Iedereen die een website beheert, heeft ongetwijfeld al eens gehoord over SEO. Maar velen weten niet wat SEO precies inhoudt en wat het voor jouw website kan betekenen. Dan moet je deze blog zeker lezen! Als je de SEO van je website optimaliseert, dan kan je daar heel wat voordelen uit halen. Veel ondernemingen pompen handen vol geld in dure marketingcampagnes terwijl een SEO optimalisatie kan leiden tot een enorme toename van het verkeer naar jouw website. Het zorgt niet alleen voor meer verkeer maar ook voor relevanter verkeer. Maar wat is SEO nu eigenlijk?

Wat is SEO?

SEO of Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van je website om hogere posities in zoekmachines te realiseren op relevante zoekwoorden. Je gaat dus de website verbeteren zodat de zoekmachine hem beter kan lezen en zo de waarde beter kan inschatten. Een werk van lange adam maar investeer voldoende tijd in SEO want op lange termijn zal je er een groot voordeel uit halen. In België hebben we het voornamelijk (circa 95%) over de optimalisatie voor Google, maar daarnaast zijn er ook nog zoekmachines zoals Bing.

Decoratieve letters die "SEO" spellen

Waarom is SEO zo belangrijk?

Bijna iedereen die online iets aankoopt, zal via google eerst het product, het merk of de webshop opzoeken. Consumenten willen namelijk meer informatie en eventueel enkele beoordelingen nalezen. Wanneer een consument een zoekwoord ingeeft dat verband houdt met jouw website, dan is het belangrijk dat je een zo hoog mogelijk positie aanneemt in de zoekresultaten. SEO is trouwens helemaal gratis want je hoeft niet te betalen om in de zoekresultaten te verschijnen. Je kan uiteraard wel beroep doen op een specialist om de resultaten te verbeteren. SEO zorgt er namelijk voor dat je verkeer op een organische manier naar jouw website leidt. Aan de hand van het ingegeven zoekwoord weet je dat de consument op zoek is naar iets wat met jouw activiteiten te maken heeft. Er wordt dus meer relevanter verkeer naar de website geleidt. Hierdoor stijgt de kans op conversie!

Je kan er ook voor opteren om te adverteren op bepaalde zoekwoorden zodat je altijd bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Dat principe noemt men SEA maar daarvoor moet je uiteraard betalen. Je betaalt namelijk een bepaalde kostprijs per klik. De kostprijs wordt bepaalt op basis van vraag en aanbod.

SEO bestaat uit verschillende onderdelen

Wanneer je niet vertrouwd bent met SEO, dan zal je waarschijnlijk denken dat je de SEO score kan verbeteren door de content aan te passen. Dat klopt niet helemaal! De content is een onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie maar er zijn nog belangrijke elementen. We overlopen ze even:

  • Content: uiteraard vormt de content een de sleutel tot succes in je SEO-ranking. Hieronder gaan we nog eventjes dieper in op de manier waarop je de content kan optimaliseren.
  • Technische optimalisatie: je website moet technisch helemaal in orde zijn, anders zou het kunnen dat de zoekmachines de content zelfs niet kunnen lezen. We denken hierbij aan de zaken zoals interne linkconstructie, mobielvriendelijkheid, veiligheid, meertaligheid en snelheid
  • Off-site SEO: niet enkel je website heeft invloed op de SEO-ranking! Ook off-site SEO vormt een belangrijk element in de scores. We denken hierbij aan links van andere websites naar jouw website. Een goed netwerk is dus van essentieel belang want daarmee bouw je autoriteit op. Maar ook sociale media spelen een belangrijke rol in de Off-site SEO. We denken hierbij een reacties, vind-ik-leuks en deelacties. Als er veel interactie is, wordt je als actief en geloofwaardig beschouwd door de zoekmachines.
SEO

Hoe optimaliseer ik de content?

Alles start natuurlijk met een zoekwoordenonderzoek. Het is belangrijk om precies te achterhalen welke woorden of zinnen gebruikt worden door consumenten op informatie op te zoeken over zaken die betrekking hebben op jouw vakgebied. Je brengt dus in kaart hoe jouw onderneming gevonden wordt. Maak hierbij gebruik van tools zoals Google Keywordplanner, Google Trends, Answer The Public en jouw gezond verstand.

Eens je de juiste zoekwoorden hebt gevonden, kan je de teksten op jouw website aanpassen. Je kan ook nieuwe blogs schrijven waarin je bepaalde zoekwoorden gebruikt. Hou daarbij steeds rekening met de consument. De tekst moet leesbaar zijn voor mens én zoekmachine. Ga de teksten dus niet volproppen met zoekwoorden. Zorg er te allen tijde voor de tekst vlot leesbaar is. daarvoor kan je gebruik maken van vetgedrukte woorden, opsommingen en tussentitels. Vergeet ook niet de metatags aan te passen. Deze vormen een belangrijk onderdeel van de vindbaarheid en worden vaak over het hoofd gezien bij SEO optimalisatie.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

De content kan je zelf optimaliseren maar dat vraagt veel tijd en energie wanneer je daar geen ervaring mee hebt. Trouwens, de technische optimalisatie is praktisch onmogelijk uit te voeren door een leek. Waarom zou je dan geen gebruik maken van gespecialiseerde partners zoals Digital Natives om de website SEO-proof te maken? Je kan Digital Natives contacteren via hallo@digitalnatives.be.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu