Als onderneming kan je niet meer ontbreken op sociale media. Sociale mediakanalen zoals Facebook en Instagram kunnen jouw organisch bereik boosten. Daarvoor moet je uiteraard de kanalen op de juiste manier gebruiken. We merken nog steeds dat veel ondernemingen niet alles uit de sociale media halen. We nemen eventjes Facebook onder de loep, het kanaal bij uitstek om jouw naamsbekendheid te vergroten. Als eigenaar van een Facebookpagina kan je misschien jouw berichten promoten maar weet je ook hoe je advertenties moet aanmaken via de Facebook Business Manager? Werken met Facebook lijkt kinderspel maar uit onderzoek blijkt dat velen niet alleen vergeten het onderste uit de kan te halen, maar het platform ook verkeerd gebruiken! We starten bij de basis. We leggen het verschil uit tussen een Facebookpagina, Facebookprofiel en Facebookgroep.

Facebookpagina

Een Facebookprofiel

Je Facebook-profiel is een persoonlijk profiel. Het vertegenwoordigt je als individu en het is niet bestemd voor commercieel gebruik. Op het profiel kan je persoonlijke gegevens delen zoals je woonplaats, verjaardag, relatiestatus, opleiding, werk en interesses. Naast de algemene gegevens toont het profiel ook een tijdlijn. De tijdlijn is een persoonlijke en chronologische verzameling van foto’s, berichten, video’s en ervaringen waarmee jij je eigen verhaal vertelt. Verder kan je Facebookpagina’s leuk vinden, deelnemen aan discussiegroepen, opmerken plaatsen op foto’s en video’s in je eigen naam of mensen privé aanspreken via Facebook Messenger.

Een Facebookprofiel biedt je de volledige controle op zichtbaarheid van alles wat op jouw tijdlijn verschijnt. Zo kan je bepalen wie jouw updates te zien krijgt. De tijdlijncontrole zorgt er dan weer voor dat je elk bericht of foto waarin je getagd of vermeld bent, moet goedkeuren alvorens het op jouw tijdlijn verschijnt.

Jouw onderneming vertegenwoordigen via aan Facebookprofiel is geen goed idee. Eerst en vooral is het tegen de regels van Facebook dat een onderneming onder een persoonlijk Facebookprofiel werkt. Klanten hebben geen behoefte aan de persoonlijke uitspatting over de levensstijl van de zaakvoeder. Volgens de Facebookvoorwaarden kan je geblokkeerd worden indien met bovenstaande situatie toepast. Werk jij met een Facebookprofiel voor jouw onderneming en wil je het Facebookprofiel omzetten naar een Facebookpagina? Geef ons dan een seintje via hallo@digitalnatives.be en we leggen je uit het je dat kan doen.

Tevens zijn er enkele restricties verbonden aan het gebruik van een persoonlijk profiel. Je kan geen Facebookadvertenties koppelen aan een persoonlijk profiel terwijl je met een Facebookpagina tal van mogelijkheden hebt om te adverteren. Verder kan je geen statistieken bekijken op een persoonlijk profiel en heeft een persoonlijk Facebookprofiel een maximum van 5000 vrienden, hoewel meer volgers in de ondernemingswereld een reële doelstelling dient te zijn.

Een Facebookpagina

Facebookpagina’s zijn eigenlijk de officiële profielen voor bedrijven, merken en publieke figuren. Er zijn Facebookpagina’s gewijd aan alles, van beroemde acteurs tot lokale tweedehands autodealers of en de plaatselijke bakker. Om een Facebookpagina aan te maken moet je over een persoonlijk Facebookprofiel beschikken. Toch kan je een Facebookpagina met meerdere personen beheren. Een Facebookpagina vertegenwoordigt de onderneming en helpt je om de online aanwezigheid en het imago te versterken. Het is met andere woorden een online visitekaartje van jouw onderneming. Er bestaat geen twijfel, als onderneming moet je een Facebookprofiel aanmaken.

Een Facebookpagina is, in tegenstelling tot sommige Facebookprofielen, zichtbaar voor iedereen op Facebook. Het voordeel is dat er geen limiet staat op het aantal personen (Facebookprofielen of -pagina’s) die jouw pagina kunnen leuk vinden. Al deze personen kunnen in interactie treden met de Facebookpagina via reacties, vind-ik-leuks of berichten via Facebook Messenger.

Facebookpagina

Met een Facebookpagina kan je nieuws publiceren, promoties online plaatsen, vragen van Facebookgebruikers beantwoorden, advertenties plaatsen, evenementen aankondigen, enzoverder. Als onderneming moet je gebruik maken van deze functionaliteiten om jouw aanwezigheid op sociale media te optimaliseren. Als je de Facebookpagina optimaal wil benutten, moet je gebruik maken van de Facebook Business Manager. Op deze manier kan je gebruik maken van de Facebookwinkel, advertenties opmaken, een Facebookpixel installeren en Facebookgebruikers die jouw website bezoeken retargetten. Wil je meer uitleg over de Facebook Business Manager? Neem dan contact op met onze specialisten.

Een Facebookgroep

Facebookgroepen zijn openbare of privéruimten waar je informatie, updates, foto’s, video’s en documenten kan delen met andere groepsleden. Facebookgroepen lijken ontzettend goed op discussiefora. Iedereen kan een groep maken en er staat geen limiet op het aantal groepsleden. Zo kan je een groep aanmaken met mensen met dezelfde interesses. Klinkt dit interessant voor jouw onderneming? Wij vinden van wel want via deze weg kan je een community creëren. In een Facebookgroep kan een volger zijn bericht laten zien alle groepsleden terwijl op een Facebookpagina waarschijnlijk enkel de Facebookpagina zelf een bericht zal plaatsen.

Dankzij deze functie kan je in contact blijven met de klanten en klanten onderling laten discussiëren of ervaringen uitwisselen. Als onderneming kan je veel informatie halen uit zo’n groep. Je weet namelijk wat er leeft binnen jouw doelgroep of netwerk. Als onderneming kan je kiezen tussen een openbare of besloten groep. Het verschil tussen beide groepen is dat Facebookgebruikers bij een openbare groep zelf kunnen toe treden terwijl je bij een besloten groep goedkeuring van de beheerders nodig hebt om toe te treden. Vanaf je goedkeuring krijgt, kan je net zoals in een openbare groep content zien en plaatsen.

Een geheime groep raden wij dan weer af, tenzij voor jouw team. Zo’n groep kan heel leuk zijn om tal van zaken te delen, al dan niet werk gerelateerd. Het draagt bij tot de teamgeest van jouw medewerkers. Maar aangezien deze groep verborgen is voor iedereen die geen lid is van de groep, is dit niet interessant om een community op te bouwen.

Wil je een Facebookgroep oprichten? Dan kan je alvast de volgers van de Facebookpagina uitnodigen. Heb je een e-maillijst? Dan kan je deze e-mailadressen een uitnodiging sturen om toe te treden tot de Facebookgroep. Let op, e-mailadressen die starten met info@ worden geweigerd door Facebook.

Een Facebookpagina beheren kost veel tijd!

We kunnen concluderen dat je zelfs voor de basisprincipes van Facebook de nodige kennis nodig hebt. Een foutje is snel gemaakt waardoor je account zomaar geblokkeerd kan worden. Het instellen van een Facebookpagina lijkt eenvoudig maar dat is het niet. Je kan ervoor opteren om het instellen van jouw Facebookpagina uit handen te geven aan professionele partner zoals Digital Natives. Zo’n partner kan meer dan louter en alleen het instellen van het Facebookprofiel.

Hello Digital Natives

Digital Natives kan instaan voor het ontwikkelen van content, statusupdates en converterende advertenties. Het instellen van het Facebookprofiel is één zaak, het actief content blijven plaatsen is een andere zaak. Er zijn voorbeelden genoeg van Facebookprofielen die enthousiast starten met het aanmaken van content maar na verloop van tijd geen nieuwe updates meer geven. Dat is echt not done aangezien online aanwezigheid belangrijk is voor consumenten. Hulp nodig? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu