De populariteit van Instagram neemt nog steeds toe en als onderneming mag je niet ontbreken op het sociale media kanaal. Je weet ondertussen hoe je een bedrijfsprofiel moet aanmaken op Instagram. Het bedrijfsprofiel is het uithangbord. Je moet onmiddellijk de aandacht van de bezoekers trekken én vasthouden. Het is de bedoeling dat de bezoekers het bedrijfsprofiel gaan volgen of een bepaalde actie ondernemen. Hiervoor moet je het bedrijfsprofiel optimaliseren. Hoe? Door bijsturen van enkele kleine zaken en gebruik te maken van de functionaliteiten die de applicatie te bieden heeft. Wij geven je alvast 14 tips om het bedrijfsprofiel te optimaliseren.

Instagram tips & tricks

1. Integreer Instagram in de marketingmix

Instagram is een kanaal dat heel veel mogelijkheden biedt maar bij veel ondernemingen is Instagram een losse flodder. Zorg ervoor dat je een Instagramplan opmaakt dat past binnen de algemene digitale marketingmix. Hierdoor wordt de algemene herkenbaarheid gestimuleerd. Ontwikkel een huisstijl en hou vast aan die stijl. Instagram maakt gebruik van filters, kies een paar vaste filters en voeg die toe aan de huisstijl. Hierdoor vermijdt je een overdosis aan verschillende filters.

2. Publiceer unieke content

Er is veel concurrentie op Instagram. Meer en meer ondernemingen vinden de weg naar het platform terwijl de particuliere activiteit al ronduit indrukwekkend is. Om gezien te worden moet je dus unieke content ontwikkelen die opvalt tijdens het scrollen. Zorg ervoor dat je een meerwaarde creëert voor je volgers waardoor ze op het bedrijfsprofiel aanwezig blijven of waardoor nieuwe volgers worden aangetrokken. Plaats bijvoorbeeld content met jouw producten of diensten in een unieke setting. Door gebruik te maken van tools Boomerang, Hyperlapse, Canva en Layout kan je bijzonder leuke content ontwikkelen.

Vergeet niet om soms eens een video toe te voegen. Een video zorgt voor een ideale balans tussen statische en bewegende beelden. Het gebruik van video’s is een trend die zich enkel maar verder zal ontwikkelen. Video’s zorgen voor meer interactie waardoor het algoritme van Instagram voorrang geeft aan video’s.

3. Gebruik kwalitatief beeldmateriaal

Instagram is een kanaal waarbij het visuele content centraal staat. Als je even scrolt door het nieuwsoverzicht, zie je de ene tot de verbeelding sprekende foto na de andere. Je kan natuurlijk niet uit de boot vallen. Zorg ervoor dat het beeldmateriaal waarmee je werkt een goede kwaliteit heeft. Wazige foto’s of video’s zijn absoluut not done op Instagram.

4. Vergroot het bereik door hashtags

Instagram staat bekend om zijn hashtags. Als je een bericht plaats op Instagram, krijgen jouw huidige volgers dat bericht te zien. Uiteraard wil je meer mensen bereiken! Gebruikers van het sociale media kanaal kunnen gebruik maken van hashtags om nieuwe berichten of afbeeldingen te vinden. Als onderneming kan je hiervan profiteren. Voorzie jouw berichten van de juiste hashtags om interactie te stimuleren en het bereik gevoelig te vergroten. Je kan ook een branded hashtag lanceren.

5. Optimaliseer de bio

Bedrijfsprofiel Instagram Trofs

Je hebt slecht een paar seconden om Instagramgebruikers te overtuigen om jouw bedrijfspagina te volgen. Besteed daarom voldoende aandacht aan het uitwerken van de Instagram bio, een klein stukje tekst dat ervoor kan zorgen dat je het aantal volgers snel ziet stijgen. Ontdek er alles over in de blog ‘Hoe schrijf ik een goede Instagram bio’.

6. Websitelink op Instagram

Het is niet mogelijk om een link toe te voegen aan de beschrijving van een foto. In plaats daarvan wordt vaak het zinnetje ‘link in bio’ toegevoegd aan een beschrijving van een foto. De enige plaats waar je een klikbare link kan invoegen is dus in de Instagram bio. Deze mogelijkheid moet je dus optimaliseren. Wees slim en verander de link regelmatig op basis van de content die op dat moment populair is.

7. Creëer interactie

Instagram is bijzonder laagdrempelig wat betreft het uitdelen van likes. Je zal veel sneller likes verzamelen om Instagram dan op Facebook. Likes en reacties zorgen ervoor dat jouw bereik vergroot doordat vrienden van de persoon die iets geliked heeft dit kunnen zien in een apart overzicht. Aarzel niet om op reacties te reageren of reacties uit te lokken. Je kan de interactie stimuleren door gebruik te maken van Q&A-sessies, polls, vragen, user generated content, enzoverder.

8. Maak gebruik van user generated content

Originele content creëren is een tijdrovende opdracht. Maak het jezelf gemakkelijk en schakel de volgers in om mooie foto’s en video’s te maken. Zorg ervoor dat die Instagramgebruiker het bedrijfsprofiel kan taggen. Vervolgens kan je de foto heel eenvoudig delen op het bedrijfsprofiel (nieuwsoverzicht of verhaal). Op deze manier creëer je content waarbij je producten in een positief daglicht worden geplaatst door consumenten. Het vertrouwen van de consument neemt toe en de kans op conversie stijgt.

Je kan deze techniek stimuleren door een branded hashtag te lanceren en Instagramgebruikers aan te moedigen een foto online te zetten met jouw product en de branded hashtag. De origineelste foto kan een prijsje winnen. Zo maakt Torfs momenteel gebruik van de hashtag #sterkinjeschoenen om berichten van volgers te reposten op hun eigen feed.

9. Experimenteer met de Instagram Stories

Instagram Stories of verhalen zijn foto’s of video’s die na 24 uren automatisch van het bedrijfsprofiel verdwijnen. Verhalen zijn vaak luchtige foto’s of video’s waarbij er minder wordt gefocust op dat ene perfecte plaatje. Het is dus de ideale afwisseling met het standaard nieuwsoverzicht op het bedrijfsprofiel. Via de Instagram Stories kan je verslag uitbrengen van een evenement, een unieke blik achter de schermen geven, een product in de spotlights plaatsen, enzoverder. Instagram Stories zijn heel populair en worden meer bekeken dan gewone berichten. Wil je meer weten over de mogelijkheden van de Instagram Stories en hoe je ze aanmaakt? Lees dan onze blog over Instagram Stories voor bedrijven.

10. Instagram Stories Highlights tillen het bedrijfsprofiel naar een hoger niveau.

Instagram Stories Highlights zijn verzamelingen van Instagram Stories of verhalen die permanent op de bedrijfspagina getoond worden. De hoogtepunten geven je de mogelijkheid om Stories op te slaan en een prominente plek te geven op het bedrijfsprofiel. Dit biedt heel veel mogelijkheden voor ondernemingen! Je kan een hoogtepunt maken per productcategorie, het bestelproces beschrijven, enzoverder. Wil je meer weten? Lees dan onze blog over de Instagram Stories Highlights.

11. Ga live!

Live video wint steeds meer aan belang. Instagram biedt de mogelijkheid om live te gaan dankzij de Instagram Stories. Live video stimuleert de relatie tussen de onderneming en de klanten. Je kan bijvoorbeeld liveverslag uitbrengen van een evenement, een Q&A-sessie met een influencer of een productlancering. Waarom zou je geen gebruik maken van de functie? Let op, de live video is na afloop niet zichtbaar in het nieuwoverzicht.

12. Converteer dankzij Instagram Shopping

Instagram Shopping is een functionaliteit die nog veel te weinig wordt toegepast terwijl het een uitstekende kans biedt om conversies te stimuleren. Als je gebruik maakt van Instagram Shopping dan koppel je een shopping feed aan het bedrijfsprofiel. Je krijgt een extra tabblad waar al jouw producten op verschijnen en je kan de content taggen met producten. Instagramgebruikers kunnen op de producten klikken waardoor ze worden doorverwezen naar productpagina op de webshop. Interessant! Ontdek alles over Instagram shopping in onze blog ‘Is Instagram Shopping iets voor mijn bedrijf?

13. Adverteren

Eens je ontdekt hebt welke content het beste werk voor het bedrijfsprofiel, kan je aan de slag met adverteren. Advertenties zorgen ervoor dat het bereik gevoelig vergroot, de interactie wordt gestimuleerd en de omzet vergroot. Je kan gebruik maken van Stories-advertenties, fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties en collectieadvertenties. Wil je aan de slag met adverteren? Lees dan zeker onze blog ‘Adverteren op Instagram’. Daar wordt alles haarfijn uitgelegd zodat je converterende advertenties kan opmaken.

14. Analyseer met Instagram Insights

Instagram Insights geeft je de mogelijkheid om de prestaties te meten, analyseren en optimaliseren. Uiteraard wil je weten hoeveel je bezoekers er op het bedrijfsprofiel actief zijn, wanneer je trouwe volgers het vaakst online zijn en hoeveel conversies een advertentie heeft opgeleverd. Door het opvolgen van de resultaten krijg je een duidelijk beeld omtrent de technieken die werken of net niet werken.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Meer dan genoeg tips om aan de slag te gaan. Wil je professionele hulp inschakelen om het bedrijfsprofiel van je onderneming te optimaliseren? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be. Op basis van jouw doelstellingen maken wij een duidelijk Instagramplan. We zorgen er uiteraard voor dat het bedrijfsprofiel gebruik maakt van alle mogelijk functionaliteiten die bijdragen aan het bereiken van de doelstelling. Als het bedrijfsprofiel geoptimaliseerd is, geven je graag tips & tricks mee om het bedrijfsprofiel up-to-date te houden en steeds meer volgers aan te trekken.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu