Voor een webshop is het laatste kwartaal, de befaamde Q4, van levensbelang. Tijdens het laatste kwartaal krijgt de omzet een enorme boost. Dit kwartaal zorgt ervoor dat jouw jaar al dan niet geslaagd is. Waarom? In het vierde kwartaal zijn er verschillende piekmomenten die de sales boosten. We denken aan Singles Day, Black Friday en de kerstperiode. Deze piekmomenten volgen elkaar bijzonder snel op. Een goede voorbereiding is dus essentieel. Maar ook de kracht van een grondige analyse van een piekmoment mag je niet onderschatten. Een piekmoment geeft steeds de nodige inzichten die belangrijk kunnen zijn om de voorbereiding van een volgend piekmoment bij te sturen.

Koppel je website aan Google Analytics

Google Analytics is een analyseplatform van Google die je kan gebruiken om vrijwel alle activiteiten naar, op en van jouw webshop te meten en inzichtelijk weer te geven. De meest gebruikte functie is het meten van het aantal bezoekers van je webshop. Binnen Analytics kan je periodes aangeven waarover je informatie wil krijgen. Deze tool is ideaal voor het analyseren van een piekmoment. Verder kan je zien waar bezoekers vandaan komen, waar ze in Google op hebben gezocht, hoe lang ze in de webshop waren en wat ze daar precies hebben gedaan. Een eerste stap om een piekmoment te analyseren is dus het koppelen van Google Analytics aan jouw webshop. Vergeet trouwens je Google Adwords-account niet te koppelen aan Google Analytics voor een nog betere weergave van de statistieken.

Google Analytics

Het conversiepercentage tijdens een piekmoment

De statistiek waar de meeste mensen over spreken is ongetwijfeld het conversiepercentage. Het conversiepercentage is de verhouding tussen het aantal bezoekers op je webshop en de personen die een vooropgesteld doel hebben behaald. Dit kan een aankoop zijn maar ook andere doelstellingen zijn mogelijk. We denken hierbij aan doelstellingen zoals inschrijvingen op de nieuwsbrief en contactopnames. We raden eveneens aan om het conversiepercentage te analyseren per medium. Op deze manier kan je ontdekken op welk medium jouw webshop goed scoort en op welk medium er aanpassingen nodig zijn.

Waarom is dit percentage belangrijk? Wanneer je tijdens een piekmoment veel geld investeert in een marketingcampagne, dan wil je weten wat die campagne opbrengt. Stel dat de campagne 100.000 extra bezoekers oplevert, dan denk je waarschijnlijk dat de campagne een succes was. Maar als daarvan slechts enkele bezoekers daadwerkelijk converteren, is dit een teken dat het aanbod niet overeenstemt met de wensen van de bezoeker. Op dat moment heb je veel geïnvesteerd en hebben veel mensen jouw webshop bezocht maar heb je weinig verkocht. Algemeen wordt aangenomen dat een conversiepercentage tussen de 2 à 3% de norm is. Werk je een actie uit waarbij het percentage hoger ligt? Dan heb je misschien wel de ideale marketingmix gevonden!

Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage bezoeken waarbij bezoekers slechts één pagina bekijken en de webshop vervolgens wegklikken. Dit percentage wordt berekend op basis van het totale aantak bezoeken in verhouding tot de bezoekers die na instappen de webshop verlaten. Tijdens een piekmoment wil je dit percentage zo laag mogelijk krijgen. Dat zou betekenen dat webshopbezoekers meerdere pagina’s bezoeken en/of het betaalproces starten. Is het bouncepercentage te hoog? Onderneem dan actie door bijvoorbeeld op de juiste manier gebruik te maken van interne links, een zoekfunctie te installeren, pop-ups te implementeren, de content te optimaliseren of de mobielvriendelijkheid te finetunen. Door deze stappen te implementeren en vervolgens het effect ervan te testen, is het mogelijk om de oorzaak van een hoog bouncepercentage te achterhalen.

Bouncepercentage

Trouwens, een hoog bouncepercentage is niet altijd slecht. In sommige gevallen is een hoog bouncepercentage verklaarbaar. We denken hierbij aan de contactpagina van de webshop. Bezoekers die met de zoekopdracht ‘contact’ rechtstreeks binnenkomen op de contactpagina van jouw webshop, zijn logischerwijs op zoek de contactgegevens van jouw webshop. De vervolgstap die zij waarschijnlijk nemen, is het invullen van een contactformulier of mailen naar de webshop waarna zij de webshop hoogstwaarschijnlijk zullen verlaten.

Zoekopdrachten tijdens een piekmoment

Het grootste deel van de webshops beschikt over een zoekfunctie. Als je daar nog niet over beschikt, dan raden wij aan om zo snel mogelijk een zoekfunctie te installeren op jouw webshop. We kunnen namelijk veel leren van de zoekopdrachten die bezoekers doen via het zoekveld op de webshop. Zoekopdrachten kunnen duidelijk maken welke producten populair zijn bij de consumenten. Hier kan je tijdens een volgend piekmoment handig op inspelen door een actie uit te werken met de populaire producten in een hoofdrol.

Anderzijds kan de oorzaak van een zoekopdracht er ook op wijzen dat de gezochte informatie te ver weggestopt zit in de webshop. Je mag deze informatie niet verwaarlozen en je moet steeds een controle uitvoeren. Ga dus na of de informatie ook te vinden is zonder het zoekveld. Verplaats je hierbij in de schoenen van de bezoeker en vraag je af waarom hij of zij op een bepaalde zoekterm zoekt. Zit de informatie effectief te ver weg? Dan moet je een oplossing vinden.

Facebook Business Manager

Als ondernemer maak je uiteraard gebruik van Facebookadvertenties. Tijdens piekmoment moet je als webshop steeds inzetten op sociale media. Facebook en Instagram zijn de kanalen bij uitstek om jouw acties te communiceren. Aangezien Facebook het organisch bereik steeds verder terugschroeft, moet je investeren in advertenties. Afhankelijk van de gekozen campagnedoestelling kan je bijzonder veel informatie halen uit de statistieken van de advertenties. We denken hierbij aan zaken zoals de kost per klik, kost per bezoek aan de landingspagina en kost per conversie.

Facebook Business Manager

A/B-testen

Een A/B-test is een vorm van gerandomiseerd onderzoek met controlegroep waarbij twee of meerdere varianten van de webshop of advertentie met elkaar kunnen worden vergeleken. Gebruikers worden ingedeeld in verschillende groepen, waarbij elke groep een andere versie van de website of advertentie krijgt voorgeschoteld. Als je A/B-tests gebruikt, dan raden we je aan om die ook zo uitgebreid mogelijk te analyseren. In het geval van Facebookadvertenties doe je dat via de Facebook Business Manager en in het geval van webshop aanpassingen (zoals verschillende landingspagina’s of check-out proces) doe je dat via Google Analytics.

A/B test tijdens piekmoment

Tip: analyseer ook de voorraad na elk piekmoment!

Omzetcijfers bestuderen is interessant om de financiële gezondheid van de webshop te achterhalen. Maar na elk piekmoment is het ook belangrijk om de voorraad te analyseren. Door het lanceren van bepaalde acties, kan het zijn dat de voorraad van bepaalde producten onder de minimumvoorraad is terechtgekomen. Beeld je maar eens in dat het volgende piekmoment van start gaat en je plots een stockbreuk oploopt door het niet analyseren van de voorraad. Een echte conversiekiller voor de webshop. Ben je op zoek naar een voorraadbeheersysteem? Check dan zeker Webship Online!

Wil je een piekmoment laten analyseren door een professionele partner?

Hello Digital Natives

Statistieken en een duidelijke analyse zijn cruciaal in het succes van een webshop. Dankzij statistieken en een analyse kan je bepaalde kansen ontdekken en knelpunten wegwerken. Er bestaan ontzettend veel mogelijkheden om jouw webshop te analyseren. Zie je door de bomen het bos niet meer? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be. Digital Natives is gespecialiseerd in het online marketing. Een digitaal marketingagentschap zoals Digital Natives komt dagelijks in contact met webshopstatistieken en kan op basis van jarenlange ervaring de omzet van jouw webshop boosten.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu