Als onderneming moet je aanwezig zijn waar jouw doelpubliek aanwezig is. Logischerwijs kom je uit bij sociale media kanalen zoals Facebook en Instagram. Instagram is niet meer uitsluitend weggelegd voor jongeren. De applicatie wordt steeds populairder bij een oudere doelgroep. Veel ondernemingen zijn reeds actief op Instagram maar je mag nog zo aantrekkelijke content creëren voor het nieuwsoverzicht van het bedrijfsprofiel, het organische bereik zal altijd beperkt blijven. Hoe kan je dan zoveel mogelijk mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in je onderneming, merk, producten of diensten? Adverteren!

Instagram

Wat zijn advertenties op Instagram?

Advertenties op Instagram zijn betaalde berichten  van een onderneming die in het nieuwsoverzicht, verhalen en de ‘ontdekken’-pagina van de Instagramgebruikers worden getoond. Je betaalt dus om onder de aandacht te komen van jouw doelgroep. Belangrijk om te weten is dat bezoekers Instagram niet openen met de intentie om iets te kopen. Het kanaal draait om foto’s en video’s die de bezoekers inspireren. Speel je daarop in, dan is de kans op succes groot. We denken hierbij niet aan droge productfoto’s maar aan inspirerende lifestylefoto’s.

Waarom moet je adverteren op Instagram?

Dat is natuurlijk de vraag. Er zijn verschillende redenen waarom je moet adverteren op Instagram. Eerst en vooral is jouw doelgroep aanwezig op het kanaal. Instagram groeit namelijk in elke leeftijdscategorie. Verder kan je de advertenties binnen Instagram zo inrichten, dat het lijkt alsof het een gewone post is. Dit zorgt voor een aangename gebruikerservaring, omdat een advertentie niet direct afbreuk doet aan de weergave van hun tijdlijn. Daarnaast heb je hierdoor ook minder kans dat een gebruiker blind wordt voor je banner of deze negeert, omdat je advertentie dus mooi samenvloeit met de andere content en zo toch de aandacht trekt. Hieronder geven we je nog enkele redenen waarom je moet adverteren op Instagram.

  • Je kan het doelpubliek inspireren
  • Instagram zorgt voor brand awereness
  • Advertenties zijn doelgericht
  • Instagram trekt de aandacht
  • Hoge betrokkenheid

Hoe kan je advertenties op Instagram aanmaken

Advertenties aanmaken op Instagram is niet zo moeilijk. Je kan op 2 manieren nieuwe advertenties aanmaken.

  • Instagram app
  • Facebook Business Manager

Adverteren via de app van Instagram is de gemakkelijkste manier om advertenties aan te maken. Je gaat naar het bedrijfsprofiel en je kiest een bericht waarmee je wil adverteren. Vervolgens klik je op promoten en geef je enkele parameters in. Toch raden wij deze manier af!

Als je adverteert via de Instagram app, kan je de berichten maar beperkt promoten. Je kan een doelstelling kiezen, een actieknop aanmaken, een doelgroepen instellen en een budget bepalen. Via deze weg staan advertenties vliegensvlug online. De ideale manier als je een eenvoudig bericht wil promoten met een beperkt budget. Als je regelmatig adverteert om leads en conversies te generen, dan raden wij je de Facebook Business Manager aan. Je kan namelijk de conversies veel beter meten, meerdere doelgroepen testen, verschillende advertentieteksten gebruiken, effectievere strategieën toepassen en berichten adverteren die niet in de tijdlijn of het verhaal komen te staan. Er kruipt natuurlijk iets meer werk in het adverteren via de Business Manager maar de return die je daarvoor krijgt is dan ook veel groter.

Eenmaal in de Business Manager kun je aan de slag met het creëren van verschillende doelgroepen. Je kunt jouw advertentie laten tonen op basis van: locatie, leeftijd, geslacht, taal, interesses en gedrag, maar ook op basis van jouw klantenbestand, websitebezoekers of vergelijkbare doelgroepen. Het is erg belangrijk om tijdens het bepalen van jouw doelgroep de plaatsing alleen op Instagram te zetten omdat de formaten en hoe de advertentie wordt weergegeven verschillen per platform.

Facebook Business Manager

Welke advertentiemogelijkheden bestaan er?

Er bestaan 6 advertentiemogelijkheden op Instagram. Elk advertentiemogelijkheid heeft zijn specifieke vereisten en sterktes. Hieronder vind je alvast de mogelijkheden:

  • Fotoadvertentie
  • Videoadvertentie
  • Carrouseladvertentie
  • Collectieadvertentie
  • Instant Experience
  • Story-advertentie

Welke mogelijkheid je kiest, is afhankelijk van tal van de manier waarop je wil communiceren en de doelstelling van de advertentie. De ene advertentiemogelijkheid is namelijk meer geschikt voor bepaalde content de andere. Denk hier grondig over na want deze keuze zal de look & feel van de advertentie grotendeels bepalen. Ga je voor een inspirerende foto of kies je voor bewegende beelden? Het lijkt een simpele vraag maar het bepaalt wel het succes van de advertentie.

Waar kan je adverteren op Instagram?

Je kan de advertenties weergeven op verschillende plaatsen. Hieronder vind je de verschillende mogelijkheden:

  • Nieuwsoverzicht
  • Ontdekken
  • Verhalen
Instagram plaatsing

Voor welke plaatsing je opteert, kan je volledig vrij bepalen. Afhankelijk van de plaatsing, kan je de advertentie bewerken. Ondanks dat de advertentie wordt weergegeven op hetzelfde platform, verschilt het formaat van de advertentie per plaatsing. Een niet onbelangrijk detail. Het is niet professioneel wanneer je afbeelding maar gedeeltelijk wordt weergegeven. De advertentie moet het nodige vertrouwen opwekken en dat is niet mogelijk wanneer slechts een deel van de afbeelding te zien is.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Adverteren op Instagram is bijzonder interessant voor ondernemingen. Als je reeds adverteert op Instagram wil je het maximale resultaat halen uit de campagnes. Test daarom verschillende doelgroepen, foto’s, video’s en advertentieteksten. Wil je jezelf laten bijstaan door echte specialisten om de prestaties te optimaliseren? Contacteer dan Digital Natives. Wij maken converterende advertenties voor jouw bedrijfspagina.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu