Afgelopen zomer lanceerde Instagram zo de nieuwe functie ‘Reels’. Deze functie moet de concurrentie aangaan met het immens populaire concept van TikTok. De nieuwe feature laat je, net zoals TikTok, korte video’s maken en delen. Waarom lanceert Instagram een functie die zo goed lijkt op TikTok? Omdat het al tijden onrustig is omtrent TikTok. TikTok zou namelijk niet zoveel waarde hechten aan de privacy. In de VS dreigt president Trump om de applicatie te bannen in de VS. Instagram wil hiervan profiteren en gebruikers wegkapen! Het is niet de eerste keer dat Instagram de concurrentie kopieert. Dit hebben ze ook al eerder met Snapchat gedaan, waar Instagram Stories uit is geboren. In deze blog gaan we dieper in op Instagram Reels.

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is eigenlijk een kopie van TikTok. Het is een in-app bewerkingstool om korte video’s van 15 seconden te creëren. Dit allemaal in synchronisatie met muziek en andere leuke elementen. Om een populaire Reel te ontwikkelen helpt het om op een creatieve manier content te maken. Net als TikTok moedigt Reels gebruikers aan om content creators te worden en vooral zichzelf te zijn. Facebook, het moederbedrijf van Instagram, heeft veel samenwerkingen met muziekmaatschappijen, waardoor er ontzettend veel keuze mogelijkheden zijn in de muziekbibliotheek van Instagram Reels.

Instagram Reels

Hoe kan je een Reel aanmaken?

Binnen Reels zijn er verschillende opties om je video te creëren, op te vrolijken en muziek toe te voegen. We halen enkele functies aan:

  • Gebruik AR effecten: selecteer je favoriete effect om toe te voegen aan je video. Deze effecten zijn door Instagram of door een gebruiker van de app gemaakt. Het is eigenlijk een bibliotheek van effecten, door de ruime keuze is er voor ieder moment en iedere video wel een geschikt effect.
  • Muziek toevoegen: gebruik een liedje uit de muzieklijst van Instagram of neem je eigen audiofragment op.  Je kan bijna alle liedjes gebruiken die er bestaan! Wil je je eigen audiofragment beschikbaar maken voor iedereen? Als je een publiek account hebt, kunnen anderen ook genieten van je geniale, leuke of grappige audio opname.
  • Voeg objecten toe uit foto’s: heb je al eerder een Reels opgenomen? Dan kun je objecten uit deze video’s gebruiken om in je nieuwe video toe te voegen. Hiermee verras je kijkers van je Reels en zorg je voor komische momenten.
  • Pas de snelheid aan: alle fragmenten kunnen versneld of vertraagd worden. Op deze manier creëer je unieke Reels, die perfect op je wensen zijn afgestemd. Het versnellen of vertragen van video’s kan onverwachte resultaten opleveren waarmee jij viraal kan gaan.

Met wie kan je jouw Instagram Reels delen?

Als je Reel klaar is, kan je hem delen met ofwel je volgers via de Instagram feed of stories ofwel met alle gebruikers van de app. Wanneer je voor de laatste optie kiest, dan komt jouw filmpje op de ‘explore’-pagina. Ook deze feature keek Instagram af van TikTok. Op TikTok hebben we natuurlijk de ‘ForYou’-pagina, waarop het algoritme je de ene leuke video na de andere toont. Op deze manier probeert Instagram hun volgers te verleiden met content die zij interessant vinden.

Instagram Reels krijgt een opvallende positie in je Instagram profiel. Je vindt het knopje Reels naast het algemene overzicht (raster) op je profiel. Instagram heeft hier uiteraard goed over nagedacht, ze willen Reels zo veel mogelijk onder de aandacht brengen en zo goed mogelijk vindbaar maken binnen de app.

Instagram Reels

Influencers!

De lancering van Instagram Reels betekent voor influencers opnieuw een extra kanaal om hun bekendheid te boosten. Veel influencers maakten daarom onmiddellijk gebruik van de Instagram Reels. Bekende TikTok’ster zoals Stien Edlund, Celine Dept en Jonatan Medart postten waren er als de kippen bij om hun eerste Reel online te plaatsen. Veelal gebruiken influencers of bekende content creators hetzelfde videomateriaal voor TikTok en Instagram Reel. En geef ze eens ongelijk! Het creëren van een video kost veel tijd en energie terwijl beide functies nagenoeg identiek zijn aan elkaar.

Hello Digital Natives

Trouwens, als onderneming zijn er voldoende mogelijkheden om Instagram Reels in te zetten. Wil je weten welke voordelen jouw bedrijf kan halen op het platform? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be. Onze specialisten ontwikkelen een digitaal plan op maat.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu