Black Friday komt nu wel heel snel dichterbij. Tijd om jouw webshop helemaal klaar te maken voor de jaarlijkse koopgekte. Black Friday is een piekmoment die een webshop absoluut niet mag missen. Dergelijk piekmoment staat in voor de groot deel van de jaarlijkse omzet. Maar hoe kan je nu jouw webshop voorbereiden? We geven je alvast enkele tips om je webshop klaar te maken.

Black Friday

Bepaal jouw Black Friday acties

Het succes van Black Friday staat of valt met scherpe aanbiedingen. Kortingen van 70% zijn in Amerika (het land waar de koopgekte is ontstaan) geen uitzondering. De consumenten rekenen op goede deals en stellen aankopen in oktober en november soms uit om te wachten op de Black Friday deals. Zorg er dus voor dat je degelijke kortingen kan aanbieden. Hoe beter de aanbieding, hoe lager de marge, maar hoe beter je zal scoren. Slimme ondernemers spelen hier graag op in. Door een stevige korting aan te bieden, lok je veel verkeer naar de webshop. Aan de hand van up selling kan je dan extra omzet creëren en een deel van de verloren marge terugverdienen.

Communiceer jouw Black Friday acties

Uiteraard dien je jouw Black Friday acties aan te kondigen. Je kan de acties communiceren via de webshop en de sociale media kanalen. Voorzie de nodige banners op de webshop! Geef jouw volgers mee wat ze kunnen verwachten van jouw acties. Op sociale media kan je gebruik maken van advertenties om jouw acties te verspreiden. Onderschat de kracht van sociale media niet en zet hier op in!

Je kan ook een nieuwsbrief sturen naar het e-mailbestand dat je doorheen de jaren hebt opgebouwd. Vergeet hierbij je e-maillijst niet te segmenteren. Bestaande klanten wil je toch net iets anders benaderen dan prospecten terwijl je naar koopjesjagers een andere boodschap wil sturen dan naar je grootste klanten. Is één nieuwsbrief voldoende? Wij raden aan om een weekje voor het piekmoment reeds een nieuwsbrief uit te sturen om de contacten te teasen. Op het grote moment verstuur je dan nog een e-mail en herinner je de contacten eraan dat vandaag de dag is om acties te scoren. Zorg er steeds voor dat de contacten eenvoudig de weg naar de webshop kunnen vinden.

Promoot je actie met de speciale Google Ads extensie

Binnen Google Ads is het mogelijk om je Black Friday acties te promoten met een speciale promotie extensie. Op deze manier valt je advertentie extra op en is het direct duidelijk dat het om een Black Friday actie gaat. Je hebt de opties om de absolute korting in euro’s te tonen, of alleen het kortingspercentage te laten zien. Deze extensie is alleen beschikbaar van 15 oktober tot en met 15 december. Om te scoren met SEA moet je uiteraard onderzoeken op welke woorden de consumenten zoeken. Gebruik bijvoorbeeld Google Trends om te zien waar jouw kansen liggen.

Is jouw webshop mobielvriendelijk?

Het grootste deel van de webshopbezoekers komt ongetwijfeld via mobiele platformen. De mobiele conversie is de laatste jaren explosief toegenomen. Zorg er dus voor dat jouw webshop mobielvriendelijk is. Om de mobiele surfers te converteren moet je ervoor zorgen dat je productpagina’s en het check-out proces er piekfijn uitzien op mobiel.

Denk aan het bereik tijdens Black Friday!

Je kan de bezoekersaantallen boosten door ervoor te zorgen dat andere websites hun bezoekers doorverwijzen naar jouw acties. Hoe? Door bloggers, vloggers en influencers te benaderen! Zij zullen een vergoeding vragen, maar het zal zorgen voor veel extra bereik. Je kan jouw webshop eveneens aanmelden op Black Friday verzamelwebsites. Er bestaan meerdere websites die een overzicht bieden van de webshops die meedoen aan Black Friday.

Black Friday

Doe onderzoek naar gewenste kortingen

Dankzij Google Analytics kan je nauwkeurig bijhouden welke producten populair zijn en welke juist niet. Zoek de producten die het meest worden opgezocht op de webshop en pas een korting toe op deze producten. Dit kan jouw blikvanger zijn! Populaire producten extra in de verf zetten zorgt voor een groot bereik. Je kan ook producten die veel worden weergegeven maar niet veel verkocht worden, inzetten als slimme Black Friday deal. Een lage conversie zou er wel eens kunnen op duiden dat de consument de prijs te hoog vindt. Door een Black Friday actie op te zetten rond deze producten, kan je meteen de reden van de lage conversie achterhalen.

Maak een Black Friday landingspagina aan

Black Friday leent er zich uitermate toe om een landingspagina aan te maken, volledig in thema! Op de landingspagina kan je de deals weergeven en kunnen de consumenten zich klaarmaken voor de koopgekte. Na Black Friday haal je de acties van de website maar laat je landingspagina bestaan zodat deze waarde kan opbouwen in Google waardoor je volgend jaar de webpagina opnieuw kan gebruiken. Tip: voeg een aftelklok toe!

Check de Black Friday acties van je concurrenten

Je concurrenten doen ongetwijfeld ook mee aan de jaarlijkse koopgekte. Check daarom steeds de acties van vorige jaren van jouw concurrenten. Je kan namelijk interessante acties ontdekken uit voorgaande Black Friday edities.

Jouw webshop kan dan wel een actie opzetten maar als de actie van een concurrent meer voordelen biedt, zal de consument bij jouw concurrent kopen. Het is dan ook interessant om tijdens Black Friday de acties van de concurrenten in het oog te houden. Op deze manier kan je jouw aanbiedingen nog bijstellen om klanten te overtuigen om voor jouw webshop te kiezen.

Ga van Black Friday naar Black Days

Zoals gezegd doen jouw concurrenten hoogstwaarschijnlijk mee aan Black Friday. Dit betekent dat de kosten voor advertenties hoger liggen en de kans op zichtbaarheid verkleint. Jouw webshop kan daar slim op inspelen. Hoe? Door niet alleen tijdens Black Friday te adverteren maar ook de dagen net voor of na het piekmoment. Tijdens deze dagen zal de concurrentie nog iets lager zijn waardoor je de kosten per klik lager zijn. Door het toepassen van deze strategie spreidt je de zichtbaarheid waardoor consumenten meerdere keren jouw advertentie zien voorbij komen.

Black Friday

Check je voorraad!

Heb je alle digitale voorbereidingen getroffen? Dan ben je klaar voor Black Friday! Een succesvolle actie kan de webshop naar een hoger niveau tillen. Als je de bestellingen ziet binnenstromen, dan waan je jezelf rijk. Maar, stel je voor dat je de voorraad niet gecontroleerd hebt waardoor de voorraad snel is uitgeput en je de bestellingen niet kan verwerken. Een echte killer voor de webshop want stockbreuken leiden tot negatieve klantenbeoordelingen. Controleer dus steeds de volledige voorraad en plaats indien nodig een extra bestelling bij de leverancier. Hou hierbij rekening met de levertermijn van de leverancier.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Jouw webshop voorbereiden om een piekmoment lijkt eenvoudig maar is het niet. De voorbereiding is cruciaal in het succes van het piekmoment. We hebben hierboven enkele zaken weergegeven die belangrijk zijn maar er zijn nog tal van andere elementen waarmee je rekening moet houden. Wil jij optimaal profiteren van een piekmoment zoals Black Friday? Neem dan contact op met een digitaal marketingagentschap zoals Digital Natives. Wij zijn niet enkel gespecialiseerd in sociale media maar hebben dankzij onze fulfilmentdiensten (Webship) ook ontzettend veel kennis over voorraadbeheer. Je kan ons bereiken via hallo@digitalnatives.be.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu