Het belang van digitale marketing blijft steeds verder groeien. Terwijl de volledige wereld leed onder Covid-19, scheerde de e-commerce hoge toppen! Als je erover nadenkt is het heel logisch dat de e-commerce een ongeziene groei kende tijdens de uitbraak van Covid-19.  Winkels, restaurants, warenhuizen, doe-het-zelf-zaken, enzoverder waren gesloten. Consumenten waren daardoor bijna verplicht om massaal online winkelen. Nu het ‘normale’ leven opnieuw wordt hervat, merken wij dat veel consumenten online blijven winkelen. Als je de boot niet wil missen, dan moet je inzetten om digitale marketing om de online zichtbaarheid te verbeteren. Er bestaan ontzettend veel vormen van online marketing. Wij lichten er alvast enkele toe.  

Digitale marketing

Sociale media is de bekendste vorm van digitale marketing!

De sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Bijna iedereen maakt gebruik van verschillende sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Jouw doelgroep is ongetwijfeld terug te vinden op sociale media. De geloofwaardigheid van jouw merk of onderneming staat of valt met de uitstraling op de sociale media.

Het is bijzonder belangrijk om je volgers op regelmatige basis te voorzien van nieuwe content. Echter, als je conversies wil genereren via sociale media, dan zal je gebruik moeten maken van advertenties. Advertenties zijn enorm krachtig en kunnen bijzondere resultaten opleveren voor een beperkt budget. Elk sociaal media kanaal heeft zijn eigen advertentieplatform. Dankzij de mogelijkheden om heel gericht te adverteren kan je precies jouw doelgroep aanspreken! Trouwens, dankzij de beschikbare statistieken kan je website bezoekers opnieuw targeten. Of dacht je echt dat het toevallig was dat wanneer je bijvoorbeeld een kledingstuk in je winkelmandje plaats op Zalando, je dat kledingstuk onmiddellijk te zien krijgt bij het openen van Facebook? De mogelijkheden zijn eindeloos en doeltreffend. Wil je groeien? Dan bieden advertenties op sociale media het antwoord!

SEO

Heel veel consumenten zoeken eerst informatie op over een product op internet alvorens het product aan te kopen. De plaats om informatie op te zoeken is een zoekmachine zoals Google of Bing. Iedere dag schuimen miljoenen internetgebruikers Google af in de zoektocht naar het antwoord op hun vraag. Uiteraard wil je dat jouw website of webshop getoond wordt wanneer iemand iets opzoekt in jouw vakgebied. Meer nog, je wil niet alleen getoond worden, je wil bovenaan de zoekresultaten verschijnen.

Door aandacht te schenken aan de SEO of Search Engine Optimization verbeter je de organische resultaten van de website. Een hogere positie betekent dat je meer online zichtbaarheid geniet, wat dan weer leidt tot meer bezoekers en uiteindelijk zal je meer conversies genereren. Vroeger volstand het om je teksten vol te proppen met zoekwoorden maar deze tijd is al lang voorbij. Het algoritme houdt rekening met teksten, paginatitels, meta-descriptions, laadtijd, mobielvriendelijkheid,  URL-structuur, linkbuilding (intern en extern), verwijzingen op sociale media (vind-ik-leuks/deelacties), reviews, enzoverder. Het is een proces dat nooit stopt. Je zal de website continu moeten blijven bijschaven maar toch loont het de moeite om de website éénmalig te laten finetunen door een digitaal marketingbureau!

SEA

SEA ofwel Search Engine Advertising, is de kunst van het adverteren via de zoekmachines. Wanneer je iets wilt kopen, is de kans groot dat je het product of de dienst online opzoekt. De organische zoekresultaten zullen voorafgegaan worden door een aantal advertenties. Wil je het organische bereik voor zijn? Maak dan gebruik van Google Ads of Bing Advertising.

Als ondernemer wil je zoveel mogelijk conversies genereren via SEO maar dit is vaak niet mogelijk van bij de start. Dankzij Google Ads kan je heel gericht gaan adverteren en snel het juiste verkeer naar de website brengen. Google Ads opzetten vraagt de nodige vakkennis. Wanneer je adverteert op de verkeerde zoekwoorden of met de verkeerde advertentieteksten, dreig je veel geld te verliezen. Daarom raden wij steeds aan om beroep te doen op een digitaal marketingbureau.

Voorbeeld van een Google ad bovenaan de zoekresultaten

Influencers spelen een belangrijke rol in je digitale marketingstrategie

Influencer marketing is een vorm van mond-tot-mondreclame en is booming. Je kan bekende personen inhuren die actief zijn op sociale media en hen vragen om jouw merk of producten te promoten bij hun volgers. Influencers zijn te vinden op kanalen zoals Instagram, Facebook, YouTube en TikTok. Daarnaast gebruiken ze ook vaak hun eigen blog als uithangbord.

Als onderneming dien je goed na te denken met welke influencers je jezelf wil associëren. Onderzoek of een potentiele influencer past binnen de bedrijfscultuur. Influencer marketing is geen toevallige keuze! Als je wilt werken met influencers moet het volledige plaatje kloppen. De digitale wereld is continu in beweging en ook het contigent influencers varieert sterk. Een regelmatige check is ten zeerste aangeraden.

Digitale marketing

Wat is de kostprijs van een influencer?

De kostprijs van een influencer hangt uiteraard af van de populariteit. Voor een bekende influencer zal je al snel fortuinen betalen. Dit is enkel weggelegd voor de grote multinationals. Als kmo kan je beter gebruik maken van micro-influencers. Dit zijn influencers met een bescheidener aantal volgers (maximaal 50.000) en bereiken veelal een specifieke doelgroep. Deze influencers kan je inzetten tegen aanvaardbare tarieven. Je kan eveneens meesurfen op een eventuele toename van populariteit van een micro-influencer. Kortom influencer marketing vraagt wat van je tijd maar het is een vorm van digitale marketing die niet mag ontbreken in jouw strategie! De ROI kan bijzonder hoog liggen.

Hulp nodig met digitale marketing?

Hello Digital Natives

Bovenstaande zaken zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden om de online zichtbaarheid te verbeteren. We kunnen besluiten dat een digitale marketingstrategie onmisbaar is geworden. Wil je snel aan populariteit winnen en meer omzet genereren? Dan moet je investeren in digitale marketing. Zie je door de bomen het bos niet meer? Contacteer dan Digital Natives via hallo@digitalnatives.be. Je kan een digitaal marketingplan laten ontwikkelen door onze specialisten. Ben je overtuigd van het digitaal marketingplan maar vind je geen tijd of heb je geen kennis om al de toffe ideeën te vertalen in converterende teksten? Dan nemen wij het volledige digitale marketingluik van je over! Digital Natives is een 360° marketingpartner waardoor wij als verlengstuk van jouw onderneming optreden.  

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu