Dat Instagram bijzonder populair is, hoeven we geen tekening bij te maken! Het kanaal beschik over meer dan 1 miljard maandelijkse en 500 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Ook voor bedrijven biedt Instagram de nodige perspectieven. Meer nog, 80% van alle gebruikers volgt op zijn minst één bedrijfsprofiel. Voor een Instagramgebruiker is het heel laagdrempelig om een bedrijfsprofiel te volgen.

Toch moet je er voor zorgen dat er op regelmatige basis content verschijnt op het bedrijfsprofiel. Op deze manier blijf je onder de aandacht en zal je de interesse in jouw bedrijfsprofiel aanwakkeren. Cruciaal om een band met de volgers op te bouwen of om nieuwe volgers aan te trekken. Geen eenvoudige opdracht want content creëren kost tijd en energie. Hoe pak je dat het best aan? structureren en plannen!

Instagram berichten inplannen

De voordelen van het inplannen van Instagram berichten

Een actief bedrijfsprofiel op Instagram beheren is een tijdrovende bezigheid. Bij elk nieuw bericht moet je een afbeelding selecteren, een filter kiezen, een caption bedenken, een hashtags toevoegen, je link in de bio wijzigen, producten taggen, enzoverder. Een creatief proces! Bovendien moet je al deze zaken toepassen via de smartphone, wat voor veel bedrijven niet zo handig is. Niet elke medewerker is even vaardig met de smartphone. Het plannen van Instagram berichten brengt nodige voordelen met zich mee:

  • Desktop: Instagram berichten kan je niet alleen online plaats via de smartphone maar ook vanop de computer aan de hand van externe tools. Dit laat je toe om foto’s rechtstreeks op je computer te kiezen. Verder kan je teksten en hashtags toevoegen. Veel sneller en handiger dan werken vanop dat kleine schermpje van je smartphone.
  • Creativiteit: het is net altijd eenvoudig om het juiste bericht online te plaatsen. Tijdens drukke periodes lukt het niet altijd om de inspiratie en creativiteit te vinden. Het inplannen van Instagram berichten verhelpt dit probleem! Heb je inspiratie of ben je in een creatieve bui? Dan is dat het moment om berichten te plannen. Trouwens, als je meerdere berichten op hetzelfde moment inplant, kan je er beter op letten dat je dezelfde stijl gebruikt.
  • Tijdbesparend: als je berichten gaat plannen, zal je gebruik maken van een contentkalender. Dankzij deze kalender zie je welke berichten je in welke vorm zal publiceren. Dit laat je toe om alle foto’s en teksten te verzamelen waardoor het plannen efficiënt kan verlopen.
  • Posten op de beste tijd: Het tijdstip waarop de content online verschijnt is bijzonder belangrijk. Maar je kan niet altijd op het meest geschikte tijdstip online zijn! Het inplannen van berichten lost dit probleem op.
  • Beheer meerdere bedrijfsprofielen: als je meerdere bedrijfsprofielen beheert is het vaak bijzonder moeilijk om het overzicht te bewaren. Externe tools die het toelaten om Instagram berichten te plannen, maken het ook mogelijk om meerdere bedrijfsprofielen toe te voegen. Hierdoor kan je berichten inplannen zonder dat je continu tussen de verschillende profielen moet switchen.

Handige tools om je Instagram berichten in te plannen

Aangezien Instagram nog geen ingebouwde functie voorziet om berichten in te plannen, moeten we op zoek naar externe tools. Er bestaan verschillende tools die het toelaten om Instagram berichten in te plannen. We overlopen enkele handige tools om berichten in te plannen.

Tip: om van deze tools gebruik te maken heb je een bedrijfsprofiel nodig. Lees hier hoe je een bedrijfsprofiel aanmaakt.

Hootsuite

Hootsuit is een externe tool die het toelaat om vanuit één dashboard content op meerdere sociale media kanalen te publiceren. We denken aan kanalen zoals Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter en Instagram. Bovendien kunnen er meerderen profielen en pagina’s gekoppeld worden een de tool. Je kan trouwens meerdere werknemers toevoegen aan de tool waardoor je steeds kan zien wie welke content heeft gepland, gepubliceerd of bewerkt.

Het is enkel mogelijk om Hootsuite te gebruiken met een bedrijfspagina. Een persoonlijk profiel kan dus geen foto’s en video’s automatisch publiceren. Een extra voordeel van Houtsuite is dat deze tool de statistieken bijhoudt. Maar er is meer! Je kan ook reacties, privéberichten of vermeldingen behandelen vanuit de tool. Deze extra functionaliteiten zorgen ervoor dat Hootsuite is uitgegroeid tot favoriete tool van Digital Natives. Je kan Hootsuite zowel gebruiken via de computer als via een app op je smartphone. Er is een gratis en een betalende versie beschikbaar.

Later

Later is een soort van visuele contentkalender die je Instagram berichten helpt plannen. Net zoals bij Hootsuite is het enkel voor bedrijfsprofielen mogelijk om content automatisch te publiceren. Het tool laat je toe om foto’s en video’s te importeren van je smartphone, Dropbox, Google Drive of desktop.

De tool laat het toe om informatie op te zoeken over hashtags, berichten van gebruikers, statistieken van het doelpubliek en statistieken van de eigen berichten.

Je kan Later zowel gebruiken via de computer als via een app op je smartphone. Het is tevens ook mogelijk om berichten op andere sociale media kanalen in te plannen zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Er is een gratis en een betalende versie beschikbaar.

Buffer

Ook in Buffer kan je meerdere sociale mediakanalen toevoegen. Wil je net zoals bij Hootsuite je medewerkers toevoegen? Geen probleem want Buffer voorziet deze mogelijkheden. Je kan eveneens meerdere profielen van eenzelfde kanaal toevoegen. Je kan Instagram berichten en verhalen inplannen maar ook de resultaten van je publicaties bekijken.

Niet alle berichten worden via Buffer automatisch op Instagram geplaatst. Soms heb je een mobiel apparaat nodig om bepaalde posts zoals een fotocarrousel te lanceren. Je kan Buffer zowel gebruiken via de computer als via een app op je smartphone. Er is een gratis en een betalende versie beschikbaar.

Planoly

In Planoly is een tool die zich enkel op Instagram focust. Je kan dus geen andere sociale mediakanalen koppelen. Echter, de app is wel uiterst geschikt om hashtags op te slaan en opnieuw te gebruiken, reageren op berichten, content van andere te bekijken, verhalen en fotocarrousels te publiceren, enzoverder.

De tool voorziet eveneens een functie om de Instagram feed te managen door middel van een drag en drop systeem. Planoly beschikt net zoals bovenstaande tools over een gratis en een betaalde versie.

Facebook Creator Studio

Last but not least, de Facebook Creator Studio. Even ter verduidelijking: Instagram is eigendom van Facebook waardoor heel wat functionaliteiten van Instagram vanuit Facebook geregeld kunnen worden. We denken hierbij aan het plaatsen van advertenties, het koppelen van een catalogus en het publiceren van content.

De Facebook Creator Studio is een centrale blek om inhoud te publiceren, te beheren, te meten en op te volgen voor alle gekoppelde Facebookpagina’s en bedrijfsprofielen op Instagram. Het is mogelijk om Facebook en Instagram berichten via deze weg in te plannen. Heel eenvoudig én gratis! Het is eigenlijk de betere versie van de ‘publicatietools’ op Facebook.

Instagram berichten inplannen uitbesteden?

Hello Digital Natives

Het inplannen van Instagram berichten brengt heel wat voordelen met zich mee. We weten nu dat er verschillende tools bestaan om de berichten in te plannen. Echter, deze tools zijn geen garantie dat je het kanaal ook daadwerkelijk succesvol inzet. Het is nog steeds de kwaliteit van de content die bepaalt of jouw bedrijfsprofiel succesvol is. Heb je problemen met het ontwikkelen van content of vind je geen plaats in jouw agenda om berichten in te plannen? Neem dan contact op met Digital Natives en we bekijken samen de mogelijkheden om jouw bedrijfsprofiel op Instagram naar een hoger niveau te tillen!

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu