Uiteraard wilt iedere website eigenaar bovenaan de zoekresultaten staan. Hiervoor worden er verschillende trucjes gebruikt maar niet elk trucje werkt evengoed. Wij zien nog teveel website eigenaars SEO-fouten maken. Hieronder vind je een overzicht om de meest voorkomende fouten.

1. Te vroeg opgeven

SEO is geen quick win maar een continu proces! Wie vandaag een website aanmaakt en verwacht morgen bovenaan te staan in Google, komt bedrogen uit. Uiteraard kan je een aantal parameters tot in detail instellen zoals de Heading, de afbeeldingen, de snelheid, etc. maar bepaalde factoren zal je moeten opbouwen. Je zal waarde moeten creëren voor de websitebezoekers in de vorm van artikels, video’s, blogpost en andere content. Dit alles kost tijd en energie. Vooral het concurreren op een populair zoekwoord kan enorm veel moeite kosten. Wij raden dan ook om een zoekwoordenonderzoek te doen om te bekijken bij welke zoekwoorden er mogelijkheden liggen. Omdat SEO een continu proces is, moet je ook op de hoogte blijven van de laatste SEO trends.

2. Niet analyseren

Meten is weten

Wil je de vooruitgang van je optimalisatie activiteiten meten? Dan moet je de website grondig analyseren. Je moet weten hoeveel mensen er dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijks op jouw website actief zijn. Maak hiervoor gebruik van Google Analytics! Het is onmogelijk een website te analyseren als je niet op de hoogte bent van de huidige statistieken. Wij vergelijken dit met het rijden van wel wielerwedstrijd, zonder te weten hoeveel deelnemers er zijn, hoelang de wedstrijd is, hoeveel renners er voor of achter jou fietsen, etc. Wij raden dan ook aan om Google Analytics onmiddellijk te installeren bij het aanmaken van een website.

3. Keyword stuffing

Keyword stuffing is het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden overal en nergens in je tekst proppen. Er is dus sprake van over-optimalisatie. Deze SEO-techniek wordt al lang niet meer gebruikt, omdat deze het omgekeerde effect veroorzaakt. De leesbaarheid van de teksten staat voorop. Focus je daarom niet alleen op zoekwoorden met hoge zoekvolumes maar ook op synoniemen en longtail keywords (trefwoordzinnen van 3 of meer woorden). Uiteraard dien je zoekwoorden toe te voegen aan de tekst maar zorg ervoor dat de tekst gemakkelijk leesbaar is!

4. Optimaliseren voor Google

Heel veel website eigenaars gaan enthousiast aan de slag met het optimaliseren van hun pagina’s om beter te scoren in de zoekmachine. Hierbij verliezen ze de essentie uit het oog. Ze beginnen te kijken naar de behoeften van Google en vergeten daarbij de behoeften van de websitegebruiker. Een tekst die volgens de regels helemaal voldoet aan de behoeftes van Google, kan voor een websitegebruiker helemaal niet gemakkelijk leesbaar zijn.

5. Website is niet responsive

Webship web applicatie op verschillende toestellen

Waar vroeger de focus lag op een website die enkel zichtbaar was in de desktop, is hedendaags de mobiele versie de doorslaggevende factor. Tijdens onze analyses kwamen wij te vaak tot de vaststelling dat de website niet is aangepast voor mobiel. Om de website te optimaliseren moet je ervoor zorgen dat de website responsive is. Dit is een methode waarbij de website zich aanpast aan de verschillende apparaten. Te veel tekst op de desktop versie waardoor je niet aangenaam kan surfen via mobiel? Geen probleem! Het verbergen van content in opklapbare vakken of tabs op de mobiele versie, heeft geen invloed op de ranking omdat deze volgens Google bevorderend zouden zijn voor de gebruikservaring.

6. Foutief gebruiken van Heading tags

Het correct gebruiken van Heading tags of kopteksten is essentieel. Wij zien nog te vaak websites die helemaal gaan Heading tag gebruiken, anderen hadden dan net te veel Heading tags. Dit betekent in het kort dat de bijvoorbeeld de homepagina van een website geen paginatitel heeft. Zoekmachines zoals Google en Bing kunnen dus niet direct zien waarover de pagina gaat. Iedere pagina moet één Heading tag hebben.

7. Trage websites

Trage website

Een trage website wordt niet alleen door de bezoekers als onaangenaam beoordeelt waardoor ze de website verlaten. Ook de zoekmachines hebben een hekel aan trage websites. Het is de bedoeling dat een website binnen 3 seconden laadt. Zo niet, is de kans op een goede Google-ranking zeer klein. Er bestaan heel veel websites waarbij de laadtijd meer dan 5 seconden bedraagt. Een trage website is dus de ondergang van de Google-ranking.

Oorzaken van een trage website zijn vaak een rommelige en slechte code, het ontbreken van caching, teveel plugins (WordPress-gebruikers) en te grote afbeeldingen. Test de snelheid van jouw website op Google Pagespeed.

8. Niet geoptimaliseerde afbeeldingen

Zoals gemeld verlaten de bezoekers én Google jouw website als deze te traag laadt. Niet geoptimaliseerde afbeeldingen spelen daar een belangrijke factor in. Veelal zijn de afbeeldingen te groot waardoor de website traag wordt. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen van zo’n 2 à 3 MB. Dit is ongeveer 10 keer zo groot als dat een website nodig heeft. Als er meerdere afbeeldingen op de website verschijnen van deze grote, wordt de snelheid van de website gevoelig beïnvloed. Dit heeft een negatieve uitwerking op de gebruiksvriendelijkheid van de website!

Bij het analyseren van websites merken wij heel vaak op dat afbeeldingen niet over een relevante bestandsnaam en alt-tag beschikken. De bestandsnaam en alt-tag zijn zeer belangrijk omdat ze informatie geven over de afbeeldingen en over de context van de afbeeldingen. Google kan door de alt-tags de afbeelding namelijk lezen.

Om afbeeldingen te optimaliseren hou je dus rekenen met volgende 3 stappen:

  • De afbeelding moet over juiste grootte beschikkingen, zowel qua pixels als qua bestandsgrootte.
  • De afbeelding moet een over relevante bestandsnaam beschikken
  • De afbeelding moet over een alt-tag beschikken.

Maak je gebruik van WordPress? Hoera! Je kan nog meer stappen ondernemen om jouw afbeeldingen te optimaliseren. Door caching in te stellen gaan afbeeldingen sneller laden wanneer iemand voor een tweede keer jouw website bezoekt. Verder kan je een plugin gebruiken die zorgt voor de compressie van jouw afbeeldingen waardoor jouw afbeeldingen nog extra worden verkleind.

9. Website en content is niet social proof

Wist je dat sociale media belangrijk is voor SEO? Hoogstwaarschijnlijk niet want veel websites zijn niet social proof. Veel website eigenaren denken dat actief zijn op sociale media niet nodig is. Niets is minder waar. Je bedrijf moet online leven! Zorg er dus voor dat jouw content gedeeld kan worden, dat je zelf actief bent op sociale media en dat er interactie is rondom jouw content door het rechtstreeks van de website te delen op jouw sociale media! Google gaat deze interacties beschouwen als een actieve website waardoor de website beter zal scoren in de zoekmachine.

Share

10. Inconsistent publiceren van content

Het creëren en publiceren van content is heel erg belangrijk om de SEO score te verbeteren. Uit onze website analyses blijkt dat heel veel website eigenaars enthousiast starten met het online plaatsen van content, zonder daarbij rekening te houden met de verwachtingen die ze scheppen bij de doelgroep. Eens gestart, plaatsten ze bijvoorbeeld 5 artikelen per week online maar na enkele maanden zijn ze uitverteld en komt er slechts sporadisch een artikel op de website waardoor de website doods lijkt.

11. Linkbuilding

Google hecht veel belang aan het hebben van links op jouw website. De interne links zijn van groot belang. Deze links gaan twee pagina’s op dezelfde website met elkaar verbinden. Op deze manier kan de bezoeker gemakkelijk door de website navigeren. Google zal door de interne links de website eenvoudiger kunnen indexeren. Het hebben van een interne linkstructuur is essentieel!

Link building

De uitgaande links zorgen ervoor dat de website in waarde stijgt. Uiteraard moeten deze links verwijzen naar relevante websites met een hoge waardering. Uitgaande links dragen bij aan het vertrouwen in jouw website en het verduidelijken in welke branche jij actief bent. Denk hierbij steeds aan de kwaliteit i.p.v. de kwantiteit.

Naast de uitgaande links zijn er ook backlinks. Externe backlinks zijn links die afkomstig zijn van een andere website. Hoe meer websites er door linken naar jouw website, hoe hoger de waardering wordt maar ook hierbij geld kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

12. Gebroken links

Google

Gebroken links zijn niet bevorderlijk voor je SEO. Een gebroken link ontstaat wanneer een webpagina is verwijderd, een URL fout is ingevoerd of wanneer een URL aangepast wordt zonder redirect naar een nieuwe webpagina. De bezoeker krijgt een 404-errorpagina te zien bij het bezoeken van de URL. De bezoeker krijgt niet de informatie die hij of zij wil zien, waardoor de website volgens de bezoeker en volgens Google daalt in kwaliteit. De gebroken links worden meegenomen in de ranking, waardoor tevens je positie in de zoekresultaten daalt. Zoek de gebroken links op en vervang de gebroken links door de juiste URL of voer een re-direct uit.

13. Meta description tags zijn niet uitnodigend

Meta description tags hebben niet direct invloed op de ranking maar wel op het doorklikratio vanuit de zoekresultaten. Door het optimaliseren van de meta description tags zorg je ervoor de je SEO score indirect verbetert. Zorg voor een goede, unieke omschrijving en een call-to-action.

14. Geen goede call-to-action

Een website kan goed scoren in Google maar bijvoorbeeld geen call-to-action bevatten. Deze call-to-action spoort bezoekers aan om een actie te ondernemen op jouw website. Geen goede call-to-action kan ervoor zorgen dat de bezoeker sneller weg klikt, geen bestelling plaatst of zich niet inschrijft voor de nieuwsbrief.

15. Google My Business

Een grote fout is het niet claimen of juist beheren van Google My Business. Google hecht steeds meer belang een ‘near me’ zoekopdracht. Stel je bent onderweg en je wilt een winkel bezoeken. Je pakt je telefoon en zoek op Google naar het type winkel waarnaar je opzoek bent. Google laat vervolgens dat type winkels in de buurt zien. Het is dus groot belang dat je de Google My Business instellingen correct hebt ingevuld.

Google My Business

Conclusie

SEO is een continue proces waarbij heel veel factoren in acht genomen dienen te worden. Je moet jouw website blijven optimaliseren en van waardevolle content voorzien. Wil je jouw website laten doorlichten? Neem dan contact op met Digital Natives. Wij voorzien een SEO-audit met de nodige aanbevelingen die je zelf kan doorvoeren. Zie je hier geen doorkomen aan? Geen nood! Digital Natives kan naast de audit ook de aanbevelingen uitvoeren en de SEO-strategie verder opvolgen door de website te voorzien van waarde.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu