie, locatie, bedrijfstak, bedrijfsgrootte …)
  • Bedrijven om in de gaten te houden

7. Gebruik hashtags

Iedereen kent hashtags (#) maar velen associëren het met Facebook, Instagram, Twitter en TikTok. Ook op LinkedIn zijn hashtags populair. Ze dragen bij tot de vindbaarheid van jouw content, zowel binnen jouw netwerk als erbuiten. Wij raden aan om 3 tot 5 hashtags te gebruiken. Als je overdrijft met het aantal verwerkte hashtags in de content, dan komt dat de leesbaarheid niet ten goede waardoor de zichtbaarheid afneemt. Welke hashtags zijn relevant? Wij zouden volgende hashtags gebruiken voor deze blog: #linkedin #socialemedia #digitalemarketing #b2b #tips.

Verder kan je berichten filteren op basis van een bepaalde hashtag. Stel dat jij alle content wil zien omtrent het onderwerp ‘LinkedIn’ dan typ je de hashtag ‘#LinkedIn’ in de zoekbalk en verschijnt alle content met betrekking tot dat onderwerp.

Je kan eveneens hashtags koppelen aan de bedrijfspagina. LinkedIn wil namelijk sterker inzetten op het gebruik van hashtags waardoor je tot 3 relevante hashtags kan koppelen. Op deze manier kan je interessante conversaties op LinkedIn opvolgen en er actief aan deelnemen.

LinkedIn Update

8. Link met werknemers en collega’s

Als je een bedrijfsprofiel aanmaakt, dan heb je uiteraard nog geen volgers. Motiveer jouw werknemers en collega’s om het bedrijfsprofiel toe te voegen aan hun persoonlijk profiel. Op deze manier worden de werknemers en collega’s automatisch volgers en kunnen ze helpen om het bereik te vergroten. Hoe? Door updates interessant te vinden, erop te reageren of het te delen op hun eigen tijdlijn.

9. Koppel showcasepagina’s

Als je meerdere producten en diensten aanbiedt, aan verschillende doelgroepen, dan is een LinkedIn showcasepagina een toegevoegde waarde voor jouw bedrijfsprofiel. Een showcasepagina is een pagina die je volledig wijdt aan een product of doelgroep zodat je beter kan inspelen op de specifieke wensen. Je zal eveneens een beter inzicht verwerven in jouw doelpubliek. Microsoft is en schitterend voorbeeld van een bedrijfsprofiel dat over verschillende showcasepagina’s beschikt. Lees meer in onze blog ‘LinkedIn showcasepagina’s’.

10. Maak alvast een LinkedIn-advertentieaccount aan

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn heeft net zoals Facebook en een uitgebreid advertentieplatform. Waarom zou je daar geen gebruik van maken? Door te adverteren op LinkedIn kan je het bereik van jouw bedrijfsprofiel gevoelig verhogen. Wij raden aan om onmiddellijk een advertentieaccount aan te maken. Gebruik je het nog niet onmiddellijk? Geen paniek, er zijn geen kosten verbonden aan het aanmaken van een advertentieaccount.

11. Promoot je updates en experimenteer met advertenties

Eens het advertentieaccount is aangemaakt, kan je adverteren op LinkedIn. Op LinkedIn wordt een advertentie ‘Sponsored Content’ genoemd. Je kan een bericht aanmaken of een bestaan bericht promoten. Heb je een update die goed scoort? Experimenteer dan even met de update in het advertentieplatform. Je kan targeten op basis van opleiding, functie, locatie, leeftijd, interesses, etc. Lees meer in onze blog ‘adverteren op LinkedIn’.

12. Tag relevante bedrijfsprofielen en persoonlijke LinkedIn-profielen

Wil je het bereik van je updates vergroten, dan is taggen een handig hulpmiddel. Heeft iemand een bijdrage geleverd aan jou update? Aarzel dan niet om die persoon te taggen in jouw bericht. De kans dat die persoon de update zal delen, is groot! Op deze manier bereik je die persoon zijn netwerk en wordt het bereik vergroot.

13. Zoek toplaten via LinkedIn-vacatures en carrièrepagina’s

Veel ondernemingen gebruiken LinkedIn om de kenmerken, opleiding en ervaring van sollicitanten te bestuderen maar wist je dat er ook een vacaturetool beschikbaar is? De geschikte manier om talentvolle werknemers op te sporen. Verder LinkedIn voorziet een handig hulpmiddel, namelijk de carrièrepagina. Via een carrièrepagina kan je toptalent tonen waarom ze voor jouw onderneming moeten kiezen aan de hand van een unieke blik achter de scherpen van je onderneming, bedrijfsculteer en vacatures. Wist je trouwens dat carrièrepagina’s dynamisch zijn? Ze tonen verschillende content aan verschillende gebruikers op basis van hun profiel. Lees meer in onze blogs ‘vacatures op LinkedIn’ en ‘Carrièrepagina’s op LinkedIn’.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw bedrijfsprofiel of wil je meer informatie ontvangen omtrent LinkedIn? Aarzel dan niet om Digital Natives te contacten voor een vrijblijvend gesprek bij een lekker kopje koffie!

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu