Er staat een belangrijke periode voor de deur met Black Friday, Cyber Monday en de eindejaarsperiode. Veel webshops hopen hun omzet te boosten door tal van acties maar het zijn soms de kleine en eenvoudige ingrepen die jouw webshop de boost geven waarop je al jarenlang zit te wachten. Het installeren van een plug-in op jouw webshop kan jouw conversieratio laten toenemen. Wij overlopen samen met jou enkele handige plug-ins.

1. #Welkom

Verwen consumenten die voor het eerst jouw webshop bezoeken! Als webshopeigenaar wil je toch ook dat deze bezoekers herhaaldelijk terugkeren naar jouw webshop? Je kan dit doen door een pop-up aan te maken waarbij je iets speciaals aanbiedt aan de consumenten die voor het eerst de webshop bezoeken. Je kan zelf bepalen wat je aanbiedt, gaande van een cadeautje over gratis verzending tot prijskorting. Willen de consumenten jouw special gift ontvangen? Dan moeten ze hun e-mailadres achterlaten want de special gift wordt via e-mail verstuurd. Via deze weg bouw je jouw e-mailbestand verder uit.

2. Don’t leave me!

Bezoekers die jouw webshop verlaten zonder iets te kopen wil je te allen tijde vermijden. Een exit intent pop-up herkent wanneer de webshopbezoeker jouw webshop wilt verlaten en geeft vervolgens een pop-up weer.

Plug-in Pop up

De inhoud van de pop-up kan je volledig vrij bepalen. Je kan bijvoorbeeld kiezen om de webshop bezoekers een kortingscode of gratis verzending aan te bieden. Er zijn nog tal van mogelijkheden om de bezoekers te overtuigen op jouw webshop te blijven. Bij Digital Natives vinden wij het rad van fortuin een leuke insteek! De webshopbezoeker kan aan een zelf samengesteld rad draaien om een bepaalde prijs te winnen. Wees slim en zorgt ervoor dat de webshop bezoeker een e-mailadres achterlaat bij het claimen van de prijs.

3. Couponcode

Korting werkt altijd maar het heeft nog meer effect als je de webshopbezoekers het gevoel geeft dat ze iets ‘speciaals’ krijgen. Wij raden aan om na verloop van tijd een pop-up tevoorschijn te toveren met een couponcode waarbij de webshopbezoeker bijvoorbeeld kan bestellen zonder verzendingskosten of een gratis cadeautje krijgt. Ook hier kan je het hierboven aangehaalde rad van fortuin gebruiken.

4. Timer

Wanneer consumenten veel tijd hebben om na te denken over hun aankoop, is de kans groot dat ze aankoop uitstellen. Om deze reden is het bijzonder interessant om een vorm van schaarste of urgentie te creëren. Je dwingt de consumenten om de knoop door te hakken en een beslissing te nemen want door hen te laten weten dat ze het product of actie kunnen mislopen, wordt het beslissingsproces versneld.

Timer op een website plug-in

Je hebt hierbij twee mogelijkheden. Enerzijds kan je toewerken naar een bepaalde actie. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan een aftelklok die aangeeft wanneer jouw Black Friday-actie start of wanneer de ticketverkoop van Tomorrowland start. Je bouwt de spanning richting de actie op waardoor de klanten onmiddellijk bestellen van zodra de actie wordt opgestart. Anderzijds kan je een klok op jouw actiepagina plaatsen die aangeeft hoelang de actie nog loopt.

Je kan eveneens schaarste creëren in jouw voorraad. Laat consumenten weten dat er nog slechts enkele producten in voorraad zijn waardoor het beslissingsproces versnelt moet worden.

5. Review

Alvorens consumenten aankopen doen op een bepaalde webshop, willen ze de webshop kunnen vertrouwen. Positieve reviews zijn een uitgelezen kans om het vertrouwen van de consument te winnen. Motiveer jouw klanten om een schitterende review te schrijven door hen te stimuleren met een waardebon of dergelijke. Een plug-in die reviews verzamelt kan jouw conversieratio gevoelig verhogen.

6. Retargeting

Uiteraard wil je bestaande klanten behouden want het is goedkoper om bestaande klanten te converteren dan nieuwe klanten aan te trekken. Dankzij verschillende retargeting mogelijkheden kan je relatief goedkoop bestaande klanten overtuigen om opnieuw een aankoop te doen op jouw webshop.

Via retargeting kan je eveneens webshopbezoekers bereiken de webshop verlaten zonder iets aan te kopen, producten in hun winkelwagentje hebben liggen of die het betaalproces hebben gestart maar niet hebben afgerond. Voor elk van deze mogelijkheden kan je een retargeting campagne  opstarten.

7. Winkelwagentje

Plug-in winkelwagen

Je hebt het ongetwijfeld zelf al eens meegemaakt, je bent online aan het shoppen, je plaatst enkele producten in jouw winkelwagentje en plots wordt je afgeleid. Hierna herneem je de shoppingsessie niet terwijl er nog producten in het winkelwagentje aanwezig zijn.

Als webshopeigenaar weet je dat de webshopbezoeker effectief op zoek was naar dat product, anders zou het product niet in het winkelwagentje belanden! Zorg er dus voor dat deze webshopbezoekers een reminder krijgen via e-mail of een pop-up.

8. Verlanglijst

Slimme consumenten weten dat er in bepaalde periodes van het jaar heel veel acties zijn. In de weken of maanden voor de actieperiode speuren de consumenten het internet af opzoek naar de producten die ze willen aankopen. Als webshop kan je hier slim op inspelen door een verlanglijst ter beschikking te stellen. Van zodra een product op de verlanglijst van een consument in promotie komt, ontvangt de consument een melding. Hierdoor wordt de consument herinnert aan het verlanglijstje op jouw webshop!

Lanceer je een actie maar heeft dit geen invloed op veel verlanglijstjes van jouw consumenten? Stuur hen dan een kortingscode of bied hen gratis verzending aan wanneer ze de producten op hun verlanglijstje daadwerkelijk bestellen.

9. Google Product Feed & Facebook Shopping

Wil je meer conversies op jouw webshop? Installeer dan de Google Product Feed op jouw website. Dankzij deze plug-in worden jouw producten weergegeven bij Google Shopping. Google zal werkt via het CPC-principe maar het is de investering meer dan waard!

Dankzij de Facebook Shopping plug-in worden jouw producten geïmporteerd in jouw Facebookwinkel waardoor je extra zichtbaarheid creëert.

10. Wat anderen kopen

Sales pop

Veel consumenten hebben een laatste zetje nodig overtuigd te worden. Dat laatste zetje heeft heel vaak te maken met vertrouwen. Laat zien dat mensen actief shoppen op jouw webshop en installeer een plug-in die toont welke producten er op dit moment worden gekocht.

Hulp nodig?

Hello Digital Natives

Het installeren van plug-ins is niet bijzonder ingewikkeld maar vraagt toch de nodige vakkennis. Je wil namelijk vermijden dat jouw website plat ligt of dat al jouw producten verdwijnen door een verkeerde installatie van een plug-in. Digital Natives helpt je graag bij het optimaliseren van jouw website en het installeren van de plug-ins. Contacteer onze specialisten via hallo@digitalnatives.be voor een vrijblijvend gesprek.

Deel dit artikel op:

Geef een reactie

Sluit Menu