Facebook Advertising is dankzij zijn sterke targeting een heel geliefd en krachtig online advertentiekanaal. Je kan niet enkel mensen targeten op basis van leeftijd, geslacht en interesses via de doelgroepenstatistieken maar je kan ook doelgroepen aanmaken gebaseerd op een eigen databases of het verkeer van de website. We spreken hier over de aangepaste doelgroepen of vergelijkbare doelgroepen. Uiteraard bestaat de kans dat verschillende doelgroepen overlappen. Hoe kan je er voor zorgen dat je unieke personen in de verschillende doelgroepen hebt? Facebook ontwikkelde hiervoor de Facebook Audience Overlap Tool.

Waarom overlappende doelgroepen vermijden?

Facebook Audience Overlap Tool

Overlappende doelgroepen zijn niet noodzakelijk slecht, maar kunnen leiden tot een minder efficiënte weergave van de advertentiesets. Als advertentiesets van dezelfde adverteerder in dezelfde veiling terechtkomen (wat betekent dat ze dezelfde doelgroepen targeten), dient Facebook de advertentiesets met de beste prestaties in en voorkomt Facebook dat de andere advertentiesets in aanmerking komen voor een weergave. Facebook doet dit zodat de advertenties niet met elkaar concurreren, wat kan leiden tot hogere kosten in inefficiënt gebruikt van het budget.

Als Facebook adverteerder houd je de frequentie van het bericht nauwlettend in de gaten. Als er overlappende doelgroepen zijn, bied je vanuit 2 advertentiesets op dezelfde personen. Dit kan zorgen voor irritatie en een lager algemeen bereik.

Vanaf wanneer kan de Audience Overlap Tool gebruikt worden?

De Audience Overlap Tool kan je gebruiken van zodra je in het doelgroepenoverzicht 2 tot 5 doelgroepen selecteert. Hierbij moet je rekening houden dat de doelgroepen die je wilt vergelijken minstens 1000 mensen moeten bevatten wegens privacy redenen. Je kan enkel doelgroepen met elkaar vergelijken die je zelf hebt opgesteld, zoals opgeslagen doelgroepen, aangepaste doelgroepen of vergelijkbare doelgroepen. Je kan dus niet vergelijken ten opzichte van bijvoorbeeld de volgers of bepaalde interessegebieden, hoewel dit op te lossen valt door een aangepaste doelgroep aan te maken.

Met welke doelgroep wordt er vergeleken?

De doelgroep die je als eerste selecteert, wordt als eerste weergegeven. Elke andere doelgroep die je selecteert, wordt weergegeven in het gedeelte ‘vergelijkingsdoelgroepen’. Je kan de geselecteerde doelgroepen wijzigen door een nieuwe doelgroep te kiezen in de keuzemenu in de rechterbovenhoek.

Welke informatie geeft de Audience Overlap Tool?

Het hulpmiddel toont zowel de overlap als het percentage van de overlap met de geselecteerde doelgroep. De overlap geeft weer hoeveel personen zich in beide doelgroepen bevinden. Het percentage van de overlap met de geselecteerde doelgroep weerspiegelt het aantal mensen in beide doelgroepen vergeleken met het totale aantal mensen in de geselecteerde doelgroep (de doelgroep die je als eerste hebt geselecteerd en bij gevolg de basis van deze test vormt).

Facebook Audience Overlap Tool

Voorbeeld

Stel dat je een geselecteerde doelgroep hebt met een miljoen mensen (doelgroep A) en een vergelijkingsdoelgroep van 100 miljoen mensen (doelgroep B) en dat er 800.000 mensen zijn die in beide doelgroepen zitten. Het getal 800.000 blijft constant, ongeacht welke doelgroep de geselecteerde doelgroep is. Het overlappingspercentage verandert echter als men de geselecteerde doelgroep en vergelijkingsdoelgroep wijzigt. 800.000 betekent dat doelgroep B met 80% van doelgroep A overlapt. Als Doelgroep B echter de geselecteerde doelgroep wordt, verandert dat percentage. Doelgroep B overlapt dan maar voor 8% met Doelgroep A. In de praktijk betekent dit dat de overlap tussen de twee doelgroepen eerder is geneigd voor weergaveproblemen te zorgen voor advertentiesets die worden getarget op Doelgroep A dan voor advertentiesets die worden getarget op Doelgroep B.

Waarvoor kan ik de Audience Overlap Tool gebruiken?

Via de Facebook Audience Overlap Tool kan je verschillende zaken achterhalen, bijvoorbeeld hoeveel van de volgers van de Facebookbedrijfspagina de afgelopen 7 dagen, 30 dagen of 90 dagen de Facebookbedrijfspagina hebben bezocht. Je kan eveneens checken hoeveel overlap er zit tussen jouw fans en die van een concurrent.

Facebook Audience Overlap Tool

Verder kan je onder andere bekijken waarmee de volgers van de Facebookbedrijfspagina de grootste affiniteit hebben binnen een bepaalde sector. Een onderneming kan bijvoorbeeld overwegen om aan sportsponsenring te doen. De onderneming wilt uiteraard weten welke club het beste past bij de klanten. In dit geval krijg je de huidige klanten als geselecteerde doelgroep en maak je aangepaste doelgroepen op basis van interesses in de mogelijke clubs. Per club maak je dan een aangepaste doelgroep. Vervolgens ga je deze doelgroepen aftoetsen ten opzichte van de geselecteerde doelgroep en kan je bepalen welke doelgroep het best bij de klanten past. In onderstaand voorbeeld zal er geopteerd worden om een samenwerking aan te gaan met voetbalclub Feyenoord.

Vragen?

Hello Digital Natives

Wil je graag meer weten over de Facebook Audience Overlap Tool of wil je jouw doelgroepen laten doorlichten en nieuwe kansen te ontdekken? Neem dan contact op met Digital Natives. Wij helpen je graag verder!

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu