Steeds meer bedrijven vinden de weg naar Instagram, en gelijk hebben ze! Dat app groeit nog steeds, voornamelijk in de leeftijdscategorie van gebruikers tussen de 30 en 49 jaar. De perceptie dat Instagram een sociaal mediakanaal is voor tieners en studenten kan dus voorgoed de vuilbak in. Meer gebruikers biedt meer kansen én de mogelijkheden voor bedrijven op Instagram worden uitgebreid. Ook voor B2B bedrijven is Instagram interessant, op voorwaarde dat je uit je comfortzone durft stappen. Als je in de B2B sector actief bent, moet je goed nadenken over een strategie: hoe wil je jouw bedrijf onder de aandacht brengen. Je moet continue in het achterhoofd houden dat ook de inkoper van een mogelijke zakelijke klant actief is op Instagram. In dit artikel geven je alvast enkele ideeën.

Laat zien wat je producten en/of diensten voor je klanten doen

Veel ondernemers in een B2B omgeving gebruiken het excuus “mijn activiteiten zijn te saai” om Instagram links te laten liggen. We geven toe, weinig B2B producten inspireren de gemiddelde Instagram gebruiker. Maar niets houdt je tegen om spectaculaire resultaten te tonen die zonder jouw producten of diensten niet mogelijk zouden geweest zijn. Ben je actief in de bouwsector? Dan kan je bijvoorbeeld het eindresultaat tonen want ook jij hebt bijgedragen tot het eindresultaat. Hierbij ontstaat er een win-win situatie voor je partners en jezelf. De kans is groot de jouw partners de content die je deelt omtrent een bepaald project, ook gaan delen op hun sociale mediakanalen. Op dat moment gaat de bal aan het rollen en kan je het bereik gevoelig vergroten. Tevreden klanten? Aarzel dan niet om klantenervaringen te delen.

Instagram in een B2B omgeving

Geef je bedrijf een gezicht én toon je medewerkers

De volgers op Instagram kennen hoogstwaarschijnlijk jouw producten of diensten, maar kennen ze ook de medewerkers? De kans is groot dat de volgers de medewerkers niet kennen. Toch zijn het de medewerkers die ervoor zorgen dat de producten of diensten geleverd worden aan de klanten. Wie zijn de bijzondere mensen achter jouw bedrijf? Dit is de kans om het bedrijf een gezicht te geven. Ontwikkel regelmatig content die jouw medewerkers weergeeft in hun dagelijkse activiteiten, teambuildings, enzoverder.

Trouwens, ook je medewerkers zetten wel eens iets online over hun werk. Aarzel niet om deze berichten te reposten, met toestemming uiteraard. Door deze berichten te reposten laat je zien dat het bedrijf trots is op haar medewerkers, maar ook dat de medewerkers erg betrokken zijn bij het bedrijf!

Instagram in een B2B omgeving

Why so serious?

Een B2B omgeving is vaak een heel serieuze en droge omgeving waarin weinig plaats is voor humor. Wij raden je aan om elke kans te grijpen die zich voordoet om je producten, diensten of sector om een humoristische manier in de verf te zetten. Als je de communicatie op Instagram puur zakelijk houdt, dan zal je niet het gewenste resultaat halen. Hieronder zie je een mooi voorbeeld van softwareontwikkelaar SAP. Een relatieve saaie sector maar toch slaagt het bedrijf erin op een humoristische manier uit de hoek te komen. Het is de kunst om humor te combineren met de juiste CTA’s. Geen eenvoudige opdracht op Instagram aangezien Instagram minder mogelijkheden biedt dan zijn concurrenten om een link te voegen aan berichten. Wees slim en refereer naar een link in de bio of plaats hashtags die user generated content stimuleren.

Instagram B2B

Geef Instagram gebruikers een unieke blik achter de schermen

Sociale mediakanalen zoals Instagram worden nog te vaak gebruikt om enkel en alleen sales te genereren. Daarom zeiden we reeds dat je uit jouw comfortzone moet stappen. Een unieke blik achter de schermen zorgt er voor dat er niet enkel content verschijnt dat gerelateerd is aan sales. Je kan zaken delen zoals teambuildings, bedrijfsuitstappen, ontwikkeling van een nieuw product, een nieuw project, een opleiding of de welbekende aperitief op vrijdagmiddag. Op deze manier laat je weten wat er gaande is in het bedrijf.

Ontwikkel een B2B plan op Instagram dankzij Digital Natives

Hello Digital Natives

Je hebt geen reden om Instagram niet professioneel in te zetten als je actief bent in een B2B omgeving. Er zijn mogelijkheden genoeg om jouw bedrijf in de kijker te plaatsen. Wil jij Instagram inzetten in een B2B omgeving maar vind je het moeilijk om een origineel plan op te stellen of heb je simpelweg hulp nodig bij het aanmaken van een bedrijfsprofiel? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be.

Wij helpen jou bij het opmaken van een strategisch plan voor Instagram dat zich focust op een B2B omgeving. Meer nog, we kunnen je helpen met het ontwikkelen van inspirerende content. Instagram is het kanaal waarop je volgers kan inspireren. Geen eenvoudige opdracht maar een fluitje van een cent voor onze Digital Natives! Trouwens, we kunnen ook het volledige beheer van Instagram overnemen. Dat houdt in dat we niet alleen een plan opstellen en content ontwikkelen maar ook de first-line klantenservice verzorgen.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu