Webship Online is een spin-off van Webship Fulfilment, een logistieke speler voor webwinkels. Webship Fulfilment doet opslag, pick&pack, retourmanagement, … voor verschillende klanten. De nood aan een systeem op maat drong zich op en zo ontstond Webship Online, een gebruiksvriendelijke cloud applicatie voor voorraad- en orderbeheer.  Met Webship Online beheer je niet alleen de voorraad maar de applicatie zorgt ook voor een makkelijker order picking en packing, retourbehandeling, controle van inkomende goederenstroom, rapportages, etc.

Hoe kwam de cloud applicatie van Webship Online tot stand?

Webship Fulfilment ontwikkelde bij aanvang zelf een statisch systeem dat weinig tot geen functionaliteiten of flexibiliteit bood. Zo was er bijvoorbeeld enkel een minimale koppeling voor webshops die draaiden op Woocommerce. De koppeling verliep via een externe WordPress plug-in (import/export) en de plug-in zorgde ervoor dat er een automatische export naar een .csv bestand mogelijk was. Dat bestand werd twee keer per dag opgehaald door het systeem. Aan het systeem was geen voorraadbeheer en dergelijke gekoppeld, veel acties dienden zelf nog via de phpMyAdmin console rechtstreeks in de database ingegeven te worden. Er was dus nood aan een nieuw en interactief systeem om de groei binnen Webship Fulfilment van een digitaal antwoord te voorzien!

Wireframes als bouwstenen van Webship Online

Webship web applicatie op verschillende toestellen

Webship en Digital Natives sloegen de handen in elkaar in 2016. In een eerste fase werd door Webship een uitgebreide briefing opgemaakt waaruit de vereisten duidelijk naar boven kwamen. In die briefing werden ook reeds moodboards meegedeeld om aan te geven welke look&feel er diende nagestreefd te worden.

 Enkele zaken uit de briefing:

  • Overzichtelijk en interactief dashboard
  • Aparte klantenlogin
  • Verzendlabels afdrukken bij verschillende koeriers
  • Logs van elke ondernomen actie
  • Communicatie met diverse hardware (dimensioners, weegschalen, printers, …)
  • Connectie met diverse webwinkel systemen (Woocommerce, Shopify, Magento, …)

Na de briefing had ons team een duidelijk beeld van de verwachtingen in grote lijnen. Die grote lijnen zijn toen minutieus verder uitgedacht. Elk topic is uitgebreid besproken, zowel intern als met de mensen van Webship. Nadat alle functionaliteiten waren doorlopen, kwam de meer praktische kant van het verhaal.

Zo werd er eerst bepaald welke technologieën voor dit project zouden gebruikt worden, dit aan de hand van enkele belangrijke vereisten: snelheid, gebruiksvriendelijkheid en realtime data. Er werd beslist dat Javascript perfect bij dit project past in combinatie met een reactieve MongoDB databasestructuur.

Na het uittekenen van die databasestructuur, konden we de eerste wireframes schetsen. De wireframes vormen het bouwplan van de applicatie waarin onze developers op papier zetten hoe de applicatie er structureel & visueel dient uit te zien. De wireframes zijn opgemaakt in het teken van responsiviteit, er werd ‘mobile first’ ontworpen. In deze fase voorzien we opnieuw verschillende overlegmomenten waarbij we nagaan of de theorie en praktijk hand in hand gaan.

Eens de wireframes waren afgestemd, is de eerste code uitgeschreven door onze developers. Wegens de omvang van het project, is er beslist om een dedicated developer te laten werken op locatie. Hierdoor kon Webship de projectontwikkelingen op de voet volgen en kon er snel geschakeld worden indien nodig.

Bèta-fase bewijst zijn waarde

Eind 2017 is er een interne bèta-fase gelanceerd, een eerste mijlpaal! De cloud applicatie is grondig getest en bijgestuurd waar nodig, het testen gebeurde op verschillende fronten: door het opstellen van testscases, user testing en computer testing. Begin 2018 heeft Webship de cloud applicatie in gebruik genomen voor de meest reguliere klanten. Webship is zoals gezegd een e-fulfilmentbedrijf en beheert de voorraad van verschillende webwinkels. Die processen wijken per klant natuurlijk af en dienden eerst gestroomlijnd te worden alvorens alle klanten konden overschakelen naar de nieuwe applicatie. De definitieve overschakeling gebeurde halverwege 2018.

Webship web applicatie op verschillende toestellen

Aangezien Webship de applicatie zelf in gebruik nam voor hun fulfilmentactiviteiten, was Webship de ideale testomgeving. Vanaf het begin was het namelijk duidelijk dat de applicatie niet alleen zal dienen voor intern gebruik maar dat deze ook als SaaS oplossing zou aangeboden worden aan andere partijen die een logistieke oplossing zoeken, dit onder de naam ‘Webship Online’. Na bijna een jaar van testen en bijsturen, is eind 2018 een bèta-fase gelanceerd voor het grote publiek. Onmiddellijk schreven enkele tientallen Belgische en Nederlandse bedrijven zich in tijdens deze gratis testperiode.

Officiële lancering van Webship online

Webship en Digital Natives maakten van deze bèta-fase gretig gebruik om de opmerkingen en manco’s weg te werken alvorens de cloud applicatie officieel te lanceren. Begin 2019 was het grote moment aangebroken. Webship lanceerde de cloud applicatie ‘Webship Online’ met veel tromgeroffel op de beurs ‘Webwinkel Vakdagen’ te Utrecht (Nederland). Ondertussen zijn diverse magazijnen, webwinkels en zelf fulfilmentbedrijven dagelijks aan de slag met Webship Online met een pakket op hun maat.

Tot op heden blijven wij nog steeds updates en vernieuwingen aan de cloud applicatie  toevoegen. Webship Online blijft zich verder ontwikkelen en internationaliseren. Webship brengt een theoretisch idee naar voor terwijl Digital Natives het idee in praktijk vertaald door te programmeren en coderen.

Branding

Logo Webship Online

De functionele en gebruiksvriendelijke applicatie moest er strak en clean uitzien. Wij mocht het project van A tot Z begeleiden waardoor ook het aanmaken van de huisstijl werd toevertrouwd aan Digital Natives. Onze designers konden dus ook hun hartje ophalen!

De volledige huisstijl van Webship is vernieuwd, zowel voor de bestaande fulfilment activiteiten als de nieuwe applicatie. Men wou de naam van de onderneming verwerken in een eenvoudig woordmerk als logo. Er moest eveneens een vereenvoudigde versie zijn van het logo om te gebruiken als herkenbaar icoon van de applicatie. Webship gaf enkele stijlvoorkeuren op en stelde kleursuggesties voor, wij deden de rest.

Op basis van de wensen van Webship hebben wij verschillende logo’s ontworpen. In elke overlegronde vielen er enkele logo’s af en zijn de overgebleven logo’s verder uitgewerkt of aangepast. Op deze manier betrekken wij onze klanten in het ontwikkelingsproces van het logo en de huisstijl want we werken toe naar dat ene logo dat eruit springt. Na verschillende overlegrondes was het logo van Webship geboren!

Eens het logo vastgelegd was, werkten we een volledig merkboek uit, met onder andere het idee achter het logo, de mogelijk uitwerkingen van het logo, de kleuren, de kleurcodes, de fotografie en de typografie.

Naast de klassieke huisstijl werd er ook een volledige set van iconen op maat ontwikkeld. Het betreft iconen die in de applicatie gebruikt worden om bepaalde zaken visueel aan te duiden. Webship wou 9 specifieke iconen uitwerken. Zo gezegd, zo gedaan! De door ons ontworpen vectoriële iconen zijn dan ook perfect verwerkt in de applicatie, website en zelf in de sociale media kanalen.

Icoontjes

Website

Uiteraard diende een website de cloud applicatie te begeleiden. Na een grondige analyse van de behoeften, gingen onze developers van start met het uitwerken van de wireframes voor de website. Hierbij staat de gebruiksvriendelijkheid centraal. Eens de wireframes waren goedgekeurd, kwamen de designers en copywriters in actie.

De designers vertalen de uitgewerkte wireframes in een aantrekkelijke webpagina’s waardoor de website letterlijk kleur krijgt. De huisstijl die eerder was aangemaakt is logischerwijs ook gebruikt om de website te designen. De huisstijl werd hierbij doorgetrokken tot in het kleinste detail. Terwijl de designers de website voorzien van een uniek design, herwerken de copywriters de rauwe tekst. Eerst en vooral bepalen we de doelstelling de content. Vervolgens werd de rauwe tekst omgezet tot een inspirerende en converterende geheel.

Eens de publieke versie van de Webship Online cloud applicatie online stond, was er nood aan een afgescheiden website voor Webship Online. Wij gebruikten de bestaande structuur maar zorgden voor specifieke toepassingen die het mogelijk maken om een lidmaatschap aan te vragen, online betalingen uit te voeren, etc.

Performance marketing dankzij Google Ads

Een innovatie cloud applicatie en uitnodigende website moeten gezien worden! In dat opzicht lanceerde Digital Natives een Google Ads-campagne voor Webship. Via Google Ads bereiken we webshops en andere bedrijven die effectief op zoek zijn naar een fulfilmentpartner of een voorraadbeheersysteem. Dankzij de e-commerce tracking van Google weten we op elk moment welke campagne, advertentiegroepen of zoekwoorden winst of verlies opleveren. Wij lanceerden niet enkel de campagne maar wij zorgen ook voor opvolging, experimenteren op zoek naar nieuwe opportuniteiten en sturen bij waar nodig!

Blogging

Bloggen is razend populair maar vergt veel tijd en energie. De resultaten van een blog zijn op lange termijn zichtbaar. Webship erkent het belang van organisch verkeer en wil aan de hand van een systematische blog het organisch verkeer laten toenemen. Op basis van een uitgebreid zoekwoorden onderzoek en de opvolging van vakgerelateerde content, kunnen wij de meest interessante onderwerpen vastleggen in een maandelijkse contentkalender

Wij voorzien één blog per week voor Webship en één blog per 2 weken voor Webship Online. Hiervoor dompelen wij ons volledig onder in het onderwerp van de blog. Eens de rauwe tekst is uitgeschreven, vertalen we die naar een informatieve en vlot leesbare tekst. Vervolgens zoeken we bijpassende foto’s en maken we het blogbericht SEO-proof. Hierbij houden we steeds in het achterhoofd dat we schrijven voor mens en niet voor zoekmachine.

Offline marketing – wij kunnen werkelijk alles!

Digital Natives is gespecialiseerd in de digitale wereld maar we beschikken ondertussen ook ver een stevige portie kennis van offline marketing. Webship maakt hiervan gretig gebruik. Wij ontwikkelden zowel promotiemateriaal als drukwerk voor Webship. Zo hebben wij een bedrukte balpen, tape, flyers, folders, mappen en briefpapier aangemaakt voor Webship. Uiteraard zorgen we ervoor dat het offline promotiemateriaal en het drukwerk is afgestemd op de huisstijl.

Webship gadgets op een tafel

Extra: kostprijscalculator en leadgenerator

Recent ontwikkelde Digital Natives een kostprijscalculator voor Webship. Aan de hand van enkele parameters kunnen potentiële klanten hun all-in fulfilmentprijs per verzonden pakketje berekenen, uniek in de sector! De kostprijs calculator is opgemaakt om de nodige leads te verzamelen en de potentiële klanten op een transparante manier de pricing duidelijk te maken.

Hello Digital Natives

Hello Digital Natives

Zei er iemand ‘leads’? Kwalitatieve leads zijn bijzonder moeilijk te vergaren. Uiteraard wil je als B2B-onderneming weten welke bedrijven er op jouw website zijn geweest. Een utopie? Niet voor Digital Natives! Wij zorgen ervoor dat Webship weet welke bedrijven de website hebben bezocht, zelf zonder dat die specifieke bezoeker enige vorm van interactie vertoonde, één pagina bezoeken is in principe voldoende. Deze aanpak leverde Webship al enkele succesvolle conversies op. Wil je ook gebruik maken van deze manier op leads te verzamelen? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu