Als je over een commerciële website of webshop beschikt, dan ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om inkomsten te genereren. Iedereen is bekend met sociale media, e-mailmarketing, etc. maar er bestaan ook minder bekende vormen van marketing die voor jouw onderneming interessant zijn. Hierbij denken we onder andere aan affiliate marketing. Affili-watte? In deze blog geven wij je alvast de basis regels van affiliate marketing mee.

Affiliate marketing

Wat is affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij jij, als eigenaar van een website of webshop, een partner beloont voor het realiseren van een bepaalde actie zoals een verkoop of lead. Deze marketingvorm is 100% performance based want er wordt enkel een commissie toegekend bij het realiseren van een vooraf bepaalde actie. Hoe controleer je dat? Elke affiliate partner ontvangt een unieke link van de adverteerder (website-eigenaar). Op deze manier kan de adverteerder een actie toekennen aan een affiliate.

De partner zal jouw producten promoten binnen zijn of haar netwerk. Hierdoor kan het bereik van de webshop gevoelig vergroten en kan de omzet een boost krijgen.

Welke partijen zijn er betrokken

Bij affiliate marketing zijn meerdere partijen betrokken. Elke partij heeft zijn specifieke functie. We lichten even toe:

  • Adverteerder: de adverteerder biedt producten of diensten aan op het internet en wil zijn omzet vergroten. De adverteerder stelt promotiemateriaal ter beschikking en bepaald vooraf welke commissies er worden uitgekeerd.
  • Affiliates: de affiliate gebruikt het promotiemateriaal dat de adverteerder ter beschikking stelt om blogs en andere content te creëren waarin hij doorverwijst naar de website van de adverteerder.
  • Affiliate-netwerk: een affiliate netwerk treedt op als tussenpersoon. Het netwerk koppelt adverteerders aan affiliates en zorgt ervoor dat alle onderdelen van de samenwerking vlekkeloos verlopen (commissie, promotiemateriaal, etc.). TradeTracker en DaisyCon zijn voorbeelden van affiliate-netwerken.

Welke vergoedingsmogelijkheden bestaan er?

Affiliate marketing is gebaseerd op het principe ‘no cure no pay’. Dit betekent dat een affiliate pas wordt betaald als er een effectieve actie is ondernemen. De adverteerder kan terugvallen op het uitbetalen via vier vergoedingsmogelijkheden.

  • Cost per sale (CPS): de affiliate krijgt een commissie als de doorgestuurde bezoeker daadwerkelijk een aankoop heeft gedaan op de website van de adverteerder. Meestal is de vergoeding een percentage van het verkoopbedrag. Dit is de meest voorkomende vergoedingsvorm.
  • Cost per lead (CPL): de affiliate krijgt een commissie wanneer de bezoeker van de affiliate contact opneemt met de adverteerder. Hoe? Bijvoorbeeld door het invullen van een formulier of het aanvragen van een offerte. Deze vorm van affiliate marketing hoeft niet direct te leiden tot omzet zoals bij CPS. Vervolgens is het de taak van de adverteerder om de interesse om te zetten in een verkoop.
  • Cost per click (CPC): de affiliate krijgt een commissie, meestal een vast bedrag, per klik op het promotiemateriaal van de adverteerder. De commissie houdt geen verband met het uiteindelijke aantal verkopen of leads.
  • Cost per view (CPV): de affiliate krijgt een commissie, meestal een vast bedrag, per keer dat het promotiemateriaal van de adverteerder bekeken is. De commissie houdt geen verband met het uiteindelijke aantal verkopen of leads.

Een voorbeeld van affiliate marketing

Noya

Stel, Noya Collection (adverteerder) en Digital Natives (affiliate) zetten een samenwerking op poten op basis van CPS, namelijk 10% op het verkoopbedrag. Digital Natives ontvangt vervolgens een unieke link van Noya Collection waardoor de verkopen kunnen toegewezen worden aan de juiste eigenaar.

Digital Natives gaat nu aan de slag met het promoten van de producten van Noya Collection. We schrijven een blog over de originaliteit en duurzaamheid van de producten. De blog wordt gedeeld op alle kanalen van Digital Natives en in enkele vakgerelateerde groepen op Facebook. De blog wordt opgepikt door enkele enthousiaste lezers die via de blog op de website van de Noya Collection terechtkomen en daadwerkelijk een aankoop doen. Dankzij de unieke link kan Noya Collection de verkopen eenvoudig toewezen aan Digital Natives waardoor Digital Natives een commissie van 10% ontvangt op de gerealiseerde verkopen. Zo eenvoudig is het!

2 manieren om te starten met affiliate marketing

Als je wil starten met affiliate marketing, dan moet je goed nadenken over jouw aanpak. Je kan een eigen affiliate programma opzetten of je kan jouw website aanmelden bij een affiliate-netwerk. Beiden manieren van werken hebben hun voor- en nadelen.

Grote bedrijven zoals Bol.com beschikken over een eigen affiliate-programma waarbij affiliates zich kunnen aanmelden. Dankzij de bekendheid van Bol.com moet de onderneming zich niet aanmelden bij andere affiliate-netwerken zoals TradeTracker. Kleinere webshops beschikken over minder naamsbekendheid waardoor de affiliates zich niet uit zichzelf aanmelden. Voor deze webshops is het interessant om zich aan te sluiten bij een affiliate netwerk maar ze kunnen er ook voor opteren om zelf actief te zoeken naar affiliates. Dit heeft als grote voordeel dat je de affiliates zorgvuldig kan uitkiezen en bijgevolg zelf kan bepalen met wie of wat je geassocieerd wil worden. Een combinatie tussen het opzetten van een eigen affiliate-programma en het aanmelden bij een affiliate-netwerk behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Hello Digital Natives

Wil je starten met affiliate marketing? Neem dan contact op met Digital Natives voor een vrijblijvend gesprek waarin wij toelichten welke manier het beste bij jouw onderneming past.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu