Wat is afbeeldingstekst?

Afbeeldingstekst is tekst die aanwezig is in de advertentieafbeelding of het advertentiemateriaal. Deze tekst omvat geen tekst buiten de afbeelding, zoals de tekst van de advertentie zelf. Advertenties die worden weergegeven op Facebook, op Instagram en in het Audience Network worden onder andere beoordeeld op de hoeveelheid afbeeldingstekst in de advertentie.

De 20% regel is al lang verleden tijd!

In het verleden werd er gebruik gemaakt van een 20%-regel. Dit hield in dat de advertentie niet werd weergegeven als de afbeelding meer dan 20% tekst bevatte.

Nieuwe regel

Op basis van de nieuwe beoordeling worden advertenties met een grotere hoeveelheid afbeeldingstekst weergegeven aan minder mensen. Het komt erop neer dat je elke afbeelding kan gebruiken in advertenties maar dat een afbeelding met weinig tekst beter zal scoren dan een afbeelding met veel tekst. Dankzij een hulpmiddel van Facebook kan je bepalen of de advertentie mogelijk minder mensen bereikt door een te grote hoeveelheid tekst in de advertentieafbeelding. Hoewel het hulpmiddel geen volledige nauwkeurigheid garandeert, kan je het hulpmiddel gebruiken als richtlijn om advertenties te maken waarvan de kans groter is dat ze voldoen aan de richtlijnen van Facebook voor het gebruik van tekst in afbeeldingen.

Hulpmiddel: text overlay

Om het hulpmiddel te gebruiken surf je naar www.facebook.com/ads/tools/text_overlay en upload je een afbeelding. Aan de hand van deze afbeelding wordt bepaalt hoeveel tekst de advertentieafbeelding bevat. Vervolgens wordt een van volgende resultaten weergegeven:

  • Afbeeldingstekst = OK:  de afbeelding van de advertentie bevat weinig of geen tekst. Dit is de voorkeursstijl voor afbeeldingen. De advertentie wordt gewoon weergegeven.
  • Afbeeldingstekst = laag: het bereik van de advertentie ligt mogelijk iets lager. Je bereikt mogelijk minder mensen omdat de advertentieafbeelding te veel tekst bevat. De voorkeur wordt gegeven aan advertentieafbeeldingen met weinig of geen tekst. Je kan het beste de afbeelding aanpassen voordat men de advertentie online plaatst.
  • Afbeeldingstekst = gemiddeld: het bereik van de advertentie ligt mogelijk veel lager. Je bereikt mogelijk minder mensen omdat de advertentieafbeelding te veel tekst bevat. De voorkeur wordt gegeven aan advertentieafbeeldingen met weinig of geen tekst. Je kan het beste de afbeelding aanpassen voordat men de advertentie online plaatst.
  • Afbeeldingstekst = hoog: de advertentie wordt mogelijk niet weergegeven. Je bereikt mogelijk niet de doelgroep omdat de advertentieafbeelding te veel tekst bevat. De voorkeur wordt gegeven aan advertentieafbeeldingen met weinig of geen tekst. Tenzij je in aanmerking komt voor een uitzondering, moet men de afbeelding aanpassen voordat men de advertentie online plaatst.

Wij deden de test!

Wij hebben de proef op de som genomen en uitgezocht welke afbeeldingen het best scoren. Hiervoor hebben wij tweemaal het Digital Natives logo als voorbeeld genomen. De ene afbeelding bestond enkel uit de pluim, terwijl de andere afbeelding bestond uit de pluim en de merknaam. Wij hebben beide afbeeldingen getest via het hulpmiddel van Facebook en daaruit bleek de afbeelding zonder de merknaam beter te scoren. Vervolgens hebben wij twee identieke advertenties gelanceerd. Het enige verschil was uiteraard de afbeelding. Ook uit deze test bleek dat de afbeelding met enkel het logo betere resultaten behaalde dan de afbeelding met het logo en de merknaam.

Afbeeldingstekst OK
Afbeeldingstekst laag

Teveel tekst? Vraag een  handmatige beoordeling.

Als je een advertentie maakt en het Facebooksysteem detecteert dat de advertentieafbeelding te veel tekst bevat, wordt er mogelijk een bericht hierover weergegeven met de optie om een handmatige beoordeling aan te vragen. Als je denkt dat de advertentie onjuist is beoordeeld of dat de advertentie in aanmerking komt voor een uitzondering, wordt het aanbevolen om de optie ‘handmatige beoordeling aanvragen’ te selecteren. Hieronder vind je terug hoe Facebook de verschillende advertentie-indelingen beoordeelt:

  • Advertenties met een afbeelding: Facebook beoordeelt de gebruikte afbeelding in de advertentie om te kijken of deze voldoet aan de richtlijnen voor afbeeldingstekst.
  • Carrouseladvertenties: Facebook beoordeelt elke afbeelding in de advertentie om te bepalen of deze allemaal voldoen aan de richtlijnen voor het gebruik van tekst in afbeeldingen. Zelfs wanneer een afbeelding van de carrousel te veel tekst bevat, kan dit invloed hebben op de weergave van de gehele advertentie.
  • Videoadvertenties: Facebook beoordeelt de miniatuurafbeelding om te bepalen of deze voldoet aan de tekstrichtlijnen.

Uitzonderingen

Onthoud dat sommige advertentieafbeeldingen mogelijk in aanmerking komen voor een uitzondering, bijvoorbeeld boekomslagen, albumomslagen, poster voor evenementen, games en productafbeeldingen.

Hoe maak ik dergelijke afbeeldingen?

Heb je geen ervaring met het ontwikkelen van social proof afbeeldingen om te gebruiken in jouw advertenties? Neem dan contact op met Digital Natives! Wij helpen je graag verder met jouw contentplanning.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu