Google My Business

Ongeacht de aard en de grote van jouw onderneming, als ondernemer wil je dat jouw zaak zichtbaar is, zowel fysiek als online. Traditionele marketingstrategieën zoals een website of Facebookpagina, worden vaak reeds toegepast door jouw concurrenten maar wist je dat Google My Business steeds aan belang wint? Wij geven je alvast enkele tips om jouw Google My Business-profiel aan te maken en te optimaliseren.

Wat is Google My Business?

Google My Business is een snelle en laagdrempelige manier om jouw online zichtbaarheid te verbeteren want de tool zorgt ervoor dat dat meer mensen jouw bedrijf vinden bij lokale zoekopdrachten. Via één klik kan je onder andere naar de website gaan, bellen of de route naar jouw bedrijf opvragen. Waar je voor het ontwikkelen van jouw website en het adverteren op sociale media een aanzienlijk budget moet voorzien, is het instellen van jou Google My Business-account volledig gratis. Van een bijkomend voordeel gesproken!

Waarom is de gratis tool zo belangrijk?

Google My Business is steeds belangrijker voor de lokale SEO-resultaten. Google heeft laatste tijd heel wat updates doorgevoerd aan hun algoritme waardoor een Google My Business-account noodzakelijk is geworden om jouw SEO-resultaten te boosten.

Stel je hebt honger en zin in een broodje. Je zoekt via Google naar een broodjeszaak en vervolgens krijg je alle broodjeszaken in de buurt te zien. Google zal op basis van je locatie een kaart (Google Maps) tonen waarop de drie relevantste bedrijven zijn uitgelicht. Het is dus van groot belang dat jouw account correct ingesteld is.

Hoe maak ik mijn profiel aan?

Om de bedrijfsvermelding op Google te optimaliseren, moet je eerst jouw Google My Business-account claimen! Ga naar Google My Business en volg de verschillende stappen om jouw account aan te maken. Het is belangrijk om zoveel mogelijk gegevens in de vullen want Google gebruikt daadwerkelijk alle mogelijke informatie de het ter beschikking krijgt. Het platform is eigenlijk jouw online visitekaartje. We lijsten even op welke gegevens je moet voorzien:

  • Store ID
  • Naam
  • Adres
  • Postcode
  • Provincie
  • Land
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Categorie
  • Openingsuren
  • Foto’s
  • Beschrijving van jouw bedrijf

Als alle gegevens correct ingevuld zijn, kan je de locatie verifiëren per telefoon of post. Wanneer je kiest om dit via de telefoon te doen, belt Google jou op en krijg je een pincode. Als je opteert om het account te bevestigen via de post, krijg je een persoonlijke brief opgestuurd met een 6-cijferige code. Van zodra de verificatie is voltooid, is jouw bedrijf zichtbaar in de zoekmachine van Google.

Tips om jouw Google My Business-pagina te optimaliseren

  • Vul alle gegevens in: logisch! Toch zijn er heel veel accounts waarbij er gegevens niet correct zijn ingevuld of ontbreken. Dit heeft uiteraard een negatieve invloed op de SEO-score.
    DIGITIP: voorzie afwijkende openingsuren voor feestdagen en vakanties.
  • Stel een categorie in: als we zelf even op onderzoek trekken, merken we dat er heel veel accounts geen categorie hebben ingesteld. Het instellen van een categorie kan meer klanten opleveren aangezien Google dit gebruikt om suggesties te doen. Focus op een categorie!
  • Plaats een zoekwoord in de Google-bedrijfsnaam: bied je een product of dienst aan en kan jij dat omschrijven in een woord? Voeg dan dat woord toe aan jouw bedrijfsnaam. Een kleine aanpassing met grote impact want je zal vaker verschijnen in de zoekresultaten.
  • Verzamel reviews: social proof zijn is belangrijker dan ooit dus het verzamelen van positieve reviews loont maar reviews komen niet vanzelf! Vraag jouw klanten persoonlijk, via e-mail, via een link op de website, etc. om een review te schrijven. Wees interactief en beantwoord de reviews. Op deze manier kan je eventuele negatieve reviews weerleggen of fouten rechtzetten en sympathie winnen door de positieve reviews te bedanken.
  • Integreer Google Maps op de website: je hebt ongetwijfeld een contactpagina op jouw website waarop het adres van de onderneming wordt vermeld. Als je een Google Maps-kaartje integreert op de contactpagina, is dit voor Google een extra bewijs dat de locatie weldegelijk correct is. Hierdoor scoor je beter in de zoekresultaten!
  • Deel content: het is mogelijk om content te delen op het platform, een soort van statusupdate die de interactiviteit verhoogt. Het delen van content vergroot de zichtbaarheid omdat het Google My Business-account bewijst actief te zijn. Een statusupdate kan tot 1500 karakters bevatten en blijft 7 dagen online.
  • Update foto’s: de trend naar beeld en video zet zich steeds verder door. Een Google My Business-profiel met beeldmateriaal zal Google als relevanter beschouwen en bijgevolg beter scoren in de zoekresultaten. Als je de SEO-resultaten wil boosten, zal je meer dan een foto moeten uploaden. Zorg voor professionele foto’s, je maakt maar een kans om een eerste indruk na te laten!

Start vandaag nog met Google My Business!

De effectiviteit van Google My Business is reeds bewezen. Nog niet overtuigd? Het voordeel van een digitale wereld is dat alles meetbaar is. Via de statistieken krijg je een overzicht van het aantal mensen die jouw website hebben bezocht, je hebben gebeld, een routebeschrijving hebben aangevraagd, etc.

Hello Digital Natives

Heb je na het lezen van deze blog het gevoel dat je profiel een update nodig heeft of wil je een profiel aanmaken maar ben je met duizend-en-een andere dingen bezig? Neem dan contact op met Digital Natives. Wij maken van jouw Google My Business-profiel een succes waardoor de leads binnenstromen!

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu