Creafoam werd opgericht door Hans Vanquathem in 2011. Hans was al jarenlang actief in de carnavalswereld. Hierbij ging hij steeds op zoek naar vernieuwing. In zijn zoektocht kwam de zaakvoerder in aanraking met foam. Wat begon als een leuke bezigheid groeide in korte tijd uit tot een begrip in de carnavalswereld. Ondertussen is Creafoam uitgegroeid tot de meeste complete foamspeciaalzaak van België. Vandaag de dag beschikt Creafoam over het grootste assortiment foam en afwerkingsmaterialen onder één dak. Toch blijft Hans trouw aan zijn roots, namelijk foamcreaties maken en workshops geven. Het Creafoam-team werkt dagelijks met de producten die het aan zijn klanten aanbiedt. Elke dag opnieuw maken Hans en zijn team nieuwe creaties. De expertise binnen Creafoam is dan ook van een ongezien hoog niveau!
Een nieuwe huisstijl voor Creafoam
Creafoam is doorheen de jaren ontzettend geëvolueerd waardoor een nieuwe en modernere huisstijl zich opdrongen. Aangezien Hans reeds beroep doet op de fulfilmentdiensten van Webship (onze andere activiteiten) en daar uiterst tevreden over is, kwam Digital Natives al snel in beeld voor het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl. Creafoam was op zoek naar een huisstijl die meer klasse uitstraalde.
De merkpositionering was heel snel duidelijk waardoor onze designers onmiddellijk aan de slag gingen met de uitwerking van de nieuwe huisstijl. Zoals steeds doen we enkele voorstellen over de richting die we uit willen. Na een overlegronde wordt dan beslist welk voorstel tot in detail wordt uitgewerkt. Zo gezegd, zo gedaan! We werkten een voorstel tot in detail uit. Hierbij hadden we onder meer aandacht voor de kleuren, de fotografie en de typografie.
Het logo
Het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl ging gepaard met het uitwerken van een nieuw logo. Het nieuwe logo moest de naam ‘Creafoam’ bevatten en duidelijk maken waarvoor het merk staat. Onze designers gingen aan de slag met de wensen van Hans. Hierbij houden we uiteraard rekening met de uitgewerkte huisstijl. We kozen om te werken met verschillende kleuren. Dit moet duidelijk maken dat Creafoam over een groot gamma aan gekleurde foams beschikt. Als onderschrift kozen we voor de tekst ‘let’s create’. Deze tekst is kort en krachtig maar maakt meteen duidelijk waarvoor Creafoam staat, namelijk het maken van creatieve creaties met verschillende kleuren foam.
Er zijn verschillende voorstellen uitgewerkt maar na verschillende overlegrondes kwamen we tot onderstaand logo. Al zeggen we het zelf, het logo is geslaagd! Uiteraard verzorgende we ook enkele andere uitwerkingen van het logo.
De Creafoam-webshop
Creafoam werkte tot nu toe met een standaard webshop. Lang niet slecht maar Hans denkt steeds een stapje verder. Na het uitwerken van een nieuwe huisstijl en nieuw logo, wou hij de webshop onder handen nemen. Een nieuwe webshop moet de groei van Creafoam verder stimuleren. De huisstijl en het logo vormden de basis voor de nieuwe webshop. Tijdens het ontwikkelen van de website werd veel aandacht besteed aan de gebruiksvriendelijkheid en de kleuren. Als je bijvoorbeeld een kleur kiest in de webshop, dan zal de achtergrond van de website eveneens deze kleur krijgen! Een leuke toevoeging de bezoekers net dat tikkeltje extra kan bieden. Kortom, een dynamische website.
De website werd gemaakt in WordPress in combinatie met Woocommerce, wat resulteert in een heel gebruiksvriendelijk geheel zowel voor bezoeker, beheerder als zoekmachines. De website voldoet aan alle huidige normen en waarden zoals mobielvriendelijk, HTTPS-certificaat, meertaligheid, snelle laadtijden, etc. De content, in meerdere talen, werd dan weer voorzien door onze copywriters. De copywriters zorgen er voor dat alle teksten SEO-proof zijn waardoor de teksten hoog scoren bij mens en zoekmachine.
Koppeling met Webship Online
Zoals meegegeven maakt Creafoam gebruik van de fulfilmentdiensten van Webship. Uiteraard moet Webship over een duidelijk overzicht van de voorraad beschikken. Webship ontwikkelende hiervoor een eigen voorraadbeheersysteem, namelijk Webship Online. Webship Online kan via een eenvoudige API Key en Webhooks gekoppeld worden aan de nieuwe website & webshop van Creafoam. De voorraad wordt dus continu gesynchroniseerd waardoor de voorraad altijd up-to-date is, zowel in de webshop als in het magazijn.