We kunnen er niet meer om heen, TikTok neemt de sociale media wereld over! In het verleden schreven wij reeds een blog omtrent de steile opgang van het sociale media kanaal maar ondertussen scheert TikTok hoge toppen! Ook voor bedrijven wordt TikTok interessanter want de advertentiemogelijkheden worden steeds verder ontwikkeld. Veel bedrijven vragen zich af of de stap naar adverteren op TikTok een goed idee zou zijn. Wij denken alvast van wel!

TikTok

Wat is TikTok?

TikTok is een applicatie die je kan downloaden in de onlinewinkels van Apple en Google. Het is een kanaal waarop je korte video’s van 15 tot 60 seconden maakt en plaatst. De inhoudt van de video’s is enorm verschillend maar creativiteit staat centraal. Je kan een grote verzameling aan liedjes en geluiden gebruiken tijdens het opnemen. Verder kan je de video bewerken met speciale effecten, beelden vertragen, beelden versnellen, stickers bij het filmpje plaatsen, etc. De app richt zich op muziekvideo’s maar tegenwoordig zijn ook grappige video’s, lifehacks en de chatfunctie bijzonder populair.

Bepaalde sociale media kanalen draaien om het online plaatsen van die ene perfect foto. TikTok is anders want we kunnen stellen dat gekke en speelse video’s beter scoren op dit platform. In tegenstelling tot vele andere sociale media kanalen is TikTok een open omgeving. Dat houdt in dat het algoritme van de applicatie leidend is, niet het platform of de volgers! Het is perfect mogelijk om geen enkele volger te hebben en toch duizenden of miljoenen view te realiseren.

Welke doelgroep is actief op TikTok?

TikTok is voornamelijk populair bij jongeren, de zogenaamde Gen Z! De applicatie wordt soms afgeschilderd als een applicatie die enkel en alleen kinderen bereikt maar die bewering kunnen we onmiddellijk naar de vuilbak verwijzen. 41% van de gebruikers zijn tussen de 16 en 24 jaar maar dat betekent dat 59% niet tussen de 16 en 24 jaar oud zijn. We kijken hiervoor eventjes naar concurrent Facebook. Facebook was oorspronkelijk een kanaal voor studenten maar ondertussen richt Facebook zich op alle leeftijden.

De gebruikersstatistieken van TikTok tonen aan dat de groep van 25-34-jaringen en zelfs de groep van 35-44-jarigen aan een serieuze inhaalbeweging bezig is. Als je door de ‘For You’-page scrolt zie je steeds meer filmpjes van dertigers en veertigers. Kortom, de doelgroep is aan het veranderen, wat het interessant maakt voor adverteerders.

Hoe zet je TikTok in als marketingkanaal?

TikTok en marketing gaan hand in hand. Hieronder bespreken we alvast de meest geschikte manieren om TikTok in te zetten als marketingkanaal.

Maak een account aan voor je bedrijf

Niet elke vorm van marketing kost geld! Je kan als onderneming een account aan maken op TikTok en simpelweg content uploaden. Zorg er wel voor dat je content interessant is voor de gebruikers van het platform en meer bepaald voor de doelgroep die je wil bereiken. Je kan jouw onderneming op een luchtige manier weergeven waardoor de naamsbekendheid en het vertrouwen van de consumenten toenemen. Als onderneming is het interessant om een branded hashtag-challenge te lanceren. Hierbij daag je de TikTok-gebruikers uit om een bepaalde challenge te voltooien. Deze uitdagingen zijn bijzonder populair op het sociale media kanaal. Bereik je niet genoeg mensen met jouw challenge? Schakel dan de hulp in van influencers of advertenties!

Influencers

Influencers zijn terug te vinden op elk sociaal media kanaal, dus ook op TikTok. Door gebruik te maken van influencers kan je het bereik boosten. Door samen te werken met een influencer die bij jouw merk past, kun je op TikTok een grote en relevante doelgroep bereiken. In België zijn er al influencers met miljoenen volgers. Net zoals op andere kanalen, is een samenwerking met een influencer niet gratis. Denk dus goed na over hoe jij het budget wil verdelen. Wil je samenwerken met verschillende influencers of wil je het volledige TikTok budget spenderen aan die ene ontzettend bekende influencer? Stel altijd een concreet plan op in samenspraak met de influencer omtrent de inhoud van de content en de contentcreatie.

Digitale marketing

Adverteren op TikTok

Facebook en Instagram zijn interessant omwille van hun advertentiemogelijkheden maar ook TikTok zet in op advertenties. De applicatie ontwikkeld zich razendsnel waardoor de advertentiemogelijkheden steeds groter worden. Er bestaan verschillende mogelijkheden om te adverteren op TikTok.

  • Brand Takeover: deze advertenties worden weergegeven op het volledige scherm als de gebruik TikTok voor opent. Uiteraard wordt de advertenties weergegeven aan mensen die geïnteresseerd zouden moeten zijn! De Brand Takeovers zijn exclusief voor verschillende categorieën. Dit betekent dat slecht één merk kan een bepaalde categorie overnemen voor een dag. De advertentie bestaat uit een afbeelding die 3 seconden zichtbaar is of uit een video die 3 tot 5 seconden zichtbaar is.
  • In-Feed Ads: In-Feed advertenties zijn video’s tot 60 seconden en worden weergegeven wanneer je door de ‘For You’-page scrolt. De advertenties worden weergegeven op een volledig scherm. Dankzij deze advertentievorm kan je meer naamsbekendheid verwerven of gebruikers oproepen tot actie. Je kan een CTA toevoegen om gebruikers naar je website te leiden of hen te overtuigen om deel te nemen aan een uitdaging.  
  • TopView: de TopView-advertentiemogelijkheid kunnen we vergelijken met de Brand Takeover maar met het verschil dat de video’s ook als In-Feed-video kan worden gebruikt.
  • Branded Hashtag Challenge: je kan challenges sponsoren waardoor de kans groter is dat de uitdaging viraal gaat. Als je een challenge sponsort, wordt deze 3 tot 6 dagen op de ‘For You’-page weergegeven, wat ideaal is om engagement te creëren. Het engagementratio bedraagt ongeveer 8,5%!
  • Branded Effects: branded effects zijn speciaal ontwikkelde deelbare stickers, filters en speciale effecten. Deze effecten kunnen de TikTok-gebruikers dan toevoegen aan hun eigen content. Op deze manier kunnen de gebruikers hun content pimpen. Het zorgt voor een creatieve boost van jouw merk of onderneming.  

Start nu!

Als je beslist om te adverteren op TikTok, hou dan steeds in het achterhoofd dat TikTok een kanaal is voor mensen die op zoek zijn naar grappige filmpjes of leuke uitdagingen. Je moet mensen dus amuseren of inspireren. Advertentiemateriaal voor TikTok zal dus verschillen van het advertentiemateriaal voor andere kanalen.

Hello Digital Natives

Aarzel niet om te adverteren op TikTok. De sociale media kanaal is bij adverteerders vrijwel onbekend waardoor de kosten voor het adverteren momenteel nog niet bijzonder hoog zijn. Hulp nodig? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be en wij helpen je met het ontwikkelen van een advertentieplan voor TikTok.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu