Contentideeën verzamelen

De start van een nieuw jaar is traditioneel het moment dat de contentkalender in grote lijnen wordt vastgelegd. Wanneer je start met het actief delen van content, heb je tientallen ideeën maar na verloop van tijd vermindert de inspiratie en bestaat de kans dat er minder tot geen content meer wordt gedeeld. Dat scenario moet je vermijden maar het vinden van interessante content is niet altijd eenvoudig. Wij geven alvast 8 tools die je kan gebruiken om contentideeën te verzamelen!

Answer the public

Copywriters vragen zich steeds af welke vragen het doelpubliek zich stelt met betrekking tot de producten of diensten die verkocht worden. Answer the Public is een schitterend hulpmiddel wat betreft contentideeën. De website helpt jou dieper te graven in een bepaald onderwerp. Als je een zoekwoord of trefwoord invoert, krijg je een visualisatie van hoe mensen naar dit onderwerp zoeken en wat ze zich afvragen over dat onderwerp, gegroepeerd in categorieën zoals wat, waar, waarom, wie, hoe, etc. De vragen die het publiek zich stelt, kan je eveneens verwerken in jouw meta omschrijvingen!

Google Search Console

Bestaat de website al enige tijd? Dan mag je niet vergeten om de statistieken te analyseren want jouw website wordt reeds gevonden. Onderzoek en analyseer de zoekwoorden waarop je gevonden wordt via Google Search Console. Ontdekt zoekwoorden die meer aandacht verdienen of opportuniteiten bieden. Beschik je over een WordPress website, dan is de Google Search Console vliegensvlug geïnstalleerd op jouw website. Je hoeft enkel over een Google-account en de Yoast SEO plug-in te beschikken.

Google Trends

Google trends geeft via grafieken een inzicht wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met Google. Via dit instrument kan je de populariteit van zoekwoorden achterhalen. Kortom, zoek de trends in jouw vakgebied en benut de opportuniteiten om content te genereren. Bepaalde onderwerpen zijn hot in een bepaalde periode van het jaar. Dankzij Google Trends kan je die onderwerpen achterhalen en ervan profiteren. Via ‘trending op dit moment’ kan je de hot topics van het moment bekijken en ernaar verwijzen in jouw content. Op deze manier speel je in op de actualiteit.

Google trends

Google Keyword Planner

De Google Keyword Planner is een praktisch hulpmiddel om zoekwoorden of trefwoorden te ontdekken die mensen gebruiken om informatie over een bepaald onderwerp te vinden. Het hulpmiddel kan je gebruiken om te achterhalen of jouw zoekwoorden veel gebruikt worden of welke zoekwoorden je zou moeten gebruiken. De Google Keyword Planner is eveneens een goed hulpmiddel om de nodige synoniemen te vinden zodat je keyword stuffing vermijdt en de woordkeuze kan variëren.

Facebookgroepen

Facebook Logo

Vraag om lid te worden van Facebookgroepen die in de lijn liggen van jouw vakgebied. Op deze manier kan je ontzettend veel mogelijke contentideeën vergaren dankzij mogelijke klanten, leveranciers, concurrenten, etc. De Facebookgebruikers die lid zijn van de groep, zijn geïnteresseerd in dezelfde dingen als jou. Je hoeft zelf niet in te pikken op een gesprek, foto of discussie. Simpelweg meevolgen kan voor een goudmijn aan nieuwe ideeën zorgen.

Update oude blogberichten

Het schrijven van blogberichten levert jou het nodige organische verkeer op. Als je ondanks bovenstaande tips het alsnog moeilijk hebt om nieuwe contentideeën te verzamelen, kan je steeds terugvallen op bestaande blogberichten. De maatschappij staat nooit stil en een blogbericht van gisteren kan vandaag al achterhaald zijn. Een ouder blogbericht is vaak niet meer actueel. Als je nieuwe inzichten of informatie krijgt over een bepaalde onderwerp, dan kunnen die inzichten of informatie gebruikt worden om bestaande artikelen te herwerken of te updaten.

Haal inspiratie uit reacties op jouw blogs of sociale media

Reacties op blogberichten geven een schat aan informatie voor copywriters. Uit de reacties kan je namelijk afleiden welke vragen jouw volgers zich stellen. Negeer de reacties niet want mensen gaan dezelfde worden gebruiken in de zoekmachine van Google om een antwoord te vinden op hun vragen. Heb jij problemen met het vinden van contentideeën? Dan is het lezen van de reacties op reeds bestaande blogberichten jouw eerste taak!

Zoekwoordenonderzoek via partner

Een zoekwoordenonderzoek wordt gebruikt om na te gaan welke woorden potentiële klanten gebruiken om de producten of diensten te vinden die jij aanbiedt. Dankzij een zoekwoordenonderzoek kom je alles te weten over het zoekgedrag van jouw klanten! Het zoekwoordenonderzoek vormt de basis van al jouw content. Je onderzoek trefwoorden, ontdekt patronen, maakt clusters, etc. Wij raden aan om het zoekwoordenonderzoek uit te besteden aan een digitaal marketingbureau. Een digitaal marketingbureau zal veel dieper graven waardoor er zich meer opportuniteiten aanbieden.

Hello Digital Natives

Wil jij een zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren of ben je op zoek naar een digitaal marketingbureau die nieuwe contentideeën aanbrengt? Contacteer dan Digital Natives voor een vrijblijvend gesprek!

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu