Klantenbeoordelingen of reviews zijn onmisbaar geworden voor je webshop. Steeds meer consumenten delen hun ervaringen online maar nog meer consumenten baseren hun aankopen op basis van klantenbeoordelingen. Het is eenvoudig om te beweren dat je producten van een uitstekende kwaliteit zijn en dat de klantenservice op hoog niveau acteert. Maar wanneer consumenten dit beweren, dan komt het veel krachtiger over. Toch zien we veel webshop struikelen over de klantenbeoordelingen en hoe ze ermee moeten omgaan.

Waarom zijn klantenbeoordelingen zo belangrijk?

Simpel: vertrouwen! Als webshop moet je het vertrouwen van de consument winnen. Geen eenvoudige opdracht want het aanbod van webshops is bijzonder groot. Vaak zijn het de klantenbeoordelingen die de doorslag geven in het beslissingsproces van de consument. Beschikt jouw webshop of producten over een goede klantenbeoordeling, dan beschouwen de consumenten jouw webshop als betrouwbaar en is de kans op conversie groter! Met andere woorden, positieve klantenbeoordelingen boosten niet alleen het vertrouwen van de consument maar ook de omzet.

Klantenbeoordelingen

Staar je niet blind op die ene rating van 9/10! Het vertrouwen van de consument in jouw webshop zal hoger zijn wanneer 200 consumenten zorgen voor een gemiddelde van 8/10 dan wanneer er 5 consumenten zorgen voor een gemiddelde van 9/10! Je dient er wel voor te zorgen de klantenbeoordelingen actueel zijn want wanneer blijkt dat de reviews enige tijd geleden zijn geschreven, neemt het vertrouwen van de consument opnieuw af.

Trouwens, klantenbeoordelingen zorgen niet alleen voor vertrouwen! Via reviews ontvang je feedback van de consumenten waardoor je jouw webshop kan blijven ontwikkelen. Een win-win situatie! Feedback verzamelen over producten en diensten is niet eenvoudig maar dankzij de reviews geven consumenten feedback zonder het zelf te beseffen. Systematische problemen met een bepaald product kunnen op deze manier verholpen worden of je kan een leemte in het gamma ontdekken op basis van de reviews.

Negatieve reviews zijn ook reviews!

Negatieve klantenbeoordelingen zijn niet altijd slecht voor jouw webshop. Als een consument niet tevreden is over jouw producten of diensten, dan zal de consument een negatieve klantenbeoordeling schrijven. Je zou net hetzelfde doen als je een product ontvangt dat niet aan de verwachtingen voldoet. Laat je niet ontmoedigen door dergelijke reviews want niet elke klantenbeoordeling kan positief zijn. Een negatieve review kan je beschouwen als een kans om jouw klantenservice te promoten. Wij raden steeds aan op in contact te treden met de consument. Je kan begrip tonen en een oplossing aanbieden.

Niets is zo frustrerend als een onterechte negatieve klantenbeoordeling via Google of Facebook. In dat geval raden wij aan om in contact te treden met de schrijver. Probeer via een beleefd gesprek te achterhalen waarom de negatieve review is geschreven en kom de consument tegemoet. Zelf klantenbeoordelingen verwijderen op platformen zoals Google en Facebook is jammer genoeg niet mogelijk. Echter, je kan er wel voor zorgen dat de consument zijn negatieve beoordeling verwijdert en wijzigt.

Tips om meer klantenbeoordelingen te verzamelen

Het moment waarop je aan de consument vraag om een review te schrijven is ontzettend belangrijk. Je moet nadenken over de fase van de customer journey waarin de consument zich bevindt en of er genoeg animo is om een beoordeling te schrijven. Wij raden aan om enkele dagen na de aankoop van het product een e-mail te versturen met de vraag om een review te schrijven. Tevens kan je consumenten die een review schrijven belonen met een kleine waardebon. Een win-win situatie voor beide partijen aangezien jij kan genieten van een extra review en de consument een beloning krijgt! Het is ook mogelijk om een briefje bij het pakket te steken. Op dit briefje nodig je de klant uit om een review te schrijven. Kortom er zijn meer dan mogelijkheden genoeg om klanten te bereiken en hen te vragen of stimuleren om een beoordeling te schrijven.

Klantenbeoordelingen

Bestaan er reviewsystemen voor online klantenbeoordelingen?

Tegenwoordig is het zeer gemakkelijk om een webshop te maken. Dit maakt online klantenbeoordelingen via een officieel reviewsysteem zeer belangrijk. We geven je alvast 3 grote reviewsystemen die je kan inschakelen voor jouw online klantenbeoordelingen:

Digital Natives helpt je met het verzamelen van reviews

Hello Digital Natives

Ondertussen is het duidelijk dat reviews onmisbaar zijn voor een kwalitatieve webshop. Ondervind je nog steeds problemen om klantenbeoordelingen te verkrijgen of heb je moeite met het beantwoorden van negatieve reviews? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be. Wij inspecteren jouw webshop en geven aan welke acties je kan ondernemen om meer reviews te ontvangen. Tevens kunnen wij instaan voor alle opvolging. Dit houdt in dat we de first-line communicatie met betrekking tot reviews tot ons nemen.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu