Black Friday heeft een aantal jaar geleden zijn intrede gemaakt in België. Jaar na jaar wordt de gerealiseerde omzet in deze periode groter. Zo is het aantal pintransacties met bijna 50% gestegen in 2018 ten opzichte van 2017. Als webshop is het uit ten boze om deze periode te missen want Black Friday kan jouw jaar maken of kraken. Wist je dat sommige webshops tot 30% van hun jaaromzet draaien rond de periode van Black Friday

Wat is Black Friday?

Waar komt Black Friday vandaan? Black Friday komt overgewaaid van de Verenigde staten en vindt plaats de dag na Thanksgiving Day. Desbetreffende vrijdag hebben de meeste werknemers in de Verenigde Staten vrijaf. Het wordt beschouwd als het begin van de periode van kerstaankopen. De Amerikanen trekken massaal naar winkelcentra en om deze reden lanceren veel winkels unieke acties (evenals om de voorraad van Thanksgiving weg te werken). Black Friday is ontstaan in de fysieke winkels en werd in een later stadium overgenomen door webshops. Ondanks Thanksgiving geen traditionele waarde heeft in Europa doen steeds meer winkels en webshops in België mee met de jaarlijkse koopgekte.

Er is eveneens een digitale variant van Black Friday: Cyber Monday. Cyber Monday valt de maandag na Black Friday. In principe vormen dit twee afzonderlijke dagen maar steeds meer fysieke winkels en webshops maken er een koopjesweekend van.

Wees voorbereid op Black Friday

Op de dag van vandaag laten veel webshop nog steken vallen. Een goede voorbereiding kan dit uiteraard voorkomen. Black Friday is het ideale moment op enkele zaken in vraag te stellen en te optimaliseren. De productpagina en betaalpagina zijn uiterst belangrijk! Zorg ervoor dat de productpagina’s over converterende beschrijvingen beschikken, de cross-selling strategie correct is toegepast, het betaalproces eenvoudig doorlopen kan worden, de verschillende bestelmogelijkheden up-to-date zijn, etc. Kortom, controleer elke pagina op jouw webshop!

Enkele tips!

Om jouw verkoop te boosten geven wij graag nog enkele tips mee om je voor te bereiden op de periode van Black Friday:

Black Friday sale text on a laptop screen, office background
  • Controleer je voorraad: in de periode rond Black Friday wil je uiteraard geen stockbreuken oplopen. Het is van cruciaal belang om ruim op voorhand jouw stock te controleren zodat je eventueel nog een extra bestelling kan plaatsen.
  • Zorg dat jouw webshop mobielvriendelijk is: het is algemeen geweten dat het gebruik van een smartphone bij het online shoppen drastisch is toegenomen. Een trend die zich in de toekomst enkel maar zal verder zetten. Is jouw webshop nog niet responsive? Contacteer dan zo snel mogelijk onze experts.
  • Zorg voor een unieke actie: je moet de consumenten verrassen met een unieke actie. Heel veel concurrenten zwaaien met fixe kortingen. Je kan meegaan in het verhaal van prijskorting of je kan een actie op touw zetten waarbij je creatief uit de hoek komt. Het belangrijkste is dat je een bepaalde waarde kan creëren voor de klant waardoor consumenten voor jouw producten kiezen en niet voor de producten van de concurrentie.
  • Communiceer jouw actie: spreek het volledige arsenaal een online communicatiemogelijkheden aan zoals de website, sociale media, mailing, etc. want elk kanaal vormt een belangrijk element in de customer journey. Verstuur verschillende nieuwsbrieven, post op sociale media, etc. Ook het inzetten van een influencer kan jouw verkoop boosten.
  • Creëer een waanzinnige landingspagina: Black Friday leent er zich uitermate toe om een landingspagina aan te maken, volledig in thema! Op de landingspagina kan je de deals weergeven en kunnen de consumenten zich klaarmaken voor de koopgekte. Na Black Friday haal je de acties van de website maar laat je landingspagina bestaan zodat deze waarde kan opbouwen in Google waardoor je volgend jaar de webpagina opnieuw kan gebruiken. Tip: voeg een aftelklok toe!

Zorg voor klantenbinding

Als jouw actie succesvol is, zal je waarschijnlijk klanten aantrekken die nog nooit bij jou hebben besteld. Uiteraard wil je dat deze klanten actief aankopen blijven doen op jouw webshop. Denk maar aan de eindejaarsperiode en solden. Tijdens de voorbereidingen op Black Friday moet je al aan klantenbinding denken. E-mail automatisatie kan je daarbij helpen! Laat het e-mailadres van de klant opnemen in een database en verstuur automatisch een e-mail bij een nieuwe actie, een verjaardag, etc. Wij raden alvast MailChimp aan om jouw e-mails te automatiseren.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Wil je een unieke actie opzetten maar heb je geen inspiratie of weet je niet waar te beginnen? Digital Natives helpt je graag met het ontwikkelen van een converterende campagne! Contacteer ons vrijblijvend en we bekijken samen de mogelijkheden om jouw webshop te boosten in de belangrijkste e-commerce periode van het jaar.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu