Adverteren op Bing

Iedereen die een website beheert wordt geconfronteerd zoekmachines. Waarom? Bijna iedereen die iets wil kopen, zal het product of de dienst online opzoeken en vergelijken. Daarom is het bijzonder interessant om bovenaan de zoekresultaten te staan. Je kan de website optimaliseren voor zoekmachines om het organische verkeer te stimuleren. Echter, de organische zoekresultaten zullen voorafgegaan worden door een aantal advertenties. Wie reeds in contact is gekomen met SEA (zoekmachineadvertenties) denkt spontaan aan Google Ads. Geen wonder want het marktaandeel van Google is ronduit indrukwekkend. In 2019 veroverde Google ongeveer 93% van de markt in België. Deze tendens zet zich verder in de andere Europese landen maar niet in heel de wereld. Er zijn regio’s waar zoekmachines zoals Bing, Yahoo en Yandex heel populair zijn. Toch is adverteren op andere zoekmachines dan Google interessant! Wij geven je 7 reden waarom je een advertentiecampagne op Bing moet overwegen.

7 reden waarom adverteren op Bing interessant is.

Bing is een minder populair dan Google maar het platform heeft ook heel wat voordelen voor adverteerders. Hieronder geven we je alvast enkele reden weer waarom je moet gebruikmaken van de Bing Ads.

Bing is relatief goedkoop

Net zoals het Facebookadvertentieplatform is zoekmachinemarketing gebaseerd op een veilingsysteem. In een veilingsysteem wordt er geboden en als je met veel bieders bent, dan schiet de prijs de hoogte in. Om deze reden is de zoekmachine interessant want er is veel minder concurrentie dan op Google. In die mate dat de kostprijs per klik soms tot 10x lager ligt terwijl er een evenwaardig conversieratio is! Ondanks de gunstigere tarieven is de CTR van Bing Ads veel hoger dan bij Google Ads. Niet overtuigd? Je kan de Bing Ads testen voor een relatief klein bedrag aangezien je minder betaald per klik.

Weinig concurrentie op Bing

Aangezien Google een ontzettend groot marktaandeel heeft, zetten bijna alle adverteerders in op Google Ads. Logisch want naast het grote marktaandeel is Google een uitstekend platform om op te adverteren. Het platform heeft zijn waarde reeds bewezen waardoor adverteerders gebruiken blijven maken van Google Ads. Die populariteit heeft ook een keerzijde. Aangezien bijna elke adverteerde Google Ads gebruikt, moeten jouw advertenties concurreren met ontzettend veel andere advertenties.

Net daarom is de zoekmachine zo interessant! Bing beschikt over een stuk minder adverteerders waardoor er veel minder concurrentie is. Als je een degelijke campagne opbouwt, lukt het zeker en vast om bovenaan de zoekresultaten te staan. Zit je in een concurrentiele markt? Dan biedt Bing de mogelijkheid om te differentiëren en de concurrentie een stap voor te zijn!

Gebruik je Google Ads ervaring

Google Ads

Natuurlijk je zal eerst aan de slag gaan met Google Ads aangezien het bereik van dat kanaal vele malen hoger ligt. Eens de Google Ads campagne geoptimaliseerd is, kan je die expertise gebruiken om een campagne op Bing te lanceren. Voor wie reeds met Google Ads werkt, zal het niet veel tijd kosten om Bing Ads onder de knie te krijgen. Qua functionaliteit is de interface van beide advertentiesystemen nagenoeg hetzelfde. Google Ads en Bing Ads zijn dus vrij gelijklopend in het opzetten van een campagne waardoor het opzetten van een campagne weinig extra werk vraagt. Wist je trouwens dat er een manier bestaat om een Google Ads campagne te converteren naar Bing Ads? Je kan een campagne dus razendsnel opzetten!

Een extra netwerk!

Er zijn dus mensen die niet Google verkiezen als zoekmachine. Deze mensen zijn mogelijks geïnteresseerd in jouw producten of diensten. Uiteraard mag je deze mensen niet vergeten! Elk extra netwerk dat je gebruikt, vergroot het aantal potentiële leads. Ondanks het beperkte marktaandeel beschikt Bing over zo’n 50 miljoen zoekopdrachten per maand! Je kan dus toegang krijgen tot miljoenen gebruikers die geen gebruik maken van Google. Als je enkel en alleen gebruik maakt van Google Ads, loop je zo’n 50 miljoen advertentiemogelijkheden mis per maand!

Bing groeit

Ondanks het verpletterende marketaandeel van Google wordt Bing steeds groter. Het aantal gebruikers van Bing neemt jaar na jaar toe. De opmars heeft het te danken aan Windows 10. Wanneer je Windows 10 installeert op jouw desktop of laptop, wordt Mircosoft Edge eveneens automatisch geïnstalleerd. Microsoft Edge is een webbrowser waarbij Bing is ingesteld als standaard zoekmachine. Het instellen van een andere standaard zoekmachine vraagt een extra handeling en we merken dat deze handeling niet vaak wordt uitgevoerd. Dit biedt mogelijkheden om te adverteren!

Ook het bestedingsbedrag verschilt. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde orderwaarde van Bing hoger ligt dan van Google. Het inkomen van een Bing gebruiker is eveneens hoger dan het inkomen van een Google gebruiker. De oorzaak hiervan is terug te vinden in de hogere gemiddelde leeftijd van de gebruikers van de zoekmachine. Kortom, een interessante doelgroep die je met fluwelen handschoenen moet aanpakken want deze doelgroep is misschien wel minder snel geneigd om online aankopen te doen.

Bing groeit

Welke doelgroep is actief op Bing?

Eerst en vooral dien je te weten dat het marktaandeel van Bing voornamelijk te wijten is aan desktopgebruikers. Het marketaandeel van Bing in het smartphone en tablet segment is bijzonder klein. Waarom? Omdat een groot deel van de smartphones en tablets op Android draait en Google is de standaard zoekmachine met Android toestellen. Tevens is de gemiddelde leeftijd van de Bing gebruiker hoger dan de Google gebruiker. Verkoop je enkel aan jongeren en wil je hen bereiken via de smartphone? Dan kan je de zoekmachine beter links laten liggen.

Weinig verkeer is ook verkeer

Elke internetgebruiker die Bing gebruikt als zoekmachine is een potentiële klant. Het weinige verkeer kan nog steeds converteren! Er is dus geen reden om de zoekmachine links te laten liggen omdat er minder verkeer is dan op Google. Elke conversie betekent extra omzet en als de advertenties voor enkele conversies kunnen zorgen, dan is het platform meer dan de moeite waard.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

We kunnen besluiten dat Bing heel interessant als aanvulling op jouw bestaande kanalen. Ben je overtuigd van de Bing Ads maar heb je hulp nodig of heb je onvoldoende tijd om een campagne op te zetten? Contacteer dan Digital Natives. Wij voeren een doelgericht zoekwoordenonderzoek en stellen de campagneteksten in. Hierbij houden wij rekening met jouw doelstellingen, verwachtingen en budget. 

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu