Instagram is hot! Het sociale media platform telt wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers terwijl er in België zo’n 3,6 miljoen accounts actief zijn. Mooie plaatjes van jouw vakantie of een gekke selfie zijn niet weg te denken van het sociale media kanaal. Maar Instagram-gebruikers staan niet weigerachtig tegenover merken en ondernemingen. Meer dan de helft van de gebruikers volgt op zijn minst één merk of onderneming terwijl 30% zelfs meer dan 5 merken of ondernemingen volgt. Daarom grijpen steeds meer marketeers naar Instagram als ze visuele content willen publiceren. Het is een uitstekend kanaal om jouw onderneming op de kaart te zetten en de naamsbekendheid te vergroten. De grote van het merk of de onderneming speelt hierbij geen rol van betekenis. Door gebruik te maken van professionele afbeeldingen en video’s kan je de aandacht trekken van potentiële klanten. Kortom, jouw onderneming mag niet ontbreken op Instagram!

Welke doelgroep is aanwezig op Instagram?

Uiteraard is het belangrijk om te onderzoeken of jouw doelgroep actief is op Instagram en hoe je jouw doelgroep kan bereiken. Het kanaal is voornamelijk interessant voor B2C merken en ondernemingen maar wij merken een toename aan B2B ondernemingen op het platform. Dat is helemaal niet zo vreemd aangezien de gemiddelde leeftijd van het kanaal stijgt, vooral in het aantal gebruikers tussen de 30 en 49 jaar. Instagram is allang geen kanaal meer voor alleen tieners en prille twintigers! Het platform scoort dus het best bij mensen van 18 tot 49 jaar. Een ruimte leeftijdscategorie en dat toont aan dat Instagram inzetbaar is voor een breed publiek. Aangezien er alleen al in België zo’n 3,6 miljoen accounts actief zijn, liggen de interesses van de gebruikers ver uiteen en zijn er voor elke onderneming voldoende mogelijkheden om gebruikers aan te spreken die geïnteresseerd zijn in jouw activiteiten, zowel B2C als B2B.

Wat zijn de voordelen van Instagram?

Door de jaren heen groeit Instagram steeds verder en jouw onderneming mag niet ontbreken op het sociale media platform. We lichten de voordelen even toe.

Instagram
  • Visuele content: Instagram is de wereld van de beeldtaal en visuele content blijft veel langer hangen dan teksten. Het spreekwoord ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’ is zo ongeveer de lijfspreuk van het kanaal. Op deze manier vallen mogelijke taalgrenzen weg. Mensen laten zich graag inspireren en Instagram is hiervoor het medium bij uitstek.
  • Hashtags: als je een bericht plaats op Instagram, krijgen jouw huidige volgers dat bericht te zien. Uiteraard wil je meer mensen bereiken! Gebruikers van het sociale media kanaal kunnen gebruik maken van hashtags om nieuwe berichten of afbeeldingen te vinden. Als onderneming kan je hiervan profiteren. Voorzie jouw berichten van de juiste hashtags om interactie te stimuleren en het bereik gevoelig te vergroten.
  • Engagement en interactie: Instagram is bijzonder laagdrempelig wat betreft het uitdelen van likes. Je zal veel sneller likes verzamelen op Instagram dan op Facebook. Likes en reacties zorgen ervoor dat jouw bereik vergroot doordat vrienden van de persoon die iets geliked heeft dit kunnen zien in een apart overzicht.
  • Mobiele revolutie: sedert 2015 worden er meer zoekopdracht uitgevoerd op mobiel dan op desktop. Instagram zet duidelijk in op deze trend.
  • Adverteren: Instagram is eigendom van Facebook en we weten allemaal dat er een krachtig advertentieplatform schuil gaat achter Facebook. Maak dus gebruik van de advertentiemogelijkheden om jouw producten te verkopen.
  • Verkoopmogelijkheid: het platform biedt de mogelijkheid om een CTA toe te voegen, een link te plaatsen in die bio de verwijst naar een landingspagina en om tags toe te voegen aan producten. Er worden dus steeds meer verkoopmogelijkheden toegevoegd aan het platform.
  • Vertrouwen: het kanaal biedt een uitstekende mogelijkheid om de vertrouwensband met de volgers te verbeteren. Hoe? Door bijvoorbeeld de volgers kennis te laten maken met de medewerkers, een unieke blik achter de schermen te geven, visuele content van bedrijfsactiviteiten online te plaatsen, enzoverder.

De kracht van influencers!

Instagram is ontzettend populair bij influencers. Als onderneming kan je hier handig gebruik van maken. Je kan een bekend persoon inhuren die actief is binnen jouw doelgroep om jouw merk of producten te promoten. Influencers hebben elk hun vakgebied waarin ze gespecialiseerd zijn. Door een samenwerking op te zetten met een influencer die actief is binnen jouw doelgroep, is de kans groot dat jouw bereik gevoelig zal vergroten. Er bestaat geen betere manier om jouw specifieke doelgroep aan te spreken maar je dient goed na te denken met welke influencers je geassocieerd wil worden. De kracht van influencers is niet te onderschatten. Het inschakelen van een influencer hoeft niet duur te zijn. Je kan bijvoorbeeld een strategische samenwerking aangaan met groeimogelijkheden voor beide partijen of een commissie voor de influencer voorzien bij de verkoop van een product.

Bedrijfsprofiel, adverteren, bio, …  

Om het netwerk professioneel te gebruiken, dien je de werking van het platform onder de knie te hebben. Wil je meer ontdekken over specifieke zaken op Instagram? Lees dan onze andere blogs over Instagram!

Instagram en Digital Natives

Hello Digital Natives

Ben je overtuigd van de kracht van Instagram? Ga dan aan de slag met het sociale media kanaal. Heb je geen tijd om zich bezig te houden met sociale media of wil je de digitale marketing uitbesteden aan specialisten? Contacteer dan Digital Natives. Wij helpen je met het opstellen van een Instagram-plan en laten het sociale media kanaal samenvloeien met al jouw andere marketingactiviteiten. Het aanmaken van een Instagram-bedrijfsprofiel, het schrijven van een knallende bio en het ontwikkelen van content is kinderspel voor onze Digital Natives!

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu