TikTok is één van de snelst groeiende sociale media kanalen ter wereld. Overal waar je komt zie je mensen filmpjes maken. Maar ook de mogelijkheden voor bedrijven breiden uit. Zo kan je het account van de onderneming laten verifiëren. Op deze manier kunnen volgers zien dat jouw pagina een officiële pagina is. Een geverifieerd account herken je aan het blauwe vinkje voor de gebruiksnaam in de bio. Via het advertentieplatform van TikTok kan je het account laten verifiëren. Daarmee trappen we een open deur in, namelijk het advertentieplatform! TikTok heeft de stap naar betaalde advertenties gezet. Een niet te missen kans voor innovatieve ondernemers. Er zijn nog niet veel adverteerders actief op TikTok. Dat betekent dat je een voorsprong kan nemen op jouw concurrenten. Hoe je adverteert op TikTok ontdek je in deze blog.

TikTok

Maak een advertentieaccount aan op TikTok

Om te adverteren om TikTok moet je aan advertentieaccount aanmaken via de website van TikTok. Je selecteer jouw land en kiest waarvoor je het account zal gebruiken. In dit geval kiezen we dus voor ‘België’ en ‘Business’ aangezien we een advertentieaccount willen maken voor ons bedrijf. Vervolgens zal je de melding krijgen dat het nog niet mogelijk is om zelf een advertentieaccount aan te maken in deze regio. Laat je hierdoor niet tegenhouden! Vul het formulier in en TikTok zal binnen de 48 uren contact met je opnemen om het bedrijfsaccount verder op te zetten.

TikTok

Betalingsvormen

Als ondernemer stel je waarschijnlijk onmiddellijk de vraag hoe het advertentiebudget wordt gebruikt. Wat goed is moet niet veranderd worden waardoor TikTok net zoals andere advertentieplatformen gebruik maakt van methodes zoals CPC, CPA en CPM. Deze methodes herken je van Facebook, Google, enzoverder. De vertrouwde betalingsvormen om aan online marketing te doen.

Het advertentieplatform van TikTok

Eens het advertentieaccount is aangemaakt, kan je het advertentieplatform van TikTok gebruiken. De stappen om een advertentie aan te maken lijken min of meer op het aanmaken van een advertentie via de Facebook Business Manager. Kortom, je zal je direct thuis voelen op het advertentieplatform van TikTok.

Via het platform kan je zelf video campagnes vormgeven, beheren en bijsturen. Een advertentie kan je aanmaken door simpelweg op ‘create ad’ te klikken. Vervolgens doorloop je alle stappen. Zo zal je een doelstelling uitkiezen, het budget instellen, de doelgroep bepalen, de retargeting mogelijkheden bekijken, de looptijd vastleggen, enzoverder. In de laatste stap zal je het advertentiemateriaal ontwikkelen. Hiervoor kom je terecht in aan ontwikkelaarsomgeving (Video Creation Kit) waar je op een eenvoudige manier video’s kan bewerken en pimpen. Welke advertentievormen er bestaan lees je hieronder.

Welke advertentievormen bestaan er?

In een vorige blog omschreven wij reeds de advertentievormen. We overlopen ze nog even:

  • Brand Takeover: deze advertenties worden weergegeven op het volledige scherm als de gebruik TikTok voor opent. Uiteraard wordt de advertenties weergegeven aan mensen die geïnteresseerd zouden moeten zijn! De Brand Takeovers zijn exclusief voor verschillende categorieën. Dit betekent dat slecht één merk kan een bepaalde categorie overnemen voor een dag. De advertentie bestaat uit een afbeelding die 3 seconden zichtbaar is of uit een video die 3 tot 5 seconden zichtbaar is.
  • In-Feed Ads: In-Feed advertenties zijn video’s tot 60 seconden en worden weergegeven wanneer je door de ‘For You’-page scrolt. De advertenties worden weergegeven op een volledig scherm. Dankzij deze advertentievorm kan je meer naamsbekendheid verwerven of gebruikers oproepen tot actie. Je kan een CTA toevoegen om gebruikers naar je website te leiden of hen te overtuigen om deel te nemen aan een uitdaging. 
  • TopView: de TopView-advertentiemogelijkheid kunnen we vergelijken met de Brand Takeover maar met het verschil dat de video’s ook als In-Feed-video kan worden gebruikt.
  • Branded Hashtag Challenge: je kan challenges sponsoren waardoor de kans groter is dat de uitdaging viraal gaat. Als je een challenge sponsort, wordt deze 3 tot 6 dagen op de ‘For You’-page weergegeven, wat ideaal is om engagement te creëren. Het engagementratio bedraagt ongeveer 8,5%!
  • Branded Effects: branded effects zijn speciaal ontwikkelde deelbare stickers, filters en speciale effecten. Deze effecten kunnen de TikTok-gebruikers dan toevoegen aan hun eigen content. Op deze manier kunnen de gebruikers hun content pimpen. Het zorgt voor een creatieve boost van jouw merk of onderneming. 
TikTok

De TikTok Insights

Net zoals andere advertentieplatformen biedt TikTok statistieken aan. Als je adverteert op TikTok krijg je een overzicht van de bereikte leeftijd, de locatie, het geslacht, de interesses, enzoverder. Platformen zoals de Facebook Business Manager staan verder in het weergeven van cijfermateriaal maar dat is niet onlogisch. De Facebook Business Manager bestaat reeds lange tijd terwijl TikTok nog maar net komt piepen. Het bedrijf achter TikTok is volop bezig met het ontwikkelen van updates om de statistieken steeds beter en gedetailleerder weer te geven.  

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

We kunnen besluiten dat de advertentiemogelijkheden op TikTok aan het uitbreiden zijn. Dit in combinatie met de populariteit van de applicatie biedt enorm veel kansen voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Wil je de concurrentie te snel af zijn en TikTok opnemen in jouw online marketingstrategie? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be. We helpen je graag met het opstellen van een creatief TikTok-plan waarmee we  jouw doelgroep kan verrassen, inspireren en aanzetten tot actie.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu