Instagram bio

Is jouw onderneming nog niet actief op Instagram? Maak dan snel jouw bedrijfsprofiel aan en profiteer van de mogelijkheden die het platform te bieden heeft. Je hebt slecht een paar seconden om Instagramgebruikers te overtuigen om jouw bedrijfspagina te volgen. Besteed daarom voldoende aandacht aan het uitwerken van de Instagram bio, een klein stukje tekst dat ervoor kan zorgen dat je het aantal volgers snel ziet stijgen. In deze blog leggen wij je uit wat de Instagram bio inhoudt en hoe je een sterke bio kan schrijven.

Wat is de Instagram bio?

Je Instagram bio of biografie is het korte stukje tekst dat bovenaan jouw bedrijfsprofiel staat. De bio geeft samen met de naam en de profielfoto weer wat de Instagramgebruikers kunnen verwachten van het bedrijfsprofiel. Het is dus een korte introductie van jouw onderneming of merk. De bio bestaat uit maximum 150 tekens waardoor je goed moet nadenken wat je wil vertellen. Dit tekstje moet ervoor zorgen dat Instagramgebruikers getriggerd worden om op het bedrijfsprofiel actief te blijven. De ruime bio bestaat uit volgende zaken:

  • Profielfoto
  • Naam
  • Categorie
  • Website
  • Contactgegevens
  • Korte introductie (eigenlijke bio)

Waarom is de Instagram bio zo belangrijk?

Instagram heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers. Instagram is het kanaal bij uitstek om klanten aan jouw onderneming of merk te binden en brand awareness te creëren. Wist je dat de betrokkenheid met merken en ondernemingen op Instagram 10 keer zo hoog is als op Facebook? Veel Instagramgebruikers volgen uit eigen beweging een merk of onderneming waarmee ze zich betrokken voelen. Daar zit de manier van communiceren ongetwijfeld voor iets tussen want Instagram is het grootste visuele sociale netwerk ter wereld. Dit heeft als gevolg dat je maar één kans hebt om de aandacht te trekken via tekst, namelijk de bio! Je moet er dus in slagen om met slechts enkele woorden Instagramgebruikers te overtuigen om jouw merk of onderneming te volgen.

Hoe schrijf ik een goede Instagram bio?

De Instagram bio bestaat uit verschillende zaken. Je dient alle verschillende zaken te optimaliseren om tot de perfecte bio te komen. We geven je alvast enkele tips om jouw Instagram bio te optimaliseren.

De profielfoto

Het schrijven van een goede bio begint bij het instellen van een duidelijke en herkenbare profielfoto. Als merk of onderneming is het logisch dat je voor het logo kiest. Ben jij het gezicht van de onderneming? Kies dan voor een foto. We denken hierbij onder andere aan influencers, bekende personen en artiesten. Op deze manier weten Instagramgebruikers onmiddellijk op welke bedrijfspagina ze zijn terechtgekomen.

Instagram-bio_1

De gebruikersnaam

Je moet weten dat er twee namen zijn op Instagram: een gebruikersnaam en een naam. Dit zijn eveneens de enige elementen van je bedrijfsprofiel waarmee Instagram rekening houdt bij een zoekopdracht. De gebruikersnaam is uniek. De gebruikersnaam zorgt ervoor dat Instagramgebruikers je kunnen taggen of vermelden in hun newsfeed of stories. Aangezien de gebruikersnaam uniek is, bestaat de kans dat de gebruikersnaam die jij wil reeds is ingenomen door iemand anders. Wees creatief met symbolen en dergelijke om tot de gewenste gebruiksnaam te komen. De naam is eigenlijk de echte naam van het merk of de onderneming en verschijnt in het vet net boven de eigenlijke bio. Gebruik dus ook steeds de echte naam van het merk of de onderneming en vermijd rare spelling, afkortingen of andere versies van je naam.

De websitelink

Instagram is één van de moeilijkste platformen om gebruikers door te verwijzen naar jouw website of landingspagina. De enige plaats waar je een klikbare link kan invoegen is in de Instagram bio. Deze mogelijkheid moet je dus optimaliseren. Wees slim en verander de link regelmatig op basis van de content die op dat moment populair is. Lanceer je een nieuwe blog op de website? Zorg er dan voor dat de gebruikers doorgestuurd worden naar die blog. Loopt er een kortingsactie op een bepaald product? Zorg er dan voor dat de gebruikers doorgestuurd worden naar de juiste landingspagina. Je zal een afbeelding en video plaatsen om de blog of actie aan te kondigen. In de beschrijving van de afbeelding of video kan je dan vermelden ‘link in bio’, een vaak toegepaste strategie. Instagram wordt gebruikt op de smartphone en tablet, zorgt er dus voor de website en landingspagina’s mobielvriendelijk zijn.

De eigenlijke Instagram bio

Het kleine stukje tekst dat je kan uitwerken moet doeltreffend zijn. Je moet Instagramgebruikers triggeren om jouw bedrijfsprofiel te volgen. Je hebt niet veel speelruimte om dat te doen. Wij geven enkele tips & tricks om een sterke Instagram bio te schrijven.

  • Kort en krachtig: de Instagram bio is eigenlijk een korte elevator pitch. Focus op één onderwerp en spreek het doelpubliek aan met een tone-of-voice die bij het bedrijfsprofiel past.
  • Trefwoorden: trefwoorden zijn kort en doeltreffend. Als je de juiste trefwoorden verwerk in jouw Instagram bio, weten de Instagramgebruikers onmiddellijk van ze van jouw merk of onderneming kunnen verwachten.
  • Emoji’s: dankzij emoji’s kan je extra pigment toevoegen aan jouw bio. Door het kiezen van de juiste emoji’s komt standaard tekst plots tot leven en zorg je ervoor dat Instagramgebruikers je bio effectief willen lezen. Gebruik bijvoorbeeld 👟 als je schoenen verkoopt.
  • Leuke symbolen: je kan ook leuke symbolen toevoegen aan je Instagram bio. Het toevoegen van symbolen geeft een strakkere look aan je bio dan het gebruik van emoji’s.
  • Maak gebruik van enters: als je gebruik maakt van enters of regeleindes kan je de Instagram bio overzichtelijk houden aangezien je de informatie kan spreiden.
  • Kies een lettertype: het is mogelijk om het lettertype van de Instagram bio te wijzigen. Als een onderneming of merk niet het standaard lettertype wil gebruiken, raden wij steeds aan om subtiel te werk te gaan. Kies een lettertype dat nauw aansluit bij de huisstijl en goed leesbaar is.
  • Hashtags: je kan hashtags verwerken in de Instagram bio maar wij raden aan enkel een branded hashtag te gebruiken. Vervolgens kan je de volgers aanmoedigen om jouw merk of onderneming te vermelden in hun content (user-generated content). Zo maakt Torfs momenteel gebruik van de hashtag #sterkinjeschoenen om berichten van volgers te reposten op hun eigen feed.
  • Verwijzingen: Instagram maakt het mogelijk om een verwijzing toe te voegen aan je Instagram bio. Interessant als je over meerdere accounts beschikt zoals Nike.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Heb je hulp nodig met het uitschrijven van jouw Instagram bio of het aanmaken van een bedrijfsprofiel? Contacteer dan Digital Natives. Wij helpen je graag en laten jou de wondere wereld van Instagram ontdekken. Wil je meer te weten komen over Instagram? Aarzel dan niet om onze andere blogs over Instagram te lezen en informatie te verzamelen over het grootste visuele netwerk te wereld.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu