Instagram is bijzonder populair bij influencers maar ook ondernemingen kunnen profiteren van de mogelijkheden die het kanaal te bieden heeft. Veel ondernemingen beschikken ondertussen over een bedrijfsprofiel op Instagram. Echter, de mogelijkheden die het kanaal te bieden heeft, zijn veelal onbekend. We denken hierbij aan features zoals Instagram Shopping en Instagram Stories Highlights. Maar ook enkele basis principes van de applicatie kunnen gebruikt worden om jouw uitstraling naar een hoger niveau te tillen. Iedereen kent de Instagram Stories maar wist je ook dat ze doeltreffend kunnen ingezet worden in de marketingmix van je onderneming?

Wat zijn Instagram Stories?

Instagram Stories

Instagram Stories zijn gebaseerd op de principes van Snapchat. Je plaats een afbeelding online die na verloop van tijd opnieuw verdwijnt. In het geval van Instagram Stories zal het verhaal na 24 uren automatisch verdwijnen. Verhalen zijn vaak luchtige foto’s of video’s waarbij er minder wordt gefocust op dat ene perfecte plaatje. Het is dus de ideale afwisseling met het standaard nieuwsoverzicht op het bedrijfsprofiel. Instagram Stories zijn heel populair en worden meer bekeken dan gewone berichten. Ook bedrijven kunnen hun graantje meepikken van het succes van de Instagram Stories. Het opzetten van een strategie voor Instagram Stories loont dus de moeite! Let wel, deze strategie moet passen in de algemene Instagram strategie.

Hoe kan ik verhalen aanmaken?

Een verhaal maken is heel eenvoudig. Je gaat naar het bedrijfsprofiel en klik op de profielfoto. Vervolgens klik je linksboven op de profielfoto met het plusteken. Je kan nu het verhaal opmaken. Hoe? Je kan een nieuwe foto/video maken of je kan een foto/video kiezen uit bibliotheek van de smartphone. Als je een foto of video hebt gemaakt of gekozen kan je nog tal van bewerkingen uitvoeren om het verhaal te pimpen.

  • Tekst toevoegen: je kan tekst toevoegen aan het verhaal door ‘Aa’ te klikken. Je kan het lettertype, uitlijning, tekstkleur en tekstgrootte aanpassen.
  • Pen-tool: de pen-tool beschikt over verschillende types van pennen om iets te tekenen op het verhaal. Je kan de kleur van elk type pen aanpassen. Niet tevreden over het resultaat? Selecteert dan de gom en verwijder alles waarover je niet tevreden bent.
  • Stickers: de sticker-functie zorgt ervoor dat verschillende dingen kan toevoegen aan het verhaal zoals de locatie, vermelding, GIF, poll, hashtag, vragen, aftelklok, Quiz, emoji’s, populariteitsbalk, enzoverder.
  • Filter toevoegen: je kan de foto of video bewerken met een interactieve AR filters. Een filter zorgt ervoor dat het verhaal tot leven komt. Filters zijn bijzonder populair!

De mogelijkheden om een verhaal aan te passen zijn ontzettend groot waardoor je kan experimenteren met verschillende kleuren, filters en stickers.

Waarvoor kan ik Instagram Stories gebruiken als onderneming?

Dagelijks zijn er miljoenen gebruikers actief op Instagram. Uit onderzoek blijkt dat liefst 20% van de geplaatste zakelijk verhalen resultaat oplevert in de vorm van directe interactie. Instagram Stories is dus een goede manier om in contact te komen met de doelgroep, de naamsbekendheid te verhogen en websiteverkeer te genereren. Je blijft dus continu op de radar van je fans. Je komt trouwens altijd bovenaan het nieuwsoverzicht te staan met jouw verhaal! Waarom zou je deze kans niet benutten?

Heb je geen idee waarvoor je Instagram Stories kan inschakelen? We geven je enkele voorbeelden.

  • Wedstrijd: een wedstrijd stimuleert de interactie. Als je een wedstrijd organiseert, mag je die zeker niet vergeten delen via de Instagram Stories.
  • Influencer take-over: meer en meer ondernemingen erkennen het belang van influencers om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Werk je al samen met influencers? Laat dan een influencer het bedrijfsprofiel tijdelijk overnemen. Deze techniek zal de naamsbekendheid en interactie boosten.
  • Product in de kijker plaatsen: je kan een nieuw product aankondigen of een bestaand product in de spotlights plaatsen via de Instagram Stories. Als het bedrijfsprofiel over meer dan 10.000 volgers beschikt, kan je een swipe-up link toevoegen. De swipe-up link verwijst rechtstreeks door naar de website.
  • How to’s: vragen bepaalde zaken extra toelichting? Maak dan gebruik van de Instagram Stories om een demonstratie te geven. Je kan bijvoorbeeld een recept stap voor stap uitleggen, doorheen het bestelproces van de webshop lopen, de gebruikstoepassingen van een product toelichten, enzoverder.
  • Unieke blik achter de schermen: er gebeuren ongetwijfeld veel leuke of spannende dingen op de werkvloer. Waarom zou je dat niet delen met de volgers? Het versterkt de vertrouwensrelatie en het zorgt voor een persoonlijkere toets.
  • Gebruik content van volgers: als iemand tevreden is over jouw producten, bestaat de kans dat hij of zij een foto plaats op Instagram met jouw producten. Deze content kan jij delen. Een unieke kans om extra content en naamsbekendheid te generen. Het is eveneens een positieve recensie waardoor andere Instagramgebruikers aangezet worden om bij jou te kopen of om content met jouw producten te posten.

Tips voor succesvolle Instagram Stories

Uiteraard geven we nog enkele tips om goede verhalen te ontwikkelen.

  • Maak gebruik van de Q&A-functie
  • Voeg een poll toe
  • Ga live
  • Maak gebruik van hashtags
  • Voeg een locatie toe
  • Maak gebruik van de swipe-up link (enkel beschikbaar van zodra je meer dan 10.000 volgers hebt).
  • Speel met tekst en kleuren
  • Gebruik stickers
  • Geef volgers de mogelijkheid om het verhaal te delen
  • Voeg muziek toe
  • Tel af naar een bijzonder gebeurtenis

Heb je meer toelichting nodig bij deze tips? Lees dan onze blog ‘x tips om de Instagram Stories van je onderneming te pimpen’.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

De wereld van Instagram heeft heel veel te bieden maar als ondernemer ben je vaak druk bezig met het runnen van je onderneming. Ondanks je hoogstwaarschijnlijk over een bedrijfsprofiel op Instagram beschikt, is de kans groot dat je geen gebruikt maakt van alle mogelijkheden die het kanaal te bieden heeft. Mogelijkheden zoals de Instagram Stories zorgen ervoor dat het bereik van het bedrijfsprofiel toeneemt. Meer bereik betekent ook meer kans op conversies. Wil je profiteren van alle voordelen die Instagram te bieden heeft? Neem dan contact op met een digitaal marketingbureau zoals Digital Natives! Wij helpen je met het opzetten van een uitgekiemd Instagram-plan en zetten alle mogelijke optimalisatiemogelijkheden in om het bedrijfsprofiel te laten schitteren.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu