SEA

Ongeacht welke onderneming je runt, je bent steeds op zoek naar mogelijkheden om jouw onderneming onder de aandacht te brengen. Wanneer je iets wilt kopen, is de kans groot dat je het product of de dienst online opzoekt. De organische zoekresultaten zullen voorafgegaan worden door een aantal advertenties. Wil je het organische bereik voor zijn? Maak dan gebruik van SEA!

Wat is SEA?

SEA ofwel Search Engine Advertising, is de kunst van het betaald adverteren via de zoekmachines. Dankzij SEA kan je bieden op posities boven en onder de organische zoekresultaten. De bekendste vormen van SEA zijn Google Ads (het advertentiesysteem van Google) of Bing Advertising (zoekmachine van Microsoft). Google Ads maakt gebruik van een CPC-systeem. Dit betekent dat je alleen moet betalen wanneer iemand effectief op de advertentie klikt. Het tonen van de advertentie in de zoekresultaten is dus gratis.

Waarom is SEA zo belangrijk?

Doordat advertenties worden getoond wanneer iemand een relevante zoekopdracht uitvoert, bereiken de advertenties een specifieke doelgroep die daadwerkelijk op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt. De juiste zoekintentie is aanwezig en jouw website komt eerder in beeld! Van een perfect huwelijk gesproken… De kostprijs per klik zal hoger liggen dan bijvoorbeeld een vertoning op Facebook maar de waarde van klik ligt vele malen hoger. Wil je snel resultaten boeken, dan moet je gebruik maken van SEA want je verschijnt onmiddellijk bovenaan de zoekresultaten. Dit in tegenstelling tot SEO, waarbij je werkt op lange termijn.

Voorbeeld van een Google ad bovenaan de zoekresultaten

Zoekwoordenonderzoek

Om een SEA-campagne op te starten, zal je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek moeten doen. Alleen adverteren op de trefwoorden waarvan je denkt dat consumenten op zoeken volstaat niet. Het is belangrijk om precies te achterhalen welke woorden of zinnen interessant zijn om jouw product of dienst te promoten. Je brengt dus in kaart hoe jouw onderneming gevonden wordt. Maak hierbij gebruik van tools zoals Google Keywordplanner, Google Trends en Answer The Public. Op deze manier kan je nieuwe kansen en mogelijkheden ontdekken.

Google Analytics

Uiteraard wil je weten wat de SEA-campagnes opbrengen. Je kan Google Ads koppelen aan Google Analytics waardoor je een heel duidelijk beeld krijgt van de verschillende campagnes. In het overzicht krijg je een overzicht van onder andere de kosten, CPC en de opbrengst. De resultaten zijn dus perfect meetbaar. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld drukwerk of een advertentie in een magazine. Op basis van de resultaten kan je de campagnes bijsturen waar nodig!

SEA en Digital Natives

Hello Digital Natives

We kunnen besluiten dan SEA niet mag ontbreken in jouw digitale marketing strategie. Ben je niet thuis in de wondere wereld van het internet of heb je geen tijd voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Contacteer dan Digital Natives. Wij voeren een doelgericht zoekwoordenonderzoek en stellen in campagneteksten in. Hierbij houden wij rekening met jouw doelstellingen, verwachtingen en budget.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu