Bedrijfsprofiel op Instagram

Instagram in ontzettend populair en jouw onderneming mag niet ontbreken op het sociale media kanaal. Als je ontbreekt, loop je enorm veel mogelijkheden mis om jouw product, dienst, merk of onderneming onder de aandacht te brengen. Voor elk bedrijf zijn er mogelijkheden op Instagram, ongeacht de sector waarin je actief bent. Als je Instagram professioneel wil gebruiken, moet je een bedrijfsprofiel aanmaken. Je moet helemaal geen onderneming hebben om een bedrijfsprofiel aan te maken. Ideaal voor bekende personen, artiesten en influencers aangezien ze kunnen profiteren van de voordelen die een bedrijfsprofiel te bieden heeft. Trouwens, het aanmaken van een bedrijfsprofiel is volledig gratis! Wij leggen je alvast uit hoe je een bedrijfsprofiel moet aanmaken.

Waarom moet ik een bedrijfsprofiel aanmaken?

Een bedrijfsprofiel heeft meer beschikbare functies dan een persoonlijk profiel. Logisch, anders zou er geen toegevoegde waarde zijn voor een ondernemingen op het platform. Hieronder vind je een overzicht van de voordelen in een bedrijfsprofiel te bieden heeft.

  • Informatie toevoegen over het bedrijf, zoals openingstijden, locatie en telefoonnummer.
  • Een contactknop toevoegen.
  • Statistieken bekijken over de volgers en wat de volgers doen met jouw content.
  • Eenvoudig adverteren op Instagram.
  • De prestaties van jouw advertenties en gepromote berichten bekijken dankzij specifieke statistieken.
  • Een digitale etalage inrichten voor jouw producten en diensten (Instagram Shopping), zoals je op de afbeeldingen hieronder kan zien. Hierdoor beschik je over een Instagram Shop en de mogelijkheid om producten te taggen in afbeeldingen.

Hoe maak ik een bedrijfsprofiel op Instagram?

Het aanmaken een bedrijfsprofiel is heel eenvoudig. Als je onderstaande stappen volgt, is jouw bedrijfsprofiel op minder dan 5 minuten actief.

 1. Download de Instagrap App

Om gebruik te kunnen maken van Instagram moet je de applicatie downloaden op je smartphone. Afhankelijk van het type smartphone kan je de applicatie downloaden via de App Store, Google Play Store of Windows Phone Store. Je kan Instagram ook gebruiken via de desktop maar dat raden wij niet aan aangezien er dan vele functionaliteiten vervallen of niet werken.

 2. Maak een persoonlijk profiel

Je zal eerst een persoonlijk profiel moeten aanmaken alvorens je een bedrijfsprofiel kan aanmaken. Op de Instagram-app en volg het stappenplan. Registreer jezelf via je e-mailadres, telefoonnummer of Facebookaccount. Daarna kies je een naam, een wachtwoord en een profielfoto. Viola, het persoonlijk profiel is aangemaakt.

 3. Zet het persoonlijk profiel om naar een bedrijfsprofiel

Eens je persoonlijk profiel is aangemaakt, dien je het om te zetten in een bedrijfsprofiel. Dit is heel eenvoudig. Je klikt op de 3 streepjes en vervolgens klik je onderaan op ‘instellingen’, ‘account’ en ‘overschakelen naar professioneel account’. Vervolgens kies je of je een maker (bekende persoon, maker van inhoud, artiest en influencer) of een bedrijf (winkel, lokaal bedrijf, merk, organisatie of dienstverlener) bent. In een volgende stap krijg je de mogelijkheid om een Facebookbedrijfspagina te koppelen.

 4. Vul alle bedrijfsgegevens in

Bedrijfsprofiel Instagram Trofs

Eens het persoonlijk profiel is omgezet naar een bedrijfsprofiel, kan je alle bedrijfsinformatie toevoegen. Hierdoor kunnen Instagram-gebruikers eenvoudig contact opnemen. Je kan onder andere het zakelijke telefoonnummer, het e-mailadres, de locatie, de sector toevoegen.

Vervolgens je zal jouw bio invullen. In de bio zal je wat meer vertellen over jouw product, dienst, merk of onderneming. Durft gebruik maken van hashtags en emoji’s om jouw attractiever te maken. De bio is trouwens de enige mogelijkheid waar je een link toe te voegen aangezien je geen klikbare links kan toevoegen in de beschrijving van een afbeelding of video. Maak hier dus gebruik van. De bio moet dus onmiddellijk de aandacht trekken van de bezoekers. Ontdek er alles over in de blog ‘hoe schrijf ik een succesvolle bio op Instagram’.

Op bijgevoegde afbeelding zie je het Instagram-bedrijfsprofiel van schoenen Torfs, een mooi voorbeeld van hoe een Instagram-account eruit moet zien. Je merkt ongetwijfeld op dat Torfs over twee extra tabbladen beschikt, namelijk IGTV en Instagram Shopping. Wil je ook gebruik maken van deze handige functionaliteiten? Lees er dan alles over in onze blogs over ‘Wat is IGTV?’ en ‘Instagram Shopping’. De gele bolletjes onder de bio zijn de Stories Highlights. Slimme ondernemers zien de mogelijkheden van deze functie onmiddellijk!

5. Ready, set, go!

Het Instagram-bedrijfsprofiel is klaar voor actie. Vanaf dit moment kan je inspirerende content ontwikkelen en publiceren. Denk goed na over jouw Instagramstrategie en zorg ervoor dat je de strategie kan verweven in jouw algemene digitale marketingstrategie.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Wil je een bedrijfsprofiel aanmaken op Instagram maar reikt jouw kennis niet ver genoeg? Contacteer dan Digital Natives. Wij helpen je met het opzetten van jouw bedrijfsprofiel. Wil je Instagram volledig uit handen geven? Wij kunnen jouw bedrijfsprofiel volledig opzetten en een inspirerende contentstrategie ontwikkelen.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu