Als Instagram nog geen deel uitmaakt van je online marketingstrategie, dan is het hoogtijd om daar verandering in te brengen. Eens je een bedrijfsprofiel hebt opgemaakt en geoptimaliseerd, moet je het bedrijfsprofiel voorzien van content. Hou steeds in het volgende zinnetje in het achterhoofd: content is key. Je moet content ontwikkelen die waardevol is voor de volgers want het lukraak plaatsen van berichten op Instagram is zonde van je tijd. Waardevolle content creëren is een uitdaging.

Waarom moet ik waardevolle content maken?

Wat zijn Instagram Stories Highlights

Instagram is bijzonder populair en telt ontzettend veel gebruikers. De kans is heel groot dat jouw doelgroep terug te vinden is op Instagram. Waarom zou je het kanaal dan niet inschakelen om je doelgroep te bereiken? Een Instagrambericht is relatief snel gepubliceerd maar meer en meer ondernemingen vinden de weg naar het sociale media kanaal. Je moet de doelgroep dus kunnen voorzien van content die een meerwaarde betekent voor de volgers. Waardevolle content is content die de gebruikers iets bijbrengt, aanzet tot actie, amuseert, inspireert, enzoverder.

Als je content online plaats via op Instagram, dan kan die op 3 mogelijke plaatsen verschijnen.

In alle gevallen verschijnt de content tussen de berichten van andere bedrijfsprofielen maar ook tussen de content van persoonlijke accounts. Instagramgebruikers scrollen vaak op snel tempo door het nieuwsoverzicht. Hierdoor moet je content publiceren die echt opvalt zodat de Instagramgebruikers stoppen met scrollen als ze je bericht zien voorbijkomen. Geef je waardevolle informatie in de beschrijving van de content? Dan zal die alleen gelezen worden als de Instagramgebruiker stopt met scrollen bij het zien van de content.

Hoe maak ik waardevolle content?

Waardevolle content ontwikkelen is een uitdaging want bestaat uit een combinatie tussen inspirerend beeldmateriaal en het creëren van meerwaarde. Hieronder vind je enkele basis principes.

  • Herkenbaarheid: alles begint met het uitwerken van een strategie. In deze strategie ontwikkel je een bepaald stijl. Deze stijl moet je doortrekken in alle content. Op deze manier creëer je herkenbaarheid. Tijdens het scrollen doorheen het nieuwsoverzicht zal een duidelijk uitgewerkte en herkenbare huisstijl onmiddellijk opvallen.
  • Publiceer regelmatig: veel ondernemers starten vol enthousiasme aan het Instagram avontuur. Meteen worden enkele inspirerende foto’s online geplaatst waarna de er enkele weken geen content verschijnt. Uiteraard is dat niet de aangewezen manier! Post regelmatig waardoor je het algoritme van Instagram bespeelt. Maak een contentkalender en hou je daaraan.
  • Hoogwaardige beeldkwaliteit: Instagram is het grootste visuele netwerk te wereld. Als onderneming wil je dat Instagramgebruikers stoppen met scrollen als ze jouw content zien. Daarvoor moet je gebruik maken van hoogwaardig beeldmateriaal. Wazige foto’s of video’s van lage kwaliteit zijn een echte conversie killer op Instagram.
  • Hashtags: het gebruik van hashtags is van cruciaal belang om gevonden te worden bij het ‘te ontdekken’-gedeelte van Instagram. Denk goed na over een aantal vaste hashtags die je kan gebruiken en lanceer een branded hashtag zoals Torfs met via #sterkinjeschoenen.

Hoe creëer ik meerwaarde?

Waardevolle content heeft niet alleen betrekking op de kwaliteit van het beeldmateriaal maar ook op de originaliteit. Content moet interactie genereren en er bestaan verschillende manieren om dat uit te lokken. Als je waardevolle content wil publiceren kan je gebruik maken onderstaande 11 tips.

1. Gratis tips & tricks

Jouw doelgroep is altijd op zoek naar tips & tricks betreffende jouw producten. Hoe kan je een product hanteren, wat zijn de gebruiksfuncties, hoe werkt de afstandsbediening, enzoverder. Het delen van tips & tricks stimuleert het engagement.

2. Giveaways en promoties

De woorden ‘gratis’ en ‘korting’ werken als rode lap op een stier. Als je dit slim aanpakt, schiet de interactie de hoogte in. Als je een giveaways organiseert, kan je de volgers het bericht laten liken en de volgers vragen om bijvoorbeeld twee vrienden te taggen in het comments. Kleine kans op winnen? Geef de deelnemers een kortingscode. Op deze manier creëer je een ‘altijd prijs’-gevoel.

Instagram content

3. Video

Bewegende beelden zijn aan een grote opmars bezig in de wereld van online marketing. Wil je een meerwaarde creëren? Publiceer dan af en toe een video. Instagram investeert in video waardoor videocontent steeds prominenter worden getoond. Overdrijf niet met videocontent!

4. Stel vragen aan het doelpubliek

Hoe kan je beter interactie uitlokken dan een vraag te stellen aan je volgers? Iedereen heeft een mening en deelt die graag via sociale media. Je kan bijvoorbeeld nieuwe ideeën aftoetsen of vragen wat er ontbreek in het huidige aanbod.

5. Q&A-sessie

Een Q&A-sessie zorgt ervoor dat er enorm veel interactie is. Veel interactie zorgt voor een grote meerwaarde! Gebruikers kunnen vragen stellen die jij onmiddellijk beantwoord waardoor er een continu spel is van vraag en antwoord.

6. Achter de schermen

Volgers zijn geïnteresseerd in het doen en laten van de onderneming. Hoe kan je hen een betere inkijk geven dan een tripje achter de schermen. Je kan enkele werknemers voorstellen, de opbouw van een evenement in beeld brengen, een productieproces tonen, enzoverder. Het vertrouwen van de volgers en potentiële volgers zal hierdoor toenemen.

7. Actiefoto’s

Het is belangrijk om je producten te laten zien in hun natuurlijke gebruikssituatie. Verkoop je sportproducten? Organiseer dan een fotoshoot van sporters die je producten gebruiken tijdens het sporten. Op deze manier bekom je beeldmateriaal van hoge kwaliteit.

Instagram content

8. User Generated Content

Zoals gezegd moet je producten laten zien in hun natuurlijke gebruikssituatie. De kans is groot dat Instagramgebruikers content online plaatsen waarop je producten te zien zijn. Deel deze berichten op het bedrijfsprofiel. Het versterkt de vertrouwensrelatie met de volgers en creëert dus meerwaarde.

9. Take-over

Veel ondernemingen erkennen het belang van influencers maar je moet er ook daadwerkelijk iets mee doen. Als onderneming kan je een influencers de Stories voor een dag laten overnemen. Je kan ook een expert waardevolle tips & tricks laten delen via de Stories. Op deze manier ontwikkel je niet alleen waardevolle content maar vergroot je ook het bereik.

10. Human-face factor

Gebruik af en toe menselijke gezichten in de content. Het is bewezen dat dergelijke content meer likes en comments genereert. We horen je al denken: Selfie-time! Klopt, selfies scoren goed maar overdrijf niet met selfies voor zakelijke doeleinden. Een foto met een menselijk gezicht staat trouwens niet gelijk aan een selfie.

Instagram content

11. Geotagging

Ben je regionaal gebonden? Dan kan geotagging de interactiviteit stimuleren. Bij het publiceren van de content kan je de locatie de locatie taggen.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Het creëren van waardevolle content is niet eenvoudig. Je dient met tal van zaken rekening te houden. Dat ene bericht publiceren dat erbovenuit springt, vraagt een inspanning. Je moet er eveneens voor zorgen dat alle content samenhangt. Hiervoor moet je een duidelijk strategie uitwerken. Heb je hulp nodig bij het creëren van een waardevolle content of een duidelijke strategie? Neem dan contact op met Digital Natives via hallo@digitalnatives.be. Wij helpen je graag met het ontwikkelen van content die een meerwaarde creëert voor jouw onderneming én volgers!

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu