Instagram Shopping

Instagram is een kanaal dat niet mag ontbreken in je marketingmix want het kanaal heeft bedrijven heel wat te bieden. Het sociale media kanaal wordt voornamelijk gebruik om een onderneming, merk of product onder de aandacht te brengen. Er wordt gefocust op het visuele aspect. Merken plaatsen tot de verbeelding sprekende afbeelding online waarop de producten van het merk staan afgebeeld. Zoals vermeld in ‘hoe schrijf ik een goede Instagram bio?’ biedt Instagram maar één mogelijkheid om een link weer te geven, namelijk in de bio. In het bijschrift van een afbeelding kan je geen link toevoegen. Een webshop kan dus geen link plaatsen in het bijschrift van een afbeelding naar de productpagina op de webshop.

Is Instagram dan wel nuttig? Zeker en vast! Eerst en vooral is Instagram een kanaal om zichtbaarheid en brand awareness te creëren. Je vertelt via Instagram een verhaal aan jouw volgers. Maar er is meer! Als je een bedrijfsprofiel hebt, kan je gebruik maken van Instagram Shopping om producten te verkopen via Instagram!

Wat is Instagram Shopping?

Instagram Shopping biedt bedrijven de mogelijkheid om een digitale etalage te maken binnen Instagram. Het is een mooie en eenvoudige manier om je producten in een lifestyle-setting te tonen en meer verkeer naar de webshop te leiden. Instagram biedt deze functie volledig gratis aan. Met deze functie zet Instagram in op de zogenaamde “seamless experience” van Instagrambericht tot aankoop. De gebruiker kan direct doorklikken naar het product op de webshop terwijl de app niet verlaten wordt. Dit zorgt ervoor dat het aankopen van producten sneller en eenvoudiger is. Dankzij dit systeem wordt de customer journey richting de aankoop geminimaliseerd waardoor de kans op afhaken kleiner is.

Via Instagram Shopping kan je dus producten taggen in je Instagramberichten. Er verschijnt eveneens een nieuw tabblad op je bedrijfsprofiel, namelijk ‘shop’. Deze functie is heel handig want al jouw producten zijn plots toegankelijk op Instagram!

Voor wie is Instagram Shopping interessant?

Instagram Shopping is interessant voor elke instantie die producten verkoopt. Zeker voor webshops biedt Instagram Shopping een schitterende toevoeging aangezien het kanaal nu ook consumenten rechtstreeks naar een productpagina kan doorverwijzen. Dit zorgt voor meer conversies en dat is toch de uiteindelijke doelstelling van elke webshop. Verkoop je producten maar twijfel je over het in gebruik nemen van Instagram Shopping? Dan is ons advies duidelijk. Wij raden elke onderneming die producten online aanbiedt aan om Instagram Shopping te gebruiken. Op deze manier creëer je een aanvullend verkoopkanaal.  

Wat krijgen de Instagram gebruikers te zien?

Je vraagt jezelf ongetwijfeld af wat de Instagramgebruikers te zien krijgen door het toevoegen van een producttag. Een producttag is onzichtbaar tot er op het bericht geklikt wordt. Dan komt de prijs van het product tevoorschijn en kan er doorgeklikt worden voor extra productinformatie zoals meerdere productfoto’s en een productbeschrijving. Daarna wordt de Instagramgebruiker doorgestuurd naar de webshop, waar het product onmiddellijk te koop is. Op geen enkel moment verlaat je de Instagram-app.

Hoe maak ik Instagram Shopping aan?

Ben je overtuigd? Dan is het tijd om Instagram Shopping aan te maken Daarvoor moet je enkele moet je enkele stappen doorlopen. Hieronder geven wij het stappenplan weer.

Kom ik in aanmerking?

Uiteraard dien je in aanmerking te komen voor het aanmaken van Instagram Shopping. Hiervoor heeft Instagram een eenvoudige vragenlijst opgesteld. Kan je onderstaande vragen met ‘ja’ beantwoorden, dan kom je in aanmerking.

  • Is je bedrijf gevestigd in een ondersteunde markt?
  • Verkoopt je bedrijf fysieke goederen?
  • Voldoet je bedrijf aan het handelsbeleid van Instagram?
  • Is jouw Instagram-account een zakelijk account?
  • Is er een Facebookpagina gekoppeld aan het zakelijk account?

Registreer Koppel een catalogus

In de tweede stap moet je het bedrijfsprofiel koppelen aan een Facebook-catalogus.  Je kan een catalogus koppelen door een catalogus te maken en beheren in de bedrijfsmanager van Facebook via catalogusbeheer, door te koppelen met platformen zoals BigCommerce, WooCommerce of Shopify, of door rechtstreeks een catalogus aan te maken op de Facebookbedrijfspagina van het bedrijf.

Registreer je in de app

Als het facebookbedrijfsprofiel en de catalogus zijn gekoppeld, ga je naar de Instagram-app om je te registreren. Ga naar instellingen en klik op ‘bedrijf’. Vervolgens kan je op ‘registeren voor Shopping’ klikken. Volg de stappen en dien je account in ter controle. Het controleren van de registratie kan enkele dagen duren. Van zodra er goedkeuring is gegeven, ontvang je een melding van Instagram en kan je via ‘instellingen’ en ‘shoppen’ de Instagramshop configureren.

Maak je eerste shopbericht

Eens alles is ingesteld, kan je producttags toevoegen aan berichten en verhalen op Instagram. Je zal nog steeds op dezelfde wijze een Instagrambericht aanmaken. Tijdens het aanmaken van het bericht klik je op ‘producten taggen’ om een product uit de catalogus toe te voegen aan het bericht. Je kan maximum 5 producten taggen in een bericht met één afbeelding of video en maximaal 20 producten in een bericht met meerdere afbeeldingen.

Heb je reeds Instagramberichten aangemaakt in het verleden? Geen nood want ook in deze berichten kan je producten taggen. Ga dus aan de slag met oude berichten en zorg ervoor dat je producten zichtbaar worden.

Analyseer de statistieken!

Uiteraard biedt Instagram ook statistieken aan voor de Instagram Shop. Ga naar het tabblad ‘statistieken’ en beoordeel de prestaties van je shopberichten. Je kan interessante informatie verzamelen uit de statistieken betreft de voorkeuren en keuzes van consumenten!

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Instagram is relatief eenvoudig maar met het gebruik van Instagram Shopping ga je opnieuw een stapje verder. Is dit een brug te ver? Contacteer dan Digital Natives. Wij zetten de Instagram Shopping feed op en geven een uitgebreide workshop over hoe jij Instagram Shopping kan gebruiken. Wil je al jouw Instagram activiteiten uit handen geven? Ook daarvoor kan je bij Digital Natives terecht. Tijdens een meeting stellen we een Instagram plan op. Op basis van dat plan maken we een bedrijfsprofiel aan, bepalen we de tone-of-voice, publiceren we inspirerende content, maken we de Instagram Shopping feed aan, enzoverder. Kortom, Digital Natives is jouw 360° digitale marketing partner.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu