TikTok blijft een grote hit. De populariteit van de applicatie is ongezien. Het aantal actieve gebruikers blijft de verwachtingen overstijgen. Dit biedt uiteraard veel kansen voor innovatieve ondernemers. Je moet een beetje out-of-the-box denken om de scoren op TikTok. In de blogs ‘TikTok, de nieuwe sociale media sensatie’ en ‘Is TikTok interessant voor mijn onderneming’ gaven we al mee dat het sociale media kanaal kan ingezet worden als marketing- en communicatiekanaal voor jouw bedrijf. Ben je ondertussen aan de slag gegaan met TikTok maar haal je niet de gewenste resultaten? Dan geven wij je enkele tips voor meer volgers en views!

TikTok

1. Gebruik populaire TikTok-liedjes

Als je een TikTok-filmpje maakt, is de kans heel groot dat je een liedje toevoegt aan het filmpje. Maak steeds gebruik van populaire liedjes! Deze liedjes kan je ontdekken door doorheen de ForYou-feed te scrollen. Liedjes die vaak voorkomen, zijn ongetwijfeld populair! Je kan steeds op de sound klikken om te kijken hoe populair zo’n liedje is.

2. Neem een Pro-account op TikTok

Als je jouw bedrijf aanmeldt op TikTok, krijg je een standaardaccount. Het is belangrijk om het standaardaccount om te vormen tot een Pro-account. In tegenstelling tot de naam doet vermoeden, is dit gewoon gratis. Een Pro-account zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot uitgebreide statistieken zoals aantal videoviews, volgers, profielweergeven, most trending video’s en inzichten in jouw volgers (geslacht, locatie, enzoverder). Dit doet ons een beetje denken aan de Facebook en Instagram Insights.

3. Gebruik de juiste hashtags

Ook op TikTok maak je gebruik van hashtags om je bereik te vergroten. Wij raden steeds aan om 2 à 6 hastags te verbruiken. Hoe meer hashtags je gebruikt, hoe meer kans je in de feed van andere TikTokkers terechtkomt. Maar je hebt op TikTok niet veel ruimte voor een uitgebreide tekst, waardoor hashtags direct in beeld komen. Je moet er dus op letten dat je niet het halve beeld vult met hashtags. Protip: gebruik de hashtag #foryou om op de ForYou-feed terecht te komen. Die pagina is eigenlijk de ‘discover’pagina.

Als onderneming kan het bijzonder interessant zijn een eigen branded hashtag te lanceren!

4. Doe mee aan hypes en challenges

Als je snel het aantal volgers wil vergroten, dien je in te spelen op de hypes en challenges van het moment. Als je door de ForYou-feed scrollt, merk je al snel op welke dansjes en challenges een echte hype vormen. Speel hier actief op in. Als bedrijf kan je steeds meedoen aan zo’n challenges of een dansje opnemen. Op deze manier zet je het bedrijf op een menselijke manier in de kijker waardoor de vertrouwensband tussen het bedrijf en de volgers sterk toeneemt.

5. Wees grappig!

Wanneer mensen je grappig vinden, is er meer kans dat ze je gaan beginnen volgen én dat ze je video gaan delen. Op die manier kom je dan op de ForYou-feed terecht en gaat de bal aan het rollen. Je kan even de proef op de som nemen en kijken welke TikTok’ers je zelf volgt. De factor humor zal hierin vaak de doorslag geven. Dit biedt eveneens de kans op de menselijke kant van het bedrijf te laten zien.

TikTok

6. Expectations vs. reality

We geven je onmiddellijk een voorbeeld mee van hoe je ‘wees grappig’ kan invullen. Op TikTok zien we veel filmpjes passeren waarbij de verwachtingen getoond worden, gevolgd door hoe het er daadwerkelijk uitziet. Geen idee waarover we het hebben? We geven een voorbeeld: de zomer van 2020 (quarantaine vs. zonnige stranden en overvolle zomerbars) of hoe je ouders denken dat je uitgaat in vergelijking met hoe je echt uitgaat. We moeten er geen tekeningetje bij maken. Bedrijven kunnen dergelijke filmpjes heel makkelijk omzetten naar werk gerelateerde filmpjes. We denken bijvoorbeeld aan hoe online meetings zouden moeten verlopen en hoe ze in werkelijkheid verlopen.

7. Lifehacks / workhacks

Lifehacks zijn een enorme hit op TikTok. Verschillende tips over hoe jij dingen in het dagelijkse leven iets makkelijker kan maken komen aan bod. Biedt jouw bedrijf zaken aan die het leven gemakkelijker maken? Profiteer dan van de #lifehacks om het bereik van jouw TikTok-account te vergroten. Trouwens, je kan ook workhacks maken! Hierbij denken we aan develop hacks, thuiswerk tips of social media tips. Hoe houden jouw werknemers het hoofd koel op hete zomerdagen? Et viola, je bent vertrokken met het ontwikkelen van lifehack/workhack video’s.

8. Gebruik ondertiteling

Onder het motto ‘alle beetjes helpen’ vorm het toevoegen van ondertiteling voor de tikkeltje extra. Veel mensen kijken namelijk nog steeds video’s op hun smartphone zonder geluid. Hoewel een video op TikTok veelal ondersteund wordt door muziek, vormt het toevoegen van ondertiteling geen overbodige luxe. Het is zeker en vast niet bij elke video nodig, als de video bijvoorbeeld voor zich spreekt door middel van gebaren.

9. Stel vragen

Durf vragen te stellen! Het is bewezen dat wanneer je een vraag stel in de video zelf of in de caption, dat er een grotere kans is dat mensen erop gaan reageren. Een vraagt leidt dus tot interactie met je volgers. Interactie zorgt er op zijn beurt voor dat mensen sneller geneigd zijn om je account te volgen of over jouw account te praten.

10. Koppel YouTube of Instagram aan je TikTok-account

Door het TikTok-account te koppelen aan je account op YouTube of Instagram zal je niet meteen meer volgers krijgen. Maar door je accounts te koppelen, kan je bezoekers wel leiden naar een kanaal waarop de effectieve conversie eenvoudiger is. Je trekt de aandacht op TikTok en leidt hen door naar Instagram om uiteindelijk een aankoop te realiseren. Sneaky maar het werkt! Hieronder zie je een voorbeeld van de bekende Vlaamse TikTokster Celine Dept.

11. Durf adverteren op TikTok

Dit is misschien wel de belangrijkste tip! In tegenstelling tot andere sociale media kanalen zoals Facebook, zijn er op TikTok nog niet ontzettend veel bedrijven actief. Adverteren is trouwens de manier voor een bedrijf om snel het bereik te vergroten. Wil je alles weten over adverteren? Check dan onze blog ‘Hoe kan ik adverteren op TikTok’. Daar leggen we je uit wat je kan doen met advertentievormen zoals een brand takeover, topview, branded hastag challenge, in-feed ads en branded effects.

Interessant maar hoe krijg ik een samenhangend geheel?

Hello Digital Natives

Ben je als onderneming reeds actief op TikTok maar slaag je er niet in om een samenhangend geheel te creëren? Of ben je geïnteresseerd om met je onderneming de mogelijkheden van TikTok te ontdekken? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be. Wij maken je wegwijs doorheen de applicatie. Wij kunnen eveneens een duidelijk en samenhangend contentplan opstellen in functie van jouw activiteiten. Onze experts ontwikkelen steeds een plan om lange termijn waardoor je content op voorhand kan inplannen. Inplannen is ontzettend belangrijk want je hebt niet elke dag tijd om filmpjes te maken! Een rustige dag? Dan moet je er net van profiteren om enkele video’s te maken en in te plannen. We laten steeds voldoende ruimte om in te spelen op de actualiteit van TikTok. Ontstaat er een nieuwe hype? Dan informeren wij je meteen over de hype en hoe jouw bedrijf kan meesurfen op de hype.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu